בפרשת השבוע התורה מספרת על התוכחה שהוכיח משה רבינו את בני ישראל.

"ויהי בארבעים שנה בעשתי עשר חדש באחד לחדש דבר משה אל כל בני ישראל.."

משה רבינו מחכה ארבעים שנה ורק סמוך למותו הוא מוכיח את בני ישראל.
רש"י במקום מציין את הסיבה לכך,
"ממי למד,מיעקב,שלא הוכיח את בניו אלא סמוך למיתה,
אמר, ראובן בני, אני אומר לך מפני מה לא הוכחתיך כל השנים הללו, כדי שלא תניחני ותלך ותדבק בעשיו אחי".

כיצד ניתן להבין את הדברים שמביא רש"י ??
ראובן, משבטי י-ה, היה עוזב את יעקב אביו ודבק בעשיו, וכל זה מפני תוכחה ???

אבל…אם כך מביא רש"י ,והתורה מציינת את אותו הדבר על תוכחת משה, א"כ ודאי שאנחנו צריכים לנסות ולהתבונן בעצמנו, על עצמנו,עד כמה שידנו מגעת כפי שמופיע בספרים הקדושים.

בעל "הנתיבות שלום" על המילים
"ויהי בארבעים שנה …דבר משה אל בני ישראל" כותב דבר מדהים.

"כל הארבעים שנה שהיו ישראל במדבר היו בבחינת זכרתי לך חסד נעורייך, היו בבחינת נעורים…. עדיין לא היתה להם יציבות רוחנית עד ארבעים שנה, וע"כ גם לא היו מסוגלים עדיין לשמוע ולהבין את הדברים שהיו בפי משה אליהם…".

ארבעים שנה שומר משה רבנו את התוכחה אצלו ולא מעביר אותה אל בני ישראל משום
שהם לא יכולים לקחת את אותה תוכחה.
אין להם את אותה יציבות רוחנית הנדרשת בשביל לקחת עליה אחריות.

תוכחה- חינוך, פרושה, העברת האחריות אל החניך.
תוכחה אין מטרתה לגרום לחניך להתנהג אחרת בגלל שחובה עליו לשמוע לקולנו,
אלא, לגרום לחניך לקחת אליו את האחריות.
ואם עדיין הוא אינו בעל יציבות רוחנית או נפשית מספקת ,אזי במקום לקחת את האחריות,הוא פשוט יברח.

או כפי שאמר לי פעם מחנך אחד,
תוכחה היא כמו כדור.
כמו שלא נזרוק אל הילד כדור מברזל ונצפה שיתפוס אותו…, כמו שלא ניקח אחריות על כך שהכדור לא יפול לו על הרגל…
כך בדיוק יש להתייחס לביקורת.

תראו מה כותב הרב קלונימוס שפירא בספרו "חובת התלמידים",
"לא די ללמד את הנער רק שחובה עליו לשמוע לקול המחנך ותו לא, כי לא יועיל בזה הדבר,
כי לסוף יראה את רבו למתנגדו לעריץ זר עליו.
העיקר הוא להכניס בליבו דעה זו שידע שהוא, הנער בעצמו, הוא עיקר המחנך (ר”ל החניך הוא המחנך העיקרי של עצמו)…
האב והמלמד, הוא רק המורה אשר יורהו איך יחנך את עצמו ומה דיבר ה’.
כמו מי שבא לשאול שאלה בענייני איסור והיתר. שהדיין הוא רק המורה אשר יורהו מה כשר וכו’ אבל עיקר העושה הוא בעל הבית בביתו, ורק עליו האחריות שיהיה כשר וישליך את האיסור והטריפה.

רבי קלונימוס שפירא אומר שחינוך הוא מסירת האחריות לחניך/ לילד.
אבל ראשית צריך לודא שהוא מסוגל.

כי לא נזרוק כדור ברזל אל מי שלא מסוגל לתפוס אותו מבלי להיפצע.

שבת שלום.


להערות והארות אשמח גם במייל
[email protected]











עוד כתבות שיעניינו אותך

השיעור השבועי

איך טעות מעצבנת הצילה אותו מלשלם ארבעים אלף

הרה"ג מרדכי מלכא
מרגש

"הגאווה של עם ישראל": הנער הפתיע את ינון מגל

פנחס בן זיו
סגירת מעגל ביטחונית

ביצעו ירי לעבר יישובים ישראליים והמבנה נהרס. צפו

קובי פינקלר
תיעוד מהרצועה

הלחימה בעזה: יותר מ-130 תשתיות טרור הושמדו בחאן יונס

קובי פינקלר
תיעוד

עשרות דוחות תנועה חולקו במבצע בבני ברק

אבי יעקב
"נמנע פיגוע חמור יותר"

צה"ל מיפה את בתי המחבלים; הרמטכ"ל בתחקיר בזירה. צפו

קובי פינקלר
חדשות התעשייה

יהודה בורן מופיע בחתונה ואבי החתן מודה ברגש

פסח בא גד
תיעוד מהצפון

תרגול חירום, פינוי פצועים ולחימה בתרחישי קצה

קובי פינקלר
צפו בדבריו

היום האחרון לביקור המדיני: נתניהו בתיעוד מוושינגטון

שלמה ריזל
מראש גבעות

צפו: טיול מצולם לגבעות ולכרמים שבבנימין

קובי פינקלר
תיעוד

מעצר דרמטי: לוחמי מג"ב תפסו נשק ועצרו 3 חשודים

קובי פינקלר
הרב רוזנבלום

מדוע בלעם נאלץ לברך את עם ישראל בניגוד לרצונו

הרב ברוך רוזנבלום
לרצף בהיכלו

בתום גמר מותח, זה מי שגרף את הפרס הגדול

קובי סגל
המעמד המלא

אחרי הניסים הגדולים: רבי מיילך חיזק את בית שמש

מערכת אמס
פינוי שלישי בגבעת שילה

כוחות הביטחון הרסו נקודת התיישבות; זעם על שר הביטחון

אלי יעקובוביץ
הפלייליסט השבועי

כבר שלוש שנים שאני מתרגש במיוחד בפרשת בלק

אלי ממונסי
תיעוד מהברית

ויקרא שמו בישראל "צבי קוגן" ע"ש הקדוש שנרצח

אלי יעקובוביץ
צפו בתוכנית

הקבינט מתכנס לדיון: הקואליציה מתנדנדת - בדרך לפירוק?

הקבינט
עד ליום ראשון

במשטרה מסבירים מדוע ישראל פריי עציר ביטחוני

גדי פוקס