
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה אמש התאפיינה בחילופי דברים חריפים בין שרים בכירים לבין הרמטכ"ל אייל זמיר, על רקע ההתפתחויות בגבול הצפון והמשך השיחות בין ישראל ללבנון בתיווך אמריקני. הדיון התקיים בזמן שסבב המשא ומתן נכנס ליומו הרביעי, ובמרכזו עמדה שאלת ההתמודדות עם האיומים מצד ארגון הטרור חיזבאללה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר במהלך הישיבה כי לצה"ל יש חופש פעולה מלא מול כל סכנה מיידית. לדבריו, "כל איום מיידי – כוחותינו בשטח מגיבים. אנחנו לא מגבילים שום חייל", והוסיף: "האמריקאים מבינים את זכותנו להגן על עצמנו". הדברים נאמרו על רקע טענות שרים שלפיהן יש להגביר את עוצמת התגובה מול ההתעצמות של חיזבאללה.
הוויכוח החריף כאשר הרמטכ"ל אייל זמיר השיב לשרים: "אתם רציתם הפסקת אש". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא נשאר חייב והשיב: "אני לא רוצה הפסקת אש, בדיוק בגלל זה".
עוד באתר:
בהמשך הדיון תהה בן גביר מדוע ישראל אינה פועלת גם נגד איומים המתהווים ולא רק מול סכנות מיידיות. "ומה קורה עם איום מתהווה? אם רואים את חיזבאללה מתחמש, למה לא מפרקים אותם?", אמר. הוא הוסיף: "יש חיילים שנפצעו. זו הזדמנות להקריס את ההסכם. אפשר לכסח במאות מטרות ולהפציץ אותם". גם שרת ההתיישבות אורית סטרוק התריעה כי חיזבאללה ממשיך להזרים אמצעי לחימה, וטענה כי מדיניות התגובה הנוכחית מעוררת ביקורת בקרב הלוחמים.
שר הביטחון ישראל כ"ץ הדגיש כי הכוחות בשטח מוסמכים להגיב באופן מיידי לכל סכנה, אך ציין כי להפסקת האש יש גם יתרונות לצד חסרונות. "כל חייל יכול להגיב באופן מיידי", אמר, והוסיף: "יש יתרונות ויש חסרונות להפסקת האש, אבל אנחנו לא מסכנים שום חייל". שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף העיר במהלך הדיון: "אבל לא מעבר לקו הצהוב".
העימות בקבינט מתרחש במקביל להמשך המגעים בין ישראל ללבנון, הנערכים בחסות ארצות הברית, כאשר שני המסלולים – המדיני והביטחוני – מתקדמים בעת ובעונה אחת. בעוד צוותי המשא ומתן ממשיכים בניסיונות להגיע להבנות, הדיון בירושלים ממחיש כי שאלת גבולות התגובה מול חיזבאללה נותרה אחת הסוגיות הרגישות והמורכבות ביותר עבור מקבלי ההחלטות.
























