
בעוד שלומי אמוני ישראל סיימו אמש את צום תשעה באב, מעטים יודעים כי במשך שנים רבות היה מורינו המשגיח רבי דן סגל נוהג לצום יומיים ברציפות, תשעה באב ועשירי באב.
כך חושף הבוקר עורך עיתון בקהילה, שלמה קוק, שמוסיף ומציין כי מנהג זה הוא בהתאם למסורת לפיה שריפת בית המקדש נמשכה גם למחרת תשעה באב, היום.
עוד באתר:
הדבר היה גורם למשגיח לחולשה ממושכת שהשפיעה על היכולת שלו לעמוד בתפילות הימים הנוראים, חודשיים לאחר מכן.
מנהג זה נמשך במשך עשרות שנים, עד ששאל את פוסק הדור מרן הרב אלישיב זצ״ל שהורה לו לחדול מהמנהג.
מקור המנהג הוא בדברי הגמרא: "תניא, בשבעה באב נכנסו גויים להיכל, ואכלו ושתו וקלקלו בו שביעי שמיני באב, ותשיעי לעת ערב הציתו בו את האש, והיה דולק והולך כל היום העשירי עד שקיעת החמה".
היו מן החכמים שאמרו שצריך לקבוע את הצום בעשירי כיוון שרובו של היכל נשרף בו, אך החליטו חכמי ישראל לקובעו בתשיעי מפני שהתחלת הפורעניות חמורה יותר.
ובספר 'קיצור שולחן ערוך' הטיב לסכם: "איתא בירושלמי: רבי אבין התענה תשיעי ועשירי. רבי לוי התענה תשיעי וליל עשירי; מפני שלא היה בו כוח להתענות כל היום העשירי, התענה רק הלילה. ואנו תש כוחנו, ואין מתענין רק תשיעי לבד, אך מחמירין שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין בליל י' ולא ביום י' עד חצות היום, כי אם בסעודת מצווה. וכן אין לברך שהחיינו. גם אין לרחוץ ולא להסתפר ולכבס עד חצות יום עשירי. ומי שמחמיר על עצמו בכל הדברים הנזכרים כל יום עשירי, הרי זה משובח".