חגי צדוק

"אתה בטח חוזר בתשובה, או משהו כזה, כן?".

את השאלה הזו שאלה אישה מבוגרת ומלומדת, בסוף הרצאה שמסרתי.

כאן הגיע תורי לתמוה, זה היה בפעם הראשונה שהרציתי בפני קהל שאינם שומרי מצוות. 'מה, חרדי באמת אמור להישמע ולהיראות כמו שמשווקים אותו לציבור הכללי? כמה שהדימוי הפוך מהמציאות! מדהים!'

"כן, ממש מלידה" עניתי, היא הופתעה… ואז זה הגיע:

"למה אתם כל כך מצומצמים? הכל זה עשה ולא תעשה? מגבילים את החופש! זו לא היהדות האמתית!"

טוב, היות ואינני מאמין בוויכוח לשם ויכוח, בו אין מטרת השאלה, לברר באמת, אלא לפרוק רגש, להרגיש צודק, (ואני לא מאלה שיספרו 'איך הכנסתי לה בשיניים…'), לכן, עניתי באמפתיה, ולא החזרתי התקפה. אני מבין שהיא פשוט אומרת מה שראתה ושמעה על היהדות בכלל ועל החרדים בפרט. אני גם מבין שהתקפה חוזרת, לא בהכרח תשכנע. ניהלתי אתה שיחה רגועה במטרה להבין מהי כן היהדות האמתית…

"בואי נראה מה חז"ל מספרים לנו, הרי אנו מסכימים שחז"ל ודאי משקפים יהדות אמתית, והנה הם אומרים דבר מדהים, מבט הפוך: " והמכתב מכתב א-לוהים הוא חרות על הלוחות, אל תקרי חרות אלא חירות, אין לך בן חורין אלא ההוגה בתורה!". דווקא העוסק בתורה, הוא הוא בעל החרות. איך יתכן? הרי הוא אסור בכבלי עשה ולא תעשה? 'מגבילים לו את החופש'!?

אך כשנתבונן נבין יותר: התורה משחררת מכבלי הנטיות האנוכיות שלנו. כאשר יהודי מקיים אלפי אלפי פעמים בחייו, מצוות עשה חברתיות, ה'מגבילות את החופש', כמו גמילות חסדים, צדקה, אהבת האחר, או מצוות לא תעשה, ה'מגבילות את החופש', כמו לא לנקום ולנטור, לא לדבר לשון הרע, פשוט, לא לתת חופש לרגשות שליליים, כאשר יהודי מקיים מצוות השומרות על המסגרת המשפחתית דווקא בכך שהן 'מגבילות את החופש', הוא מתרגל ומפנים את המסר 'אל תהיה אנוכי! היה מוסרי!'.

נכון, המצוות מגבילות את החופש הפרוע! את החופש החומרי האנוכי הן מגבילות, ודווקא הגבלה זו יוצרת חופש – יכולת לבחור ולנהוג על פי המוסר!

אדם מטבעו, בדרך כלל, נוטה לחומריות – הרבה אנוכיות. מכאן גם קלה הדרך לא להרגיש אושר! כי אצלו המדד להצלחה הוא יותר השוואתי, 'מה אני לעומת חברי', 'מה מעמדי', 'מה השגתי ונהניתי', וכדומה. כאשר יהודי משקיע הרבה בלימוד התורה, תפילה ומצוות, הוא מפתח בקרבו את המקום הרוחני, הפחות אנוכי, פחות השוואתי, כי יותר טוב לו מתוך עצמו!  מובן שאין להכליל, אך ההשפעה של התורה בכיוון זה ברורה. הוא יותר משוחרר מהכבלים המונעים את אושרו!

אז נכון, המצוות מהוות מעצור בפני רצונות לא מרוסנים. אך דווקא על ידי כך, הן מאפשרות לנו להרגיש משוחררים לרצונות הפנימיים והמהותיים יותר שלנו! להיות יותר מאושרים. כמו נהר, שהציבו בפניו סכרים, כדי לנווטו לכיוון הרצוי. הסכר מגביל את החופש שלו, אך מנווט אותו למקום יותר מועיל ולא מזיק. זה ממש כך!











עוד כתבות שיעניינו אותך

הדרשה שאסור לפספס

'אתם משתמטים מלימוד ולא מתביישים להאשים אותנו?'

פנחס בן זיו
מחאה סוערת

מהומות ברחוב יחזקאל: מפגינים חסמו צירים ויידו אבנים

אלי יעקובוביץ
לצפייה ישירה

צפו כעת בפרק הראשון: שמוליק סוכות מגיע ל'אוטוטוקר'

מנחם טוקר
התיעוד שריגש המונים

מרגיש את החורבן: ילד קטן מתייפח בבכי

אבי יעקב
לאחר התבצרות

תיעוד מיוחד: לוחמי הימ"מ מחסלים מחבל חמוש

קובי פינקלר
'התנערי מעפר קומי'

על גמלים, גירושין, והקול הפנימי שצף מחדש

הרב אריה אטינגר
כעת בשידור חי

קובי ומנדי בעימות סוער: אז מי בעצם הדרייבר?

קובי ברומר ומנדי וייס
סרטוני הזוועה

רה"מ מגיב לתיעודים: "חמאס רוצה לשבור אותנו"

שלמה ריזל
תיעוד שובר לב

החטוף מהשבי: "3 גרעיני פלאפל ביום, אני על סף מוות"

יוני שניידר
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
צפו בתיעוד

הזוי: 15 פלסטינים שוחררו לשטחי הרצועה ללא כל תמורה

שמעון כץ
צפו

האב השכול סירב להשתתף: ריקוד שיקם לב שבור

גיל ישראלוב
במה היה חולה?

אמו של אוריאל מתחננת: "אל תעשו שיימינג לנמר"

אבי יעקב
"ענוים הגיע זמן גאולתכם"

רבבות נהרו לכותל המערבי בצום ט' באב. צפו ברגעי הנעילה

אלי יעקובוביץ
צפו בתיעוד

זה לא דם: מי הכינרת הפכו לאדומים

פנחס בן זיו
יש חרדים בצבא!

"מי פינה את הפצועים?" • יצחק גולדקנופף בנאום תקיף

אלי יעקובוביץ
לתקופת בין הזמנים

בשורה לציבור החרדי: חוף נפרד חדש נפתח

אבי יעקב
עדות מטלטלת

הזדקפתי מול הקצין הנאצי: "אני לא מביא תועלת?" | צפו

פנחס בן זיו
צפו בדברים

'רואים דברים שלא צריך לראות': הפוסק בדברי הדרכה להורים

נתי קאליש
רוכב על גלי השנאה

בט' באב, יאיר לפיד מכליל: "לחרדים מותר הכול"

אלי יעקובוביץ