אוטובוס אגד - עתירות מדע ירושלים

במסגרת הדיונים המקדימים לקראת החלת רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, מתקיימים בתקופה האחרונה דיונים אינטנסיביים, בוועדות הכנסת בין משרדי האוצר והתחבורה בהשתתפות החכים ונציגי הארגון, זאת לאחר דחיות חוזרות ונשנות ביישום הרפורמה בשנים האחרונות. אולם, בעוד שהמגמה היא לצמצם את כמות התעריפים הנוכחית, ולאפשר נסיעת המשך העומדת כיום על 90 דקות, או נסיעה על פי שיוך גאוגרפי, לא מעט יישובים נותרו בחוץ, כשהמאפיין הבולט של יישובים אלו, הוא היותם יישובים פריפריאליים מובהקים.

רפורמת התעריפים, היא רפורמה מתבקשת שכבר נמצאת על שולחן הדיונים הציבוריים מזה קרוב לעשור, אולם רק לאחר סחבת וביורוקרטיה מיותרת וארוכה, נראה שבינואר הקרוב, תיושם הרפורמה במסגרתה יצומצמו ויאוחדו 1,230 קודי התעריפים הקיימים כיום, לכדי מספר בסיסי של כ32 סוגי תעריפים בסה"כ. מה שיפחית דרמטית את הסרבול המערכתי, וישפר את השילוב והאינטגרציה בין מפעילי התח"צ השונים ואף בין קווים ביעדים מקבילים של אותו מפעיל, בניגוד למצב הנוכחי בו פעמים רבות יש צורך לרכוש מספר כרטיסים במקביל, היות שלקווים מקבילים מסוימים קוד שונה, אף כשמדובר במחיר זהה.

אך אליה וקוץ בה, בעוד תושבי הפריפריה היו אמורים לכאורה להיות מועדפים בסדר הקדימויות של מעצבי המדיניות, במשרדי האוצר והתחבורה, מתברר כי לא רק שאינם נהנים מעדיפות יתר בתכנון התח"צ, אלא אף סובלים מאפליית יתר. כאשר במסגרת הרפורמה המתוכננת, מתוכננת גם הוזלה משמעותית של מחירי התח"צ בהתאם למרחק הנסיעה ושימוש המשך בכרטיסים, נותרו יישובים רבים מחוץ לאותה רפורמה, המאפיין המרכזי המשותף לכל אותם יישובים הוא היותם יישובים פריפריאליים מובהקים.

בארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, "תחבורה בדרך שלנו", שהובילו את השיח בנושא העדפת הפריפריה מול משרדי הממשלה הרלוונטיים, הצליחו לצמצם את הפגיעה בפריפריה לאחר שהצליחו להכליל יישובים פריפריאליים מובהקים במסגרת הרפורמה, דוגמת הערים רמלה ולוד, אך עדיין לא הצליחו לגרום שיכללו את כולם.

בארגון, דוחים את טענת האוצר, שהרקע לאי-הכללת היישובים הללו נובעת משיקולים תקציביים, ומבהירים כי מדובר בעלות זניחה כלפי הרפורמה בכללותה, ותולים זאת בעצלנות וסחבת ביורוקרטית טיפוסית שהתלוותה ליישום המהלך במשך כעשור.

דוגמאות מייצגות לעיוותי תעריפים מפלים:
קו 500 מקרית-שמונה לעכו (אגד) העלות מסתכמת ב- 39.5 ש"ח ואילו הנסיעה בין ירושלים לת"א 19.5 ש"ח. זאת למרות שהמרחק היחסי בין נקודות המוצא והיעד זהה.
באופן דומה גם בקווים הבאים ייוותרו האפליות באופן מובנה: קו 56 (אגד) מטבריה לכרמיאל העלות תיוותר על – 25 ש"ח. קו 541/542 (אגד) מחצור הגלילית לעפולה – 31.5 ש"ח.

בנוסף, למרות שהעיר לוד כן כלולה ברפורמה, אבל עובדי קרית שדה התעופה ונתב"ג והנוסעים המבצעים מעברים לבקעת אונו ופתח תקווה מתל-אביב צריכים לשלם היום סכום גבוה פי 3 מעלות נסיעה עירונית/מטרופולינית משום שלפי מפת האוצר והתחבורה, אזורים אלו אינם כלולים באזור המרכזי במטרופולין גוש דן. שינוי יחול עם זאת בהפחתת תעריפי הנסיעה מפתח תקווה לראשל"צ ברכבת והשוואתה לנסיעה באוטובוס (עולה כיום כ28 ש"ח ברכבת ובאוטובוס 6.9 ש"ח בלבד).











עוד כתבות שיעניינו אותך

סיכום הלילה הקשה

בני ברק ופתח תקווה: 5 הרוגים במרכז; 3 לכודים בחיפה

פנחס בן זיו
בחסדי שמים

הישג אדיר: צה"ל השמיד שליש ממשגרי הטילים באיראן

קובי פינקלר
יש לנו הקלטה

הישר מהקבינט: נתניהו ודרעי בשיחת חיזוק

יוסי חיים
מקומם

"באר שבע של הבדואים": התיעוד והמעצר המהיר

אבי יעקב
שמחה לאיד

תיעוד דרמטי: אסירים חגגו את ירי הטילים ונענשו

גדי פוקס
שידור חוזר

בסמוך למרחב המוגן: רגע של הפוגה ושמחה עם הקול החדש

מערכת הקול החדש
לילה סוער

מטח כבד מאיראן: מספר זירות נפילה; שלושה הרוגים במרכז

פנחס בן זיו
כך זה נראה

צה"ל ממשיך לתקוף באיראן; השר כ"ץ מאיים

קובי פינקלר
צפו בתיעוד

הרס בכל פינה: כך נראית זירת הפגיעה בבני ברק

פנחס בינדר
צפו

למרות המחיר: "ישראל הייתה חייבת לעשות זאת"

אבי יעקב
צפו

לראשונה: כטב"מים מאיראן יורטו על ידי חיל הים

קובי פינקלר
הגר"י זילברשטיין:

"בבני ברק לא יפול; זה היה כמה מטרים אחרי גבול בני ברק"

נתי קאליש
אל תנסו את זה

דרמטי: אזרחים תיעדו את נפילת הטיל הקטלנית

גדי פוקס
יד קשה

מכוניות תופת והצפות ביוב: טהרן תחת מתקפה מאסיבית

שלמה ריזל
כך זה נשמע

כשבצלאל קאהן פרץ לגל השקט בליל שבת

נתי שולמן
צה"ל חושף

המדענים שחוסלו פיתחו את התקן הפיצוץ של פצצת הגרעין

קובי פינקלר
צפו

"אמא": צילמו באזעקות וספגו פגיעה ישירה

פנחס בן זיו
פרטים חדשים

מדהים: כך התנהל מאחורי הקלעים מבצע החיסול באיראן

קובי אליה
אל תחמיצו

שולמלייכם בשעה חדשה: זה מי שמגיע להתארח

קובי ברומר ומנדי וייס
צפו בתיעוד

הזירה ברחובות: ניצול שואה חולץ מבין ההריסות

קובי פינקלר