
מהלך טכנולוגי חדש עשוי לשנות את האופן שבו נאכפת הנסיעה בנתיבי התחבורה רבי התפוסה בישראל. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים החל בפיילוט חדש, שבמסגרתו תיבחן מערכת חכמה המסוגלת לזהות בזמן אמת כמה נוסעים נמצאים בכלי הרכב. המיזם מתבצע באמצעות חברת חוצה ישראל, בשיתוף זכיין הנתיב המהיר בשפירים וחברות טכנולוגיה נוספות.
אחד האתגרים המרכזיים בנתיבים המיועדים לכלי רכב עם מספר נוסעים הוא נהגים הנוסעים בהם בניגוד לכללים, אף שהם לבדם ברכב. כיום, נהגים המבקשים לקבל פטור מתשלום בנתיב המהיר נדרשים לעצור לצורך ספירה ידנית של הנוסעים – הליך שמאט את זרימת התנועה. הפתרון החדש מבקש לבטל את הצורך בכך באמצעות זיהוי אוטומטי ומהיר.
המערכת, שפותחה על ידי חברת COMPIE Technologies, פועלת באמצעות אפליקציה המותקנת בטלפון הנייד של הנהג. בעזרת מצלמת המכשיר ואלגוריתמים מתקדמים של בינה מלאכותית היא סופרת את מספר הנוסעים, בודקת את תקינות הנתונים ואף מזהה ניסיונות התחמקות או הונאה באמצעות השוואת המידע שנאסף לאורך הנסיעה. במסגרת הפיילוט ייבחנו כ-1,300 תרחישים שונים, הכוללים סוגי כלי רכב מגוונים, תנאי תאורה משתנים וניסיונות מכוונים להטעות את המערכת. הצלחת הניסוי תימדד בין היתר לפי רמת דיוק של יותר מ-95% ויכולת גבוהה לאתר ניסיונות הונאה.
עוד באתר:
במשרד התחבורה מעריכים כי אם הניסוי יעמוד ביעדיו, ניתן יהיה להרחיב את השימוש בטכנולוגיה לנתיבים נוספים ברחבי הארץ. שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "מדינת ישראל נמצאת בחזית החדשנות התחבורתית. אם הטכנולוגיה תוכיח את עצמה, נוכל ליישם אכיפה חכמה יותר ולעודד נסיעות משותפות באופן שיסייע בהפחתת הגודש בכבישים". במשרד ובחברת חוצה ישראל סבורים כי שילוב מערכות בינה מלאכותית יאפשר ניצול יעיל יותר של תשתיות התחבורה וישפר את חוויית הנסיעה עבור ציבור הנהגים.
























