
בחור ישיבה מירושלים, ששוחרר לפני מעט יותר מעשרה ימים מכלא 10, סיפר בתוכנית "צו מעצר" ב'קול חי' על הדרך שבה התגלגל למעצר – למרות שלטענתו התייצב בלשכת הגיוס וניסה להסדיר את מעמדו כחוק.
הבחור, שהתראיין בעילום שם, סיפר כי במשך השנים נהג כמו שאר בני הישיבות והגיש מדי שנה דיחוי באמצעות מדור הישיבות. לדבריו, בשל בעיה רפואית שממנה הוא סובל, הבין כי ייתכן שהוא זכאי לפטור רפואי, ולכן פנה לעורך דין עוד לפני שנחשב משתמט.
"לא הייתי משתמט", הדגיש. "היה לי תאריך גיוס, ורציתי להגיע אליו מוכן, לציית לחוק ולהשלים את ההליכים הנדרשים". לדבריו, עורך הדין שאליו פנה, שאינו חרדי, הבטיח לו כי מדובר בהליך פשוט: "הוא אמר בביטחון שאין שום בעיה, שזה ייגמר בקלות ובפשטות".
עוד באתר:
יום לפני מועד הגיוס הגיע הבחור ללשכת הגיוס עם מסמכים רפואיים, עבר בדיקות ותחנות שונות, אך לקראת סוף היום נאמר לו כי חסר מסמך אחד ועליו לחזור למחרת. לדבריו, הוא התריע כי למחרת הוא יום הגיוס שלו, אך הוחתם על מסמך שלפיו עליו להגיע להשלמת מסמכים.
אלא שכאשר הגיע למחרת בבוקר, נאמר לו כי מאחר שזהו יום הגיוס שלו והוא הגיע ללא תיק אישי – לא יוכל להיכנס. לאחר שניסה לארגן תיק במקום ולא הצליח, נאמר לו לשוב למחרת. לדבריו, אנשי הלשכה הרגיעו אותו כי איחור של יום לא יגרום לבעיה, משום שהוא ממילא מבקש להסדיר את מעמדו.
למחרת, כאשר הגיע שוב ללשכה עם המסמך החסר ועם תיק, הועבר בין התחנות – ואז נאמר לו כי מאחר שהוא מוגדר כמשתמט ליום אחד, עליו להישלח למעצר בתל השומר. שם, לדבריו, הועמד למשפט מהיר במיוחד. "זה היה משפט של עשרים שניות", סיפר. "ניסיתי להסביר שבאתי בזמן, שדחו אותי, שהיו נהלים. הוא אמר לי: לא נראה לי שאתה רוצה להתגייס – לך עשרים יום לכלא".
הבחור נשלח לכלא 10, ושם, בשל מצבו הרפואי, הוכנס לדבריו לאגף מבודד: "הם לא רוצים להקל עליי, אבל הם גם לא רוצים לקחת אחריות. מצד אחד מאמינים למסמכים הרפואיים כדי להחמיר את התנאים, ומצד שני לא מקבלים אותם כדי לפטור אותי".
בסופו של דבר שהה בכלא שבוע בלבד. לדבריו, עורך הדין מנחם שטאובר וארגון "עזרה ומגינם" סייעו למשפחתו מבחוץ, הגישו ערעור לפרקליטות הצבאית וטענו כי המשפט לא נעשה בצדק – ובעקבות כך שוחרר.
כשנשאל מה המסקנה שלו מהאירוע, השיב: "אנחנו בתקופה רגישה. לסמוך על הרבנים, לא לנסות להתחכם, ולא ללכת לעורכי דין שמבטיחים מפה ועד הודעה חדשה". לדבריו, "הצבא הוא לא גוף משפטי, הוא גוף עם נהלים. אם מפקד מחליט משהו – הוא יכול להחליט את זה פשוט. אתה לא רוצה להיות במקום הזה".
האזינו לראיון המלא מתוך 'צו מעצר' בהגשת גודי סילמן ב'קול חי':
























