חז"ל אמרו פעם משפט מעניין:
"תולה ארץ על בלימה עליו העולם עומד".
עוד באתר:
כששניים רבים אחד עם השני, כועסים אחד על השני, מספר שכנים כועסים למה השכן החדש פתאום החליט לשפץ את הבית ולסגור מרפסת, השכנות קצת רוגזות אחת על השנייה כי הילדים רבים לפעמים יותר מדי, ובדיוק שאחד מהשכנים חזר ממהעבודה נכנס ברכב שחנה ליד הכניסה, ותהום כל הארץ..
ואחרי הכל מי ששותק, ולא מגיב לכעסים, טענות ומענות מכל הסוגים, עליו העולם עומד???
הכיצד?
איך זה עובד?
בשביל להבין את זה איך עובדת השתיקה הזו, הבה נפתח יחד את פרשת השבוע שלנו וננסה לצלול לעומקם של דברים בטענת משה רבינו אל הקב"ה:
"האנכי הריתי את כל העם הזה אם אנכי ילדתיהו כי תאמר אלי שאהו בחיקך כאשר ישא האומן את היונק על האדמה אשר נשבעת לאבותיו" (יא,יב)
כותב רש"י הקדוש: "שאתה אומר אל ישאהו בחיקך, והיכן אמרו לו כן לך נחה את העם? ואומר ויצוום אל בני ישראל, על מנת שיהו סוקלים אתכם ומחרפים אתכם".
וישאל השואל – וכי אדם עוזר לאחרים, או "תולה ארץ על בלימה", במיוחד אם אתה נושא בתפקיד מסוים, בגשמי או רוחני, מנהל חברה בכירה, או אפילו רב מחנך בישיבה גדולה שיעור ג', כשמחרפים אותך ומגדפים אותך, כדאי לך לשתוק כי לזה נועדת…
הכיצד?
יש מישהו היום, כשמחרפים אותו בכל הזדמנות, הוא שותק?, משה רבינו דיבר מתוך לכאורה כאב גדול, וכי לזה נועדו תפקידים של עזרה לאחרים? בשביל ביזיונות?
אלא, מבאר הגאון בעל הפלא יועץ ע"ה זצוק"ל, בספרו "חסד לאלפים", (מוסרי הפלא יועץ על התורה, במדבר עמוד לט):
"ובאמת אמרו במידה שאדם מודד, ובאופן שמתנהג עם אשתו ועם משרתיו, מודדין לו ומתנהגין עמו מן השמים, אשרי איש יהיה זיכרון זה בין עיניו תמיד, לא ימצא מקום לכעוס ולהקפיד, ויהיה נושא עוון ועובר על פשע, וירוויח שמעבירין לו על כל פשעיו. ואין לשבח כל כך למי שהוא כפוף תחת ידי אחר על בצע כסף, שהוא בוש וירא ממנו וסובל עלבונו על כרחו שלא בטובתו, אך בזאת יתהלל המתהלל ובשם גיבור יקרא וכו', כשהוא מושל באדם או שהוא משרת ועוסק בצרכי רבים בלא כסף ובלא מחיר, וגומלים טובה ליחיד או לרבים, ומשלמים להם רעה תחת טובה, ומתריסים כנגדם, ומחרפים אותם, וחושדים אותם וכדו', אז הוא העת שיקנה האדם עולמו(!) ויהא בו מדעת קונו שהוא 'מלך עלוב', שגומל עמנו טובות עד אין חקר בהיותנו מכעיסים על פניו, והוא נושא עוון ועובר על פשע. וזו הייתה מידת משה רבינו ע"ה, שרץ לפני ישראל כסוס במדבר בלא בצע כסף. ואף על פי כן 'וידבר העם באלוקים ובמשה', עד שאמר 'עוד מעט וסקלוני'. ואף על פי כן נשא אותם כאשר יישא האומן את היונק'".
וההיגיון עונה לזה:
"אבל ביזו אותי למה שאוותר"?
שים לרגע את מחשבת ההיגיון הזאת בצד ותאמר לעצמך:
"אדון יקר, ברגע זה שאתה "תולה ארץ על בלימה", שותק למגדפים אותך ולמחרפים אותך, אפילו שבתוך תוכך אתה לא יוכל לשתוק ואתה רק רוצה להחזיר, בדקות אלו קנית את עולמך (!), כפשוטו.
קח את משה רבינו, שרץ לפני עם ישראל, כסוס במדבר בלא בצע כסף, ואף על פי כן במשכן באו ואמרו 'חמי קדל בריה דעמרם', ראו כמה גדולים שוקיו של בן עמרם, משלנו הוא אוכל, 'וידבר העם באלוקים ובמשה', גם על הקב"ה דיברו..
ומה חשבתם משה רבינו מחזיר?
זה לא קורה…
לפני מריבת עדת קורח, משה רבינו "ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת"..
תמיד בא לעם ישראל ובא לקראתם…
בזה משה רבינו קנה את עולמו…
ובואו תשמעו מעשה המובא בגמ' (הובא גם בפלא יועץ שהבאנו לעיל)
ר' יהודה היה לו שישים אופים בכל יום שהיו אופים לחמים לעניים, כשהיה בא לערב שאל להם מה רווח היום בבית, אמרו לו: היום היה רווח טוב, שבאו בני אדם מהוגנים ואכלו ושתו, וברכו אותך ברכות רבות, אמר, אין כאן שכר טוב [לית דין אגר טב] ביום אחר [ביומא אוחרן] אמרו לו, יאבד יום זה, שבאו אנשים רעים ואכלו ושתקו וקיללו אותך, אמר זה שכר טוב.
ומסיים הרב, מי שמגיע למידה הזאת, "אשרי אנוש יעשה זאת"
והלוואי ונזכה!
שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל היקרים והאהובים!!!
המאמר נכתב לרפואת מורי ורבי עטרת ראשי הגה"צ ר' חיים שמעון פינטו שליט"א בתושח"י.