חגיגת הקהל בירושלים

מצות הקהל היא מצוות אסיפת עם ישראל בשנה שלאחר שנת השמיטה (השנה השמינית) ביום א' של חול המועד סוכות (ט"ז בתשרי), כדי שהמלך יקרא באזניהם פרשיות מסויימות מספר דברים.

המקור למצווה זו הוא בפסוק (דברים לא יב): "ויצו משה אותם לאמר מקץ שבע שנים במעד שנת השמטה בחג הסכות: בבוא כל ישראל לראות את פני ה' אלקיך במקום אשר יבחר תקרא את התורה הזאת נגד כל ישראל באזניהם: הקהל את העם האנשים והנשים והטף וגרך אשר בשעריך למען ישמעו ולמען ילמדו ויראו את ה' אלקיכם ושמרו לעשות את כל דברי התורה הזאת: ובניהם אשר לא ידעו ישמעו ולמדו ליראה את ה' אלקיכם כל הימים אשר אתם חיים על האדמה אשר אתם עברים את הירדן שמה לרשתה:"

במוצאי יום טוב ראשון של חג הסוכות, שאחרי שנת השמיטה, התקהל בבית המקדש כל עם ישראל, כדי לשמוע את המלך קורא פרשיות מן התורה, המזרזות את האדם לאחוז במצוות וללכת בדרך ישרה.

כיצד היו מקהילים את העם? שהרי כל העם היו חייבים במצווה, היו תוקעים בחצוצרות בכל ירושלים, ובשמוע העם את התקיעה ידעו, שעליהם לבוא לבית המקדש, וכן שנינו: "אותו היום כהנים עומדים בגדרים ובפרצות וחצוצרות של זהב בידיהם, תוקעים ומריעים ותוקעים. כל כהן שאין בידו חצוצרה – אומרים: דומה שאין כהן הוא, ושכר גדול היה לאנשי ירושלים, שמשכירים חצוצרות בדינר זהב".

באמצע עזרת נשים העמידו בימת עץ גדולה, והמלך היה עומד עליה בקראו לפני העם, כדי שישמעו את קולו.

חזן הכנסת נטל ספר תורה ונתנו לראש הכנסת, ראש הכנסת נתנו לסגן, הסגן נתנו לכהן הגדול, והכהן הגדול נתן את ספר התורה למלך. כל זאת נעשה משום כבודו של המלך, שכן בזה מראים את מעלותיו, וכן כדי להדר ולחבב את המצוה.

המלך היה עומד בקבלו את ספר התורה, ובזמן שקרא בתורה היה יכול לשבת, אם רצה בכך. פתח את ספר התורה, ברך ברכת התורה, והחל לקרוא. בראשונה קרא מתחילת חומש דברים עד אחרי פרשת שמע, שבפרשת ואתחנן. אחר כך קרא "והיה אם שמוע" וגו', שבפרשת עקב. אחר כך קרא בפרשת ראה מ"עשר תעשר" עד פרשת הברכות והקללות, שבפרשת כי תבוא. ומסיים בפסוק "אלה דברי הברית… מלבד הברית אשר כרת אתם בחורב".

כשסיים לקרוא ברך ברכה, שמברכים לאחר קריאת התורה, ולאחר מכן שבע ברכות נוספות, ואלו הן:
. רצה ה' אלהינו בעמך ישראל וכו';
. מודים אנחנו לך וכו';
. אתה בחרתנו מכל העמים… ברוך אתה ה', מקדש ישראל והזמנים;
. תפילה על קיום בית המקדש. ברכה זו מסיימת במילים: "ברוך אתה ה', השוכן בציון";
. תפילה על קיום מלכות ישראל. ברכה זו מסיימת במילים "ברוך אתה ה', הבוחר בישראל";
. תפילה על הכהנים, שתרצה עבודתם. ברכה זו מסיימת במילים: "ברוך אתה ה', מקדש הכהנים";
. תפילה ותחינה לה' כפי מה שהוא רגיל, ותפילה זו מסיימת ב – "הושע ה' את עמך ישראל, שעמך צריכים להיוושע, ברוך אתה ה' שומע תפילה".

המאמר לקוח מאתר ויקשיבה











עוד כתבות שיעניינו אותך

הסיפור המלא

חשש חמור להתבוללות של בנות חרדיות: "פירצה על פירצה"

נתי קאליש
החיוך נמחק

הריקוד על גג ניידת המשטרה הסתיים במעצר

קובי אליה
המצלמה תיעדה

חסידי ברסלב נכנסו לשכם ללא אישור ודרסו פלסטיני

קובי אליה
בשורה לגוש דן

נתניהו הניח אבן פינה: "יזניק את המדינה קדימה"

שלמה ריזל
בצל הפסקת האש

החטיבה סיימה סבב שישי בעזה: עשרות מחבלים חוסלו. צפו

קובי פינקלר
אבי זוהר מציג

יש מקום ללחן נוסף על המילים "אזכרה" • האודישן

המלחינים
"קודש הקודשים"

בעיצומו של חנוכה: הזמר המפורסם נכנס לכלא

קובי סגל
"בעלי חזות מוסלמית"

ימים לאחר הפיגוע: 5 חשודים נעצרו בדרכם לחוף בונדיי

שמעון כץ
אוסף ברזל

תועד מנסה לגנוב חנוכייה: קטין בן 13 נעצר

גדי פוקס
חנוכה בבית הלבן

שלום למר בשיחה עם טוקר, הנשיא טראמפ הפתיע

מנחם טוקר
הפרק השלישי

במוצ"ש במלחינים: בעל התשובה חוזר אחרי 30 שנה

המלחינים
כך זה נראה

"פעלנו במהירות": צפו בתיעוד החילוץ המורכב

שמעון כץ
השר והמפכ"ל מתייחסים

מהומה בירושלים: 10 שוטרים נפצעו, 4 חרדים נעצרו. צפו

אלי יעקובוביץ
בלתי נתפס

זעם על מעצר ראש הישיבה: "גררו אותו כאחרון הפושעים"

אבי מימרן
פצחו בריקודים

ההתרעה בקו 'צבע שחור' מנעה מעצר לילי של בחור ישיבה

אלי יעקובוביץ
נמנע אסון

תיעוד חריג: נוסע על רכבת משא נתפס תוך 20 דקות

גדי פוקס
התפנו לאחר שעות

הסלמה במאבק: ב'פלג' יצאו להפגין נגד הקצין הבכיר

נתי קאליש
המלחינים 4

המלחין מגיל 13 שהוביל ל-5-0 בשולחן השופטים

המלחינים
צפו

האדמו"ר של התוכנית: אפי הפתיע את מני עם כינור

אפי סקקובסקי ומני וקשטוק
"שכח להרים אמברקס"

נס בירושלים: ניידת משטרה מתדרדרת תוך כדי המהומה

אלי יעקובוביץ