בית הכנסת מקושט לקראת חג השבועות | פלאש 90

הובא ברמ"א (תצ"ד, ג') שהמנהג הוא לשטוח עשבים בחג השבועות בבתי הכנסת והבתים, זכר למתן תורה. מנהג זה הובא בספרים רבים, כשהפוסק הראשון שהביא מנהג זה הוא המהרי"ל. אך החיד"א מציין כי המקור הקדום ביותר הידוע לנו שבו הובא מנהג זה הוא "תרגום שני למגילת אסתר" שחובר לפני כ1300 שנה, בו נכתב שהמן אמר לאחשוורוש שהיהודים נוהגים לשטוח עשבים בחג השבועות. מנהג זה רווח כיום בעיקר בקהילות האשכנזים, אולם ישנן גם קהילות ספרדיות בהן נוהגים כן.

קיימים מספר טעמים למנהג זה. מדברי המהרי"ל משמע שמטרת המנהג היא ליצור אווירה נעימה ומרגיעה בבית הכנסת או בבית, כחלק משמחת יו"ט. בעל חידושי הרי"ם כתב שבז' בסיוון הושם משה ביאור, שכן הוא נולד בז' באדר, נטמן בבית הוריו שלושה חודשים שלאחריהם, בז' בסיוון, נלקח אל היאור בין קני הסוף. שטיחת העשבים, לדבריו, היא זכר לנס ההצלה שלו. בלבוש הביא שהמנהג הוא לזכר מתן תורה, שכן, כפי שמובן מהכתובים, היו עשבים סביבות הר סיני, כך ששטיחת העשבים היא לזכר מאורע זה. ב"אגרות ריא"ם" כתב שהטעם למנהג זה היא שבחג השבועות אנו מתפללים שנזכה לצמוח בלימוד התורה.

מנהג נוסף, דומה אך לא זהה, הוא העמדת אילנות בבית הכנסת בחג השבועות. גם בהסברת מנהג זה נכתבו כמה טעמים. בעל ה"מנחת אלעזר" כתב בשם רבי צבי אלימלך מדינוב שבעת מתן תורה תוקן הפגם שנוצר בשעת חטא עץ הדעת, ובשל כך מעמידים האילנות. ה"מגן אברהם" כתב שבגמ' מובא שחג השבועות הוא יום הדין לאילנות, העמדת העצים בבית הכנסת, לדבריו, היא כדי שנזכור להתפלל עליהם. יש שאף קישרו מנהג זה לעובדה שבחג השבועות החלה הבאת הביכורים בבית המקדש.

בספר "חיי אדם" כתב שהגר"א ביטל את מנהג העמדת האילנות בחג השבועות, זאת משום שבאותה התקופה החלו הנוצרים להעמיד אילנות בבתי תיפלתם בחגא שלהם הנקראת "פינגשטן", ויש בזה משום חוקות העמים. חגא זו ידועה כיום בשם "פנטקוסט" וזמנה הוא חמישים ימים לאחר ה"פסחא" הנוצרית, כך שבד"כ זמנה של חגא זו היא בסמיכות זמן לחג השבועות, להבדיל אלפי הבדלות. ככה"נ, בשל סמיכות הזמנים והחשש מבלבול, ראה הגר"א צורך להפסיק את המנהג.

נחלקו הפוסקים האם הגר"א התכוון לבטל רק את המנהג להעמיד האילנות או גם את המנהג לשטוח העשבים. ב"מנחת אשר" להרה"ג ר' אשר וייס שליט"א כתב שהגר"א ביטל רק מה שדומה למנהג הגויים בפועל, לדבריו, הוא בדק ומצא שמנהג הנוצרים הוא להעמיד אילנות אך לא לשטוח עשבים, וא"כ אין שום סיבה שלא לשטוח עשבים, וכן כתבו פוסקים נוספים. לעומתם, הרב משה פיינשטיין זצ"ל כתב ב"אגרות משה" שאיסורו של הגר"א היה אף לשטוח עשבים, וכן פסקו מרנן החזון איש והסטייפלר זצ"ל. גם בקרב חסידי חב"ד לא נהוג לשטוח עשבים או להעמיד אילנות בשבועות.

בשו"ת "אור לציון" כתב שבנוגע לפועל הדבר תלוי במנהג הגויים של כל מקום ומקום, דבמקום שמנהגם הוא רק להעמיד אילנות, הרי ששטיחת עשבים מותרת, ואם מנהגם אף לשטוח עשבים, גם זה אסור. פוסקים אחרים דחו לחלוטין את שיטתו של הגר"א, ודעתם היא שאף להעמיד אילנות אין שום בעיה, דאין בזה משום "בחוקותיהם לא תלכו" משום שהנוצרים מעמידים זאת לכבוד ולא למטרת פולחן, כ"כ בספר "יוסף דעת" ו"זכרון יהודה".











עוד כתבות שיעניינו אותך

מרגש

"הגאווה של עם ישראל": הנער הפתיע את ינון מגל

פנחס בן זיו
השיעור השבועי

איך טעות מעצבנת הצילה אותו מלשלם ארבעים אלף

הרה"ג מרדכי מלכא
תיעוד מהצפון

תרגול חירום, פינוי פצועים ולחימה בתרחישי קצה

קובי פינקלר
מראש גבעות

צפו: טיול מצולם לגבעות ולכרמים שבבנימין

קובי פינקלר
לרצף בהיכלו

בתום גמר מותח, זה מי שגרף את הפרס הגדול

קובי סגל
חדשות התעשייה

יהודה בורן מופיע בחתונה ואבי החתן מודה ברגש

פסח בא גד
פינוי שלישי בגבעת שילה

כוחות הביטחון הרסו נקודת התיישבות; זעם על שר הביטחון

אלי יעקובוביץ
צפו בדבריו

היום האחרון לביקור המדיני: נתניהו בתיעוד מוושינגטון

שלמה ריזל
צפו בתוכנית

הקבינט מתכנס לדיון: הקואליציה מתנדנדת - בדרך לפירוק?

הקבינט
תיעוד

מעצר דרמטי: לוחמי מג"ב תפסו נשק ועצרו 3 חשודים

קובי פינקלר
תיעוד

עשרות דוחות תנועה חולקו במבצע בבני ברק

אבי יעקב
עד ליום ראשון

במשטרה מסבירים מדוע ישראל פריי עציר ביטחוני

גדי פוקס
תיעוד מהברית

ויקרא שמו בישראל "צבי קוגן" ע"ש הקדוש שנרצח

אלי יעקובוביץ
הרב רוזנבלום

מדוע בלעם נאלץ לברך את עם ישראל בניגוד לרצונו

הרב ברוך רוזנבלום
הפלייליסט השבועי

כבר שלוש שנים שאני מתרגש במיוחד בפרשת בלק

אלי ממונסי
סגירת מעגל ביטחונית

ביצעו ירי לעבר יישובים ישראליים והמבנה נהרס. צפו

קובי פינקלר
"נמנע פיגוע חמור יותר"

צה"ל מיפה את בתי המחבלים; הרמטכ"ל בתחקיר בזירה. צפו

קובי פינקלר
תיעוד מהרצועה

הלחימה בעזה: יותר מ-130 תשתיות טרור הושמדו בחאן יונס

קובי פינקלר
המעמד המלא

אחרי הניסים הגדולים: רבי מיילך חיזק את בית שמש

מערכת אמס