image|תנו לילד|ילד מצייר|unnamed|images|13934762_1249155051764197_2955975663034596047_n

תנו לו לקשקש

הציור הילדי על כל שלביו הוא הבסיס עליו נבנים הכישורים הנדרשים לכתיבה. מהם שלבי ההתפתחות הגרפו-מוטורית, איך אפשר לעודד אותם ומתי כדאי להתייעץ עם איש מקצוע
קשה להסביר את המשיכה המיידית שיש לילדים אל צבעים, אל דפים, ואל פעולות של צביעה ושרבוט; אבל היא שם, המשיכה הזאת. והיא חשובה כמו שהיא מקסימה. אז מה בדיוק קורה שם, ולמה זה כל כך חשוב?

השלב הראשון בהתפתחות הציור הוא שלב השרבוט: פיגורות לא מוגדרות. למעשה, הילד עסוק בעיקר בגילוי התוצר של תנועת היד האוחזת בכלי הציור ובעונג שגורם לו הגילוי הזה. שלב זה נמשך בדרך כלל עד גיל שלוש-ארבע, אך ילדים רבים, ובעיקר אלו שאינם נמשכים לציור בגילאים הצעירים, ישרבטו גם בגיל מאוחר יותר.

בסביבות גיל ארבע הילד רוכש את היכולת לצייר עיגול באופן מכוון, ולצייר שלוחות: שלוחה היא קו שמתחיל במיקום מוגדר, אך אין לו נקודת סיום מוגדרת. עיגול ושלוחות יסייעו לילד בציור דמות איש ראשונית: ה"ראשן". הוא יכיל ראש, אברי פנים, ידיים ורגליים.
בסביבות גיל ארבע וחצי הילד רוכש את היכולת לצייר קווים שיש להם נקודת התחלה וגם נקודת סיום מוגדרת. קווים אלו יסייעו לו בשרטוט ריבועים.

בסביבות גיל חמש מגע האלכסון. בתחילה צורת האיקס, ואחר כך – משולשים. . כאשר הילד רכש את היכולת לצייר צורות יסוד אלו, הוא רכש את המרכיבים הדרושים לציור מורכב ובעל משמעות. ובאמת, בגיל חמש וחצי בערך יופיעו ציורים המכילים מספר פריטים הקשורים זה לזה ומהווים יחד ציור בעל תוכן. צורות היסוד משמשות גם בסיס לכתיבת אותיות הדפוס, המורכבות מצורות ריבועיות ומשולשות. ילד ששמו נדב יוכל לכתוב את שמו כבר בגיל 4.5, לאחר שרכש את צורת הריבוע, אך ילד ששמו אהד או עומר יכתוב את שמו בגיל מאוחר יותר, מפני שהוא זקוק לצורת האלכסון והמשולש.

כאשר אני שואלת הורה אם ילדו אוהב לצייר, פעמים רבות אני מקבלת תשובה : "לא, הוא רק מקשקש…" שלב השרבוט, החשוב כל כך להתפתחות יכולת הציור של הילד, נראה להורה לא חשוב, ואפילו מביך…
ובכן, ילד לא נולד עם היכולת לצייר ציור משמעותי. הוא זקוק להתנסות החופשית והיצירתית על מנת לפתח את שליטתו בכלי הציור, ואת יכולתו לשלוט ביד כך שתפיק את מגוון צורות היסוד הנחוצות לציור בעל תוכן.

חשוב לתת לילד את החופש לצייר, לשרבט, ולהתנסות במגוון צבעים וצורות. ויותר מכך: חשוב לילד להרגיש שאנו רואים את מעשיו, שאנו נוגעים ביצירתו ומתייחסים אליה. אין צורך לומר "יופי". מילה זו היא לעתים ריקה מתוכן, כאשר איננו מרגישים שהציור הוא אכן יפה, והילד ירגיש שאיננו כנים אתו. נסו להתבונן בציור ורק לוצר במילים את מה שאתם רואים: "הנה כאן ציירת בשחור, כאן ציירת באדום, כאן אני רואה קו, וכאן אני רואה נקודה…" רק להתבונן, רק לתאר, בלי לשפוט ובלי לתת ציון. כל כך פשוט, כל כך חשוב.
לאחרונה היה אצלי באבחון ריפוי בעיסוק ילד מקסים בן ארבע שהגיע מפני ש"אינו מצייר".

כששאלתי אותו אם הוא יודע לצייר ילד, הוא ענה שכן: צייר עיגול ענק על הדף, והכניס לתוך העיגול את כל מה שידע שאמור להיות בציור של ילד. עיניים, פה, ידיים, רגליים. ראיתי שהוא מנסה לשחזר את מה שלמד כשהסבירו לו איך לצייר ילד. התוצאה הייתה דלה וחסרת ארגון. אחר כך הודיע לי הילד שהוא יודע לכתוב את שמו, ו"כתב".

כפי שילדים לעתים כותבים: הוא שרבט צורות קטנות על הדף והראה לי בגאווה. אמרתי לו : " וואו, כתבת את שמך ". ואז אמר: "עכשיו אכתוב אמא" , ושוב שרבט צורות קטנות על הדף. אמרתי : " וואו, כתבת אמא", ואז אמר: "עכשיו אצייר את אמא". וצייר. ציור מפורט, מאורגן, המכיל ראש על פרטיו, גוף, ידיים ורגליים. ציור התואם לגיל חמש – מעבר לגילו.

כך שהוראה מכוונת שקיבל הולידה ציור דל ולא מאורגן. אבל משוב פשוט, לא שיפוטי ולא דידקטי, נתן את החיזוק הדרוש להופעת ציור ספונטני מאורגן ומתקדם לגילו. מקרה זה ממחיש את הכלל: אין צורך ללמד ילד לצייר. אך ילד זקוק למשוב על מעשיו. ברגע שהמשוב ניתן, הילד יכול להשלים את השלב בו הוא נמצא, וכאשר שלב זה יושלם, יופיע השלב הבא מעצמו.

ובכן, מתי בכל זאת לפנות לאבחון ריפוי בעיסוק? ילדים רבים, ובעיקר בנים בגילאי בני ארבע-ארבע וחצי מראים העדפה לפעילות מוטורית במרחב, ולא נוטים לעסוק זמן רב בפעילות גרפית. אם תופעה זו נמשכת גם בגיל חמש, מומלץ לבדוק אם הסביבה אינה ביקורתית מדי כלפי התוצר שהילד מפיק. במידה וההימנעות נמשכת מומלץ לפנות לאבחון. עד אז, תנו לו לקשקש.

האזינו לתוכנית עם מירית שטסל – מרפאה בעיסוק המכון להתפתחות הילד בירושלים על ציורים וילדים ומה שבינהם

מירית שטסל היא מרפאה בעיסוק במכון להתפתחות הילד











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו ותתחזקו

החטוף בקריאה מרגשת: "שנתיים חלמתי להניח תפילין"

פנחס בן זיו
צפו

אחרי הביקור במפקדה: רה"מ בהסכם גג בקריית גת

חיים שער
2,000 שוטרים

עומסים וחסימות נרחבות בי-ם: כך תגיעו לעצרת בבטחה

אלי יעקובוביץ
זעקה נוקבת

"מה קורה איתנו, למה בחורים מטפסים ומסכנים את עצמם?"

פנחס בינדר
חדשות התעשייה

בכורה בלעדית: טעימה מהשיר החדש של יהודה בורן

פסח בא גד
התורה זועקת!

דקה אחרי דקה: כל העדכונים מעצרת הענק בירושלים

פנחס בן זיו
יום אחרי

"אני ממש לא יודע איך הח"כים החרדים העזו להגיע לעצרת"

משה אוסדיטשר והרב רמי באבד
לקראת עצרת המיליון

הרב גלזר חושף: מכתב ראשי הישיבות נגד קודקוד

יענקל'ה פרידמן
הרחובות הושחרו

הקרב על המספרים: כמה השתתפו בעצרת התפילה בי-ם?

אבי יעקב
צפו

תיעודים מרהיבים מהרחפן: הרחובות נצבעו בשחור

שמעון כץ
לאורך היום

הקולות והמראות: המשדר הנרחב נמשך • הצטרפו

מערכת אמס
לקראת שבת

הפלייליסט לפרשת לך לך: ילדינו מול ילדי ישמעאל

אלי ממונסי
אמירה מחליאה

ליברמן רוקד על הדם: "הנער היה מגן אנושי"

אבי יעקב
מוצ"ש חי במיוחד

במוצ"ש: מצעד שוואקי וכל הפרטים על 'המלחינים'

מנחם טוקר
ראש הישיבה יצא מוקדם

איצו פלדמן מעיד: "לא זוכר אותו כאוב כל כך"

חיים שער
איום המנהרות והקו הצהוב

צפו בראיון המיוחד: פרשנינו הצבאי בלב עזה הצה"לית

קובי פינקלר
השר מגיב לטלטלה

הדרמה לשיא: דוד זיני העביר את המידע על הפצ"רית

אבי יעקב
אסון נורא

טרגדיה בעצרת התפילה בירושלים: נער נפל מגובה ונהרג

שמעון כץ
שו"ת מיוחד

מרן הגר"ד לנדו: "הם פראי אדם. לא ישקטו להם". צפו

נתי קאליש
חילוץ מורכב

בן 12 התהפך עם אופניו, הכידון חדר לבטנו

אבי יעקב