
ישראל אלתר גרובייס, מדוברי מחאת הרכבים ההמונית ועורך בעיתון "משפחה", התייחס הלילה בתוכנית "צו מעצר" ב'קול חי' למחאה שהתקיימה היום ברחבי הארץ, ואמר כי מדובר באירוע חריג גם במונחים היסטוריים של הציבור החרדי. לדבריו, מחאת רכבים בהיקף כזה היא תופעה חדשה יחסית בציבור החרדי. "זו מחאה מודרנית מאוד", אמר. "היו דברים כאלה פה ושם, אבל התארגנות כזו דורשת הרבה תיאום והרבה אמון אחד בשני".
גרובייס ציין כי אחד המאפיינים הייחודיים של המחאה היה זהות המשתתפים: לאו דווקא הבחורים והאברכים שיושבים בבתי המדרש, אלא ציבור רחב יותר, בעלי רכבים, משפחות ואנשים מן השטח. "יושבי אוהל הגדולים ברוב המקרים אין להם רכבים, אז הם נשארו בכוללים", אמר. "כאן יצא ציבור יותר בעל־ביתי. זה דבר כמעט יחידאי".
בהתייחס לצורת המחאה, הודה גרובייס כי הציבור החרדי למד בשנים האחרונות גם מאנשי מחאות השמאל כיצד מנהלים מחאה מודרנית באמצעות שיירות רכבים, שיבושי תנועה ומסרים אחידים. "היו לנו מלמדים טובים בשנים האחרונות", אמר ברמיזה למחאות קפלן.
עוד באתר:
על המסר המרכזי של המחאה אמר גרובייס כי מדובר בהתפרצות אמיתית מהשטח: "זו אתערותא דלתתא. השטח החרדי בתקופה האחרונה מרגיש שצריך לעשות יותר, שלא עושים מספיק. הצעקה הזו התפרצה מכל הלבבות".
לדבריו, הסיסמה "עד כאן" ביטאה את תחושת הציבור יותר מכל: "אתה לא הופך את כל בני התורה במדינת ישראל לעבריינים. זה לא יקרה. אתה לא מכניס אותם לכלא, והמשטרה לא הופכת ליחידות של ציידים שיושבים ולוכדים אנשים בתחנות דלק".
גרובייס הדגיש כי גם מעבר למספר העצורים בפועל, קיים פחד רחב בהרבה בקרב בחורי ישיבות ואברכים מכל מפגש עם הרשויות. "על כל עצור אחד יש הרבה יותר בחורי ישיבות ואברכים שחוששים כל הזמן מכל אינטראקציה עם רשויות. הדבר הזה חסר תקדים ומסוכן לכל הצדדים".
כשנשאל על תחושת המארגנים בסיום היום, אמר כי ההיענות עלתה על כל הציפיות. "השטח היה יותר חם מכל המארגנים", תיאר. "המארגנים ניסו לתת כלים לאור הגדול הזה". למרות האירועים והמתח סביב המחאה, גרובייס סיכם כי בעיניו מדובר היה ב"מעמד גדול של קידוש השם", ובסימון דרך להמשך המאבק של הציבור החרדי נגד מעצרי בני הישיבות וגזירת הגיוס.
האזינו לראיון המלא מתוך 'צו מעצר' בהגשת גודי סילמן ב'קול חי':
























