הגאון החסיד הרב מנחם מנדל פומרנץ, ראש מוסדות באר ישראל והעורך הראשי של מכון "עוז והדר", הידוע כפה מפיק מרגליות התייחס בשיעורו השבועי על פרשת השבוע לאחד האתגרים המוכרים בקרב אנשים עובדים ועסוקים – הקושי לקבוע עיתים לתורה. לדבריו, רבים מביעים רצון כן ללמוד, אך טוענים כי עומס העבודה והמחויבויות היומיומיות אינם מותירים להם זמן פנוי לכך.
כדי להשיב לטענה זו פנה הרב פומרנץ לפרשתנו – פרשת בלק ולעיסוק בדמותו של בלעם. הוא הביא את דברי ה"אור החיים" הקדוש, שלפיהם לברכותיו של בלעם לא היה כוח עצמי אמיתי, והשווה אותן ל"קולו של חמור". לדבריו, חז"ל לימדו שלא די לבחון את תוכן הדברים, אלא גם את זהות האומר, ולכן כאשר בלעם מציג דברי ענווה לכאורה, יש לבחון את מניעיו ואת אישיותו.
בהמשך הרחיב הרב על המשל הידוע של רבי עקיבא על הדגים והשועל. לדבריו, הדגים הצליחו לזהות את התרמית משום שהבינו מי עומד מולם. מכאן למד כי בכל רעיון חדש או דרך חיים המוצגת לאדם, חובה לבחון לא רק את המסר אלא גם את מקורו ואת מטרתו.
עוד באתר:
הרב פומרנץ הביא גם את דברי ה"שפת אמת", שלפיהם כוח הכישוף שיוחס לבלעם נבע מיכולת "לקרב זמנים" ולהביא להווה הצלחות שהיו עתידות להתרחש בעתיד. אולם אצל עם ישראל, הסביר, קיימת מדרגה מיוחדת של חיים מעל מגבלות הזמן הטבעיות, ולכן כוח זה אינו חל עליהם.
לסיום סיפר על מפגש בין ה"אמרי אמת" מגור לבין רבי יצחק זליג מסוקולוב, שבמהלכו אמר האדמו"ר כי "אין למעלה מן הזמן, יש רק למטה מן הזמן". המסר המרכזי, לדבריו, הוא שאין צורך לפנות שעות ארוכות כדי להתחיל ללמוד תורה. "צריך לקחת חמש דקות, עשר דקות של המתנה, ולהכניס לתוכן נצח", אמר, והדגיש כי קביעות קטנה ועקבית היא המפתח לניצחון על מגבלות הזמן.
צפו בדברים המלאים.
























