מדוע זכה יוסף להיות מלך במצרים?

עבודת ה' נחלקת לשני חלקים 'סור מרע' ו'עשה טוב' סור מרע שונה בתכלית מעשיית טוב, בעוד עשיית הטוב מלווה בסייעתא דשמייא גדולה והארת רוח ממרום, ב'סור מרע' נדרש מהאדם להתמודד לבד. למצוא כוחות ולבנות עמוד שדרה חזק כנגד פיתויי הרוע וההבל.

מסיבה זו לעיתים בחיים קשה לנו להסתכל על המטרה של הטווח הארוך ואנחנו מעדיפים להסתכל על הטווח הקצר, בהנאה רגעית ובעצלות כבדה, ה'ויתור' נראה בעיני בשר ודם כטיפשות וחוסר היגיון, יותר קל לנו לעשות מצוות אך לא להלחם על העצלות ורגעים שמקטינים אותנו. קשה לנו כבני אדם לראות לרחוק ולהתגבר על הרווח הקצר מועד.

יוסף הצדיק הצליח להסתכל על המטרה של הטווח הארוך ולא על הנאה של הטווח הקצר, הגם שהיא מפתה ועוצמתית ככל שתהיה, יוסף לא רק 'עשה טוב' אלא נלחם ברצונות ו'סר מרע', מסיבה זו זכה יוסף למלכות מצרים ובפסוק בתהילים נוסף האות ה' של שם יהוה בשמו: "עדות ביהוסף שמו".

זהו ההסבר בלשון המדרש: "יוסף משלו נתנו לו" ההתגברות העוצמתית של יוסף הצדיק בכל רגע מחייו בארץ מצרים, מקום בו התרבות והמנטליות שונים בתכלית, לערכים להם חונך וגדל בבית אביו. הם הם אלו שזיכו אותו להיות מלך במצרים.

יוסף הכניע את יצרו ולכן ראוי כי הטבע ייכנע אליו כי מי שמצליח להיות מלך על היצר בערוות הארץ במצרים, מגיע לו להיות מלך על מצרים.

סגולת הזמן של חנוכה היא אכן בעשיית בניסים ונפלאות, כפי לשון הברכה "שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה". וגם כעת זהו זמן המסוגל לפעול ניסים ונפלאות.

אבל צריך גם לזכור כי זהו לא רק זמן מסוגל לניסים משמים, אלא גם למסירות הנפש שבזכותה הגיעו הניסים, בחנוכה עלינו להאיר את עוז רוחנו, למצוא תעצומות נפש בעצמינו, כפי שהמכבים עשו מעשים גדולים, ולא הקשיבו לקולות קטנים שמחלישים ומגבילים את יכולת האדם לפי ההבנה החומרית והפיזית.

יוסף הצדיק והמכבים מלמדים אותנו לחזק את היכולת שלנו להרים מבט גבוה מעל ההנאות הקטנות, לשעבד ולהלחם ברצונות הגוף והחומר .ולהסתכל למטרות הגדולות שלנו. אלו שצריכים לצאת למלחמה למענם, מלחמת היצר או מלחמה על פך שמן טהור.

חשוב לזכור: אם אתה נלחם ברצונות הקטנים ואתה הופך את עצמך להיות 'מלך' עליהם, המלוכה בתחומים ובמובנים אחרים בחיים, תגיע אליך בדין ובזכות.

נכתב על פי משנתו של ה"שפת אמת" לפרשת מקץ: 

"יוסף משלו נתנו לו." כי מה שהאדם נותן משלו להשי"ת לבטל רצונו עבור רצון השי"ת זה נקרא שלו מה שמבטל ומכניע רצון עצמו. כי לעשות מעש"ט רק מעזר השי"ת. אבל למנוע ולגבור נגד תאותו ורצונו זה נקרא משלו. וכמ"ש במדרש ירא ה' בני ומלך המליכהו עליך כו'. ע"ש פ' ואתחנן. הוא ביטול רצונו כנ"ל. ועי"ז ג"כ נותנין לו מלוכה. מלך על יצרך. כי כאשר האדם מכניע א"ע כראוי להשי"ת. ממילא נכנע הטבע וכל הבריאה אליו. כי כיון שהוא נכנע נמצא כי ע"י הכנעת הכל אליו נכנעים להשי"ת וזה תשוקת כל הנבראים והטבע ג"כ וזה ומלך כו'         

(מתוך ויקיטקסט)











עוד כתבות שיעניינו אותך

בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
אחד על אחד

אלחנן משמרתי חושף: כך הפכתי שיר רוסי לפיוט

יוסי חיים
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
צפו בדברים

נתניהו בכלא: "קיבלנו פה הרבה מודיעין לחילוץ חטופים"

פנחס בן זיו
הקטל בדרכים

רכב נכנס במשאית בכביש 6; הנהג נהרג במקום

אבי יעקב
רק בן 16

חשש כבד בבירה: אליהו נעדר כבר יותר משבועיים

אבי יעקב
רוח סערה עושה דברו

רעידת אדמה בלב ים: גל צונאמי מתקרב לחופי ארה"ב ויפן

אבי יעקב
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
לידיעת הציבור

הוסרה השגחת הבד"ץ מהבמבה - זו הסיבה

אבי יעקב
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
כנס ראשי הפרלמנטרים

יו"ר הכנסת שלף סרטון שמוכיח: "מוות לאמריקה ולישראל"

שלום שטיין
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש