מדוע יוסף לא יכל להתאפק ומדוע יהודה חזר על כל סיפור בני יעקב ויוסף?

'ראיה' ו'הבטה' הם סוגי הסתכלות שונות, הראיה היא הסתכלות שטחית ללא הבנה, ההבטה לעומתה, נותנת לאדם יכולת להבין את הסיטואציה לחבר בין כל פרטי המקרה ולדעת כיצד לפעול.

יהודה הרגיש חסר אונים, המציאות המורכבת אליה נקלע הייתה נראית ללא פתרון כמי שנתן ערבות על בנימין, עולמו של יהודה חשך בעדו, אדם רגיל היה עוצר את חייו ללא יכולת לפתוח פה ולפעול פעולה כל שהיא.

אבל יהודה לא הרים ידיים, גם במציאות של חושך וחוסר יכולת להבין את צעדי ומהלכיו של הקב"ה, יהודה התמלא אמונה בה' יתברך וידע כי הכל לטובה, יהודה ניסה לגלות את האור הפנימי בתוך המציאות אליה נקלע.

יוסף הצדיק ציפה מאחיו 'לגלות' אותו תוך כדי דין ודברים ומשא ומתן בכל פעם שנפגשו, אם האחים היו 'מביטים' ומבינים כי מכירת יוסף קשורה לכל הקורות אותם והיו מגלים אותו, אזי הגאולה השלימה והעולם היה מגיע לתיקונו. (האר"י הקדוש)

כאשר יוסף ראה כי אחיו לא 'מביטים' ולא מגלים אותו אך ראה את 'ההבטה של יהודה', הוא הבין כי הגיע הזמן להתגלות לאחיו, הוא ידע כי לכל הפחות עם המבט והאמונה של יהודה, עם ישראל יצליח להאמין ולמצוא את נקודת האור והאמונה גם בהסתרה שבתוך ההסתרה. כל זאת למרות שבני יעקב לא גילו את יוסף ובכך האחווה האחדות והעולם היו מגיעים אל תיקונם השלם.

בחיים יש ניסיונות ואתגרים, גם כאלו שלא מובן כלל וכלל מה התועלת שיש בהם, לעיתים הניסיון אף נוגד את העבודה הרוחנית של האדם ו'מפריע' לו לקיום תורה ומצוות. גם בתוך מציאות זו יש למצוא את הקב"ה להאמין, לקוות, להתפלל, 'להביט' אל המציאות נכוחה וכן גם 'לגשת', לאזור אומץ, להבין את המציאות ולפעול במה שניתן.

'ובחרת בחיים' זה ציווי של אמונה. אבל גם ציווי לקחת אחריות ולפעול ברגעים של אתגר, מתוך האמונה בהקב"ה.

נכתב על פי משנתו של ה"שפת אמת" לפרשת ויגש. שנת תרל"א:

ב"ה ויגש אליו יהודה. מלשון הודאה והוא כל איש ישראל. שמעתי מאא"ז מו"ר זצלה"ה שנקראו יהודים על שם שמודין להשי"ת על כל דבר קטן וגדול שיודעין שהכל ממנו ית' כו'. ועי"ז יכולין ליגש. וזה עצה בכל שעה צר והסתרת פנים לכל איש ישראל. העצה להתבטל לרצון השי"ת ע"י שמברר האדם אצלו שגם בתוך ההסתר יש חיות מרצון השי"ת. וזהו ויגש אליו להשי"ת. וגם כי זה נק' הגשה ליוסף כי יוסף הוא הנקודה פנימיות שיש מהשי"ת כמ"ש במ"א. ובאמת הי' אז צר מאוד ליהודה כמ"ש מה נאמר כו'. והי' עצתו על ידי הגשה זו לפנימיות הדבר. כי לא הוסיף בבקשה זו רק שחזר כל הדברים לעצמו להיות מיושרין אצלו ולקבל רצון השי"ת בשמחה. וע"י שמבררין שהוא מהשי"ת נתגלה הפנימיות. וכתיב ולא יכול יוסף שהוא הפנימיות להתאפק ונתגלה הפנימיות. וממילא הוציאו כל איש כו'. שההסתרות וחיצוניות שהם מסתירין הפנימיות נתבטל…. (מתוך ויקיטקסט)











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעוד

הזירה ברחובות: ניצול שואה חולץ מבין ההריסות

קובי פינקלר
אל תנסו את זה

דרמטי: אזרחים תיעדו את נפילת הטיל הקטלנית

גדי פוקס
צפו

לראשונה: כטב"מים מאיראן יורטו על ידי חיל הים

קובי פינקלר
צפו

"אמא": צילמו באזעקות וספגו פגיעה ישירה

פנחס בן זיו
כך זה נראה

צה"ל ממשיך לתקוף באיראן; השר כ"ץ מאיים

קובי פינקלר
הגר"י זילברשטיין:

"בבני ברק לא יפול; זה היה כמה מטרים אחרי גבול בני ברק"

נתי קאליש
נס בזבדיאל

"הוריתי לסגור את בית הכנסת; אברכי הכולל ניצלו"

בצלאל קאהן ודוד חכם
צפו בתיעוד

הרס בכל פינה: כך נראית זירת הפגיעה בבני ברק

פנחס בינדר
לילה סוער

מטח כבד מאיראן: מספר זירות נפילה; שלושה הרוגים במרכז

פנחס בן זיו
פרטים חדשים

מדהים: כך התנהל מאחורי הקלעים מבצע החיסול באיראן

קובי אליה
אל תחמיצו

שולמלייכם בשעה חדשה: זה מי שמגיע להתארח

קובי ברומר ומנדי וייס
שידור חוזר

בסמוך למרחב המוגן: רגע של הפוגה ושמחה עם הקול החדש

מערכת הקול החדש
יש לנו הקלטה

הישר מהקבינט: נתניהו ודרעי בשיחת חיזוק

יוסי חיים
סיכום הלילה הקשה

בני ברק ופתח תקווה: 5 הרוגים במרכז; 3 לכודים בחיפה

פנחס בן זיו
מתקפה נרחבת

טהרן בוערת: תאגיד השידור הותקף מהאוויר; צפו בתיעוד

שלמה ריזל
מקומם

"באר שבע של הבדואים": התיעוד והמעצר המהיר

אבי יעקב
צה"ל חושף

המדענים שחוסלו פיתחו את התקן הפיצוץ של פצצת הגרעין

קובי פינקלר
יד קשה

מכוניות תופת והצפות ביוב: טהרן תחת מתקפה מאסיבית

שלמה ריזל
בחסדי שמים

הישג אדיר: צה"ל השמיד שליש ממשגרי הטילים באיראן

קובי פינקלר
שמחה לאיד

תיעוד דרמטי: אסירים חגגו את ירי הטילים ונענשו

גדי פוקס