הרב אמיר קריספל

"וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה" (ב,ז)
חז"ל בבראשית רבה ששאלו הקב"ה לאדם 'ואתה מה שמך', אמר לו 'אני נאה להקרא אדם שנבראתי מן האדמה'.

יש שמקשים הרי שמו של דבר צריך להיקבע על פי עיקר תכונותיו ולא על פי החומר שממנו נוצר, ארון מברזל לא נקרא ברזל, ולא הפטיש והמסמר נקראים על שם הברזל שנוצר ממנו. ועוד קשה מדוע בעלי החיים לא נקראו גם על שם האדמה הרי גם הם נבראו מן האדמה ומדוע דווקא האדם נקרא ע"ש האדמה?

מתרץ המהר"ל, שלא זו בלבד שהאדם נוצר מן האדמה, אלא יש גם מכנה משותף מהותי בין האדם לבין האדמה, ולכן הוא נקרא על שמה: בשניהם, השלמות והפיתוח אינם קיימים בתחילת הדרך; בתחילת הדרך האדם הוא ריק, וכל יכולותיו נמצאים בו רק "בכוח", ורק לאחר פיתוח יכולות אלה, הוא מגיע לשלמותו (בדומה לאדמה, שהיא בתחילת דרכה בורה וריקה, ורק אם יפתחו אותה, ויעבדו אותה יצמח בה יבול). לעומתם, כל הנבראים האחרים, נבראים מושלמים ואין בהם "פיתוח" – המלאכים נבראים מושלמים, וכן בעלי החיים, זמן מועט לאחר היוולדם, הם מגיעים ליכולותיהם וכך נשארים עד סוף חייהם, מבלי שיתפתחו בצורה מהותית.

הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, תירץ שהאדם נקרא כן כדי שיזכור תמיד מאין בא ולא יתגאה.

ועוד יש ליישב, כי באמת לא שייך לקרוא אדם על שם תכונותיו, כי תכונותיו ומצבו של אדם תלויים בעבודתו ובבחירתו, ואין לך אדם הדומה לחברו. וכל מה ששייך לקרוא שם כולל לכל מין האדם הוא רק על שם תחילת האדם שהוא כשעיר פרא ונמשך לחומר ולגשמיות, ועליו לזכור תמיד כי הוטל עליו להתעלות לאיש המעלה מתוך הפראיות והגשמיות שבו.

ועוד מתרצים שזהו גם כן מהותה של אדמה, שהיא בעצמותה חומר גס ועב, אך יש בה את התכונות להוציא כל מיני מגדים שבעולם כפי אשר יעבדוה וכפי היגיעה אשר ישקיעו בה כך האדם.

"ותתן גם לאשה עימה ויאכל " (ג' ו')

מקשה רבינו החיד"א בספרו "ראש דוד" ידוע שאין הקב"ה מביא תקלה לבהמתן של צדיקים וכל שכן לצדיק אם כן איך חטא אדם הראשון הרי היה צדיק? ומתרץ בב' אופנים שמה שאין הקב"ה תקלה דווקא אם זה בשוגג אבל בפשיעה כשרוצה לחטוא הוא הביא וגורם זאת לעצמו ואז אין התערבות של הקב"ה ולכן כיון שאדם הראשון פשע במזיד הוא נכשל.

ב', התוספות במסכת שבת דף יב' כתב שמה שהקב"ה לא מביא תקלה זה דווקא כשהמאכל אסור מצד עצמו אבל אם זה איסור צדדי וכשיוסר האיסור יהיה מותר אז לא אומרים את הכלל הנ"ל, ולכן בחטא אדם הראשון כידוע כתבו המפרשים שהאיסור היה רק ביום שישי אבל בשבת האיסור הותר ואם היה מחכה עד הלילה לא היה חוטא, ולכן על סוג עבירה כזו לא נאמר שאין הקב"ה מביא תקלה..

עוד תירוץ שמעתי שמה שנאמר אין הקב"ה מביא תקלה לצדיקים היינו דווקא צדיק ממש מחמת עצמו ואולם תינוק שנולד מכיון שלא היה לו מציאות לחטוא עליו לא נאמר ולכן אדם הראשון כיון שמחמת עצמו עדיין לא היה צדיק אלא כך נברא באותו היום ובאותו היום חטא על זה לא נאמר שלא תבוא תקלה.

שבת שלום!











עוד כתבות שיעניינו אותך

דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב