בהרבה מקרים אנו מוצאים בני זוג שאחד מהשניים הוא לא בריא בנפשו מה שמוביל בני זוג לגירושין.

אדם שהוא לא בריא בנפשו מערכת החשיבה שלו מעוותת, הוא לא תמיד מבין את עומק ומשמעות ההליך שהוא מצוי בו.

יש אנשים שסובלים מאובססיות או חרדות קיצוניות הם מפחדים מדמיונות ולא ממציאות קיימת וזה עוד יכול להיות נסבל, אבל יש אנשים שסובלים מסכיזופרניה ועוד מחלות נפש עמוקות, הם ממש מנותקים מהמציאות.

יש אנשים בדיכאון גדול, יש בעלי דמיונות שחושבים שהם המשיח, יש אנשים שהם 'פתי' דעתם חלשה מאד. אז נתחיל בהגדרה מיהו 'השוטה'? בגמרא חגיגה (ג: ) כתוב שהשוטה שהוא פטור מהמצוות וכל ענייני המסחר אצלו לא תקפים,   זה מי שהוא יוצא יחידי בלילה,   הוא לן בבית הקברות   והוא מקרע כסותו ויש דעה של רב פפא שהשוטה הוא זה שהוא מאבד מה שנותנים לו.

ויש מחלוקת בגמ' האם האדם צריך לעשות כל שלושת הדברים האלה או רק אחד מהשלושה (רב הונא אמר כל השלושה בבת אחת ורבי יוחנן אומר אפילו באחת מכל ההנהגות האלה) ודעת רבי יוחנן היא שגם באחד מג' הסימנים הרי הוא שוטה והלכה כמותו, ודעת הרמב"ם שגם על ידי שאר סימני שטות הוא נידון לשוטה והשלושה סימנים אלה, הם רק דוגמא.

אבל אם זה רק מידי פעם, הוא לא נקרא שוטה. אמנם בבית יוסף אה"ע סי' קכא( ד"ה מוציא ברמיזה) כתב בשם מהרי"ק (שורש יט ) שכתב בשם רבינו אביגדור כהן שאם לא הוחזק שוטה בדברים האמורים בגמרא חגיגה הרי הוא כפקח לכל דבריו וכך פסקו להלכה בשו"ת זכרון יוסף אה"ע סי' י ושו"ת צמח צדק אה"ע סי' קנג ושו"ת דברי חיים אה"ע ח"א סי' נג ובשו"ת דברי חיים שם סי'

ובשו"ע (יור"ד סימן) בעניין שוטה, ההגדרה שלו היא מי שהוא יוצא יחידי בלילה או מקרע כסותו או לן בבית הקברות או מאבד מה שנותנים לו, וביחס למחלוקת בגמרא האם צריכים דווקא את כל הסימנים פסק השו"ע כשיטת הרא"ש שפסק כרבי יוחנן שאפי' באחת מאלו אם עושה אותם דרך שטות הוא שוטה.

ועוד מצינו מחלוקת האם צריך שיעשה את המעשים האלה באופן קבוע או אפילו אם רק עושה פעם אחת.

בעניין זה  חלוקים הפוסקים בספר תבואות שור (סימן א ס"ק מו) כתב מי שעשה פעם אחת מעשה שטות ואין במה לתלות את מעשהו נעשה מוחזק לשוטה אבל בספר טורי אבן וגם בספר תורת גיטין (סי' קכא ס"ק ה) סברו שאינו מוחזק כשוטה אלא אם כן עשה את המעשה שלוש או ארבע פעמים, כלומר שרואים שזה כבר חלק מהחיים שלו.

הבית יוסף בחו"מ (סימן לה) כתב שלא מספיק שהאדם פעם אחת עשה שטות אלא צריכים שיעשה את השטות בדרך קבע. וכמו שכתב הרמב"ם (בהל' עדות) שתהא דעתו משובשת תמיד, אדם שסובל מדיכאון או חרדות ולא רוצה לצאת מהבית, הנודע ביהודה אומר אדם שבדרך כלל הוא אדם רגיל אלא שבעניין אחד הוא עושה מעשה שטות, הוא לא נחשב שוטה.

הדברי מלכיאל (ח"ג סימן קלז) וגם בשו"ת צמח צדק החדש (סימן קנג)  וגם חלקת יואב (ח"א סימן כ) כותב שאם הוא בד"כ בריא ולא עושה מעשה שטות , אבל יש מעשה שטות אחד שהוא כן עושה באופן קבוע, בדבר אחד כן דעתו משבושת אז הוא נחשב שוטה.

הנודע ביהודה אומר  (מופיע בספר אור הישר סימן ל) השוטה הוא רק מי שעושה דבר והיפוכו באופן קבוע. מי שלא מכיר את המציאויות הסותרות אחת את השנייה, מי שמנותק מהמציאות, אבל מי שהוא מתפקד באופן מינמאלי , לדוגמא יש עליו 'אימת מוות ופחד' בגלל דמיונות הוא לא נחשב אדם 'שוטה' הוא אדם שמאמין לדמיונות וסובל מחרדות אבל הוא לא 'שוטה'. ובתשובת צמח צדק החדש (סימן קנג) כתב שגם אם פוסקים כמו הרמב"ם שסימני שוטה זה לא רק מה שכתוב בגמ' אלא עוד סימנים, בכל אופן זה חייב להיות סימן של אדם שעושה מעשה שונה באופן בולט.

בכל אופן אדם שהוא סובל מחרדות ולא יוצא מהבית, אפשר לאמר שהוא לא 'שוטה' לעניין שהוא לא יכול לתת גט, כמו שוטה שלא יכול לתת גט, בגלל כמה סיבות, סיבה ראשונה לפי הדעות שאומרות ששוטה זה רק הסימנים שמופיעים בגמרא ועוד סיבה לפי הנודע ביהודה אם הוא לא עושה מעשה שטות גדול הוא לא נחשב שוטה, הרי באופן כללי האדם החרדתי הוא נבון והוא מדבר לעניין אלא שבעניין אחד הוא 'בעייתי' אבל הוא לא עושה מעשה קיצוני בולט, אז הוא לא נחשב שוטה. אותו אחד שהוא סובל מחרדות הוא לא רוצה לצאת מהבית (אגרופוביה) הוא לא שוטה, הוא לא טיפש אם נדבר אתו בלימוד תורה, אם נדבר אתו בעסקים אם נדבר אתו בענייני חדשות יש לו מה להגיד ואפילו דברים חכמים אז הוא אדם עם בעיה אבל הוא לא 'שוטה' ולכן הוא כשר לעדות, הוא כשר לגרש, הוא לא איבד את מערכת החשיבה וההבחנה בין טוב לרע, זה לא, יש לו כושר שיפוט בשאר ענייני העולם, אלא שבעניין זה של יציאה מהבית, רק שם הוא מאבד את השיפוט הבריא. (כך מביא גם האגרות משה אבן העזר ח"א סימן קכ) ועוד מקרה, האגרות משה דן בעניין מי שהוא חושב שהוא 'המשיח' הוא מתנהג בטיפשות מרוב גאווה או בעיות אחרות, הוא חושב שהוא המשיח, אבל את זה הוא לא אומר לכולם, הוא רק אומר את זה לאשתו והוא מאמין בזה, אבל הוא  ממשיך לעבוד כרגיל, הוא ממשיך להתנהל בחברה רגיל, הוא נחשב מאמין לשטות, מי שמאמין לשטות הוא אלא משוגע, הוא לא שוטה, כמו מי שמאמין בע"ז הוא לא שוטה, הוא חושב שהוא יכול לתקן את העולם ולכן הוא לא נחשב משוגע, הוא בעל גאווה וחושב בצורה מעוותת, אבל הוא לא משוגע. אומר האגרות משה אומר כמו שמצינו במסכת שבת  (סז)  שאנשים שעושים מעשיי שטות ופעמים זה דרכי האמורי, כלומר כל מיני אמונות טפילות בלי מקור בלי בסיס, בכל אופן הם לא נחשבים 'שוטים'. והם כן נחשב כפיקח, אלא פיקח עם עוות חשיבה. אמנם יש להעיר על הדברים, אנשים שמאמינים בע"ז או אנשים שמאמינים באמונות טפילות, הם לא 'סתם' מאמנים, הם מאמינים בגלל שהם גם ראו או שמעו תוצאות שהאמונה הזו מתגמלת משתלמת ומביאה לתוצאות טובות, לכן הם מאמינים, אמנם נכון שאם היינו חוקרים כראוי את הדברים היינו רואים שהתגמול לא מגיע בגלל האמונה טפילה אלא בגלל סיבות אחרות. ופעמים זה נסיונות משמים פעמים זה אחיזת עיניים של המוכרים פעמים זה תמימות של המשלמים, אלא שבתקופה בה אנו נמצאים הרבה אנשים מאמינים לדברים שנאמרים בגלל שהדברים נאמרים, 'ברבים ורבים מאמינים', לכן זה נראה או נשמע אמין, העיוות חשיבה בעניין זה הוא שאנשים לא מחפשים לבדוק 'את האמת' ובגלל יצר העצלות ופיתוח כל האשליה הם מאמינים בהבלים, אבל זה לא אומר שהם משוגעים, הם כן מתנהגים בדרך ארץ וכמנהג העולם, לעומת זאת האדם שהוא מאמין שהוא 'המשיח' הוא לא ראה שזה תיגמל אותו, הוא לא ראה שזה מקדם אותו, אין לו אמונה טפילה כמו הרבה אנשים אחרים שמאמינים במה שמשווק טוב, אלא הוא בנה לעצמו מערכת חשיבה בלי שום בסיס כמו כל שאר האמונות טפילות שמאמינים בהם בני אדם. אבל מצד שני אדם שקונה חוט אדם נגד עין הרע, זו אמונה טפילה, אבל הוא לא מתבייש באותה אמונה, הוא שם את החוט אדום על היד ופעמים על הרגל, הוא לא מתבייש להראות שהוא מאמין באמונה טפילה, ולמה? כי זה מקובל להאמין באמונות טפילות, אבל אותו אחד שאומר שהוא המשיח, הוא לא מוכן לפרסם לכולם. הוא מפתח אמונה אבל הוא לא מוכן לגלות, למה? כי יש בתוכו צד שהוא מבין שזה לא לגמרי נורמאלי. אז האדם שחושב שהוא המשיח ולא מגלה לאף אחד, הוא לא מגלה, כי הוא כן 'מאמין' בשטות אבל הוא גם יודע שזה לא לגמרי אמיתי כי לכן הוא לא מוכן לגלות לאף אחד אלא רק לקרובים אליו. מי שיוצא לרחובות וצועק שהוא המשיח, הוא בוודאי עושה מעשה שטות באופן קיצוני, אבל אנו כעת עוסקים במי שאומר לעצמו ולקרובים אליו שהוא המשיח.  אז אדם כזה אם הוא מגרש את אשתו, הוא לא נחשב שוטה, הוא לא נחשב לא נורמאלי, וגם אותו אחד שסובל מחרדות שלא יוצא מהבית מרוב חרדות או הוא מוגבל בגלל דיכאון, הוא לא 'שוטה', כי הוא עצמו כן היה רוצה להרגיש טוב, הוא כן מבין שהוא 'תקוע' במערכת הרגשה אמונה וחשיבה שהוא לא מעוניין בה, הוא מבין שהוא מוגבל בגלל סיבה לא אמתית ולא רצינית אלא הוא מוגבל רק בגלל ההרגשה שלו, הוא מודע לכך, והוא עצמו אם הוא היה יכול, הוא היה רוצה להרגיש ולתפקד בצורה שונה, לכן הוא לא מוגדר כשוטה. אז אדם כזה כן יכול לגרש את אשתו כי יש לו בעיה נקודתית אבל בשאר השגרה הוא אדם רגיל לגמרי. ומה קורה כאשר האדם סובל ממחלות נפש הרבה יותר קיצוניות ( סכיזופרניה מחלות פסיכוטיות, הזיות מאניה דיפרסיה ועוד השם ישמור), האנשים האלה, הם בהרבה מקרים מוגדרים כ'עתים שוטה עתים חלים' פעמים שוטה ופעמים בריא, עתים שוטה ועתים פיקח. והבעיה היא גם מצד האדם המגרש, וגם מצד המתגרשת, אם האישה היא זו שסובלת ממחלה נפשית, אז יש כאן בעיה, מדוע? כי הכלל הוא שאשה לא מגרשים אם היא לא יודעת לשמור את הגט שלה  וכך מופיע באבן העזר סימן קיט סעיף ו, התנאי לגרש אשה שתהיה יודעת לשמור את הגט שלה, כי כל מי שלא יודעת לשמור את הגט שלה, אינה מגורשת כמו שכתוב בתורה בספר דברים (דברים כד ב) 'ונתן בידה' האדם נותן גט לאשה 'בידה' והיא צריכה לשמור על זה, אם אין לה 'יד' כלומר היא לא יודע לשמור על הגט, היא לא מתגרשת, ועוד כתוב 'ושילחה מביתו' שישלח אותה ואינה חוזרת, אבל אותה אחת שהיא 'שוטה' גם אחרי שיגרש אותה היא תחזור כי היא לא מבינה את המציאות , אבל אם גירש את אותה אשה שפעמים היא פיקחית ופעמים היא שוטה, אם הוא גירש אותה בזמן שהיא 'פיקחית' אז הגט כן חל, אבל הרמ"א מביא תנאי, כעת היא 'פיקחית' והיא כבר מספיק זמן 'פיקחית' ולכן נראה לאדם שהיא 'תשאר' כך, אם נדמה שהיא 'תישאר' פיקחית אז מותר לגרש, אבל אם יש לה תקופות שהיא כן פיקחית ותקופות לא, במקרה כזה כתב בחלקת מחוקק כתב (בשם הרשב"א) שאסור לגרש ואפילו בדיעבד, הגט לא חל. ויש דעות שאומרות שכן יהיה מותר לגרש זו דעת המביט מובאת בבאר היטב, הרמ"א הוא כותב שאם היא פעמים שוטה ופעמים פיקחית לא יגרש אותה, אבל אם גירש מגורשת. הט"ז אומר שהטעם לכך הוא בגלל שאחרי שבעלה יגרש אותה, אז תהיה בעיה, יינהגו בה אנשים מנהג הפקר. אז לפי זה אומרים רבים מהפוסקים, אם האשה תהיה במוסד סגור, אם היא תהיה שמורה או יהיה מי שיגן עליה, אז הוא כן יכול לגרש אותה בזמן שהיא בריאה בנפשה אפילו לכתחילה.

וכך כתב הט"ז  (ס"ק יד) היות ויש כאן החמרה מרבנן ומקורה בירושלמי שאין לגרש אשה שהיא עתים שוטה עתים פקחית, ומה שרבנן החמירו זה בשביל להוביל למקום טוב ומתוקן ולא לקלקול, שיהיה מי שיישמור על האשה, שלא ינהגו בה מנהג הפקר,   על זה אומר הט"ז  מה שאמרו לא לגרש את האשה במקרה שהיא בריאה (ואח"כ שוב תהיה שוטה), זו גזירה, ואכן בזמנם שיכל האיש להתחתן עם שתי נשים, אז יש לו פתרון ולכן אפשר להחמיר בעניין הגט, אבל כיום שיש חרם דרבנו גרשום, וכמו שאנו מקילים שהאשה לא תהיה עגונה, כך נקל על הגבר שגם הוא לא יהיה עגון ועוד שיש לאיש מצווה של פרו ורבו. ועוד אם הבעיה היא שמא ינהגו בה מנהג הפקר, אם הדיין רואה שיש לה משפחה, או יש מי שישמור עליה שוב יהיה אפשר לתת לה גט ואין להחמיר להשאיר את הבעל בעגינות. אז לפי זה אפשר לגרש אשה אפילו שהיא עתים שוטה ועתים פקחית, אפשר בכל אופן לגרש.

ועוד בספר גט פשוט (סימן קיט ס"ק לא וס"ק לח)  הביא מדברי המבי"ט (ח"ב סו"ס כ)  שמה שאמרו בירושלמי שאין לגרש אשה שהיא עתים שוטה ועתים פיקחת זה כאשר עוברת באותו יום ממצב למצב, באותו יום היא משתנית, אבל אם יש לה כמה ימים שהיא בריאה, אז אפשר לגרש את האשה. וכעת אם הגבר הוא ה'לא בריא בנפשו', בשו"ע (אבן העזר סימן קכא סימן ג) כתב למרות שיש לו זמנים שהוא שוטה ויש זמנים שהוא פיקח, 'עתים עתים' בכל אופן אם גירש בזמן שהוא 'בריא' הגט חל. לגבי אשה יש יותר חשש לגרש אותה אם היא 'עתים עתים' כי כאשר היא תחזור להיות שוטה, היא עלולה להיגרר למקומות שינהגו בה מנהג הפקר, אבל כלפיי האיש אנו פחות דואגים שהוא ינוצל לרעה, לכן הבעל יכול לגרש מיד כאשר יש לו זמן שהוא בריא בנפשו, לגבי האשה אנו חוששים שמא אחרי הגירושין היא לא תוכל לשמור על עצמה, וכיום שיש מי שיישמור יש מוסדות וגם יש תרופות שעוזרות לאדם לחזור לאיזון, אז היא כן תהיה שמורה, וגם אגב אורחא, אדם שהוא חולה נפשית וחי עם כדורים אי אפשר להכריח את הצד האחר להישאר בקשר בגלל שיש 'כדורים' ויש פתרונות לבעיה, מדוע? כי האדם רואה שהצד האחר, האשה או הבעל, הם עם בעיות נפשיות הזיות, מחשבות שווא קיצוניות, בזמן התקף המחלה הם משוגעים , הם עושים מעשיי שטות קיצוניים, אפילו שיש כדורים, וגם זה לא תמיד עובד, וגם לא מבטיח שהאדם ייקח כל הזמן את הכדורים, והאדם מרגיש כלפי הצד השני שהוא 'מאוס' עליו, אם כך היא ההרגשה אי אפשר לצפות ממנו שיישאר עם הצד השני.

ומה לגבי אדם שהוא בדיכאון ואשתו אומרת שהיא רוצה להתגרש ממנו,  הרמב"ם מדבר על העניין הסובל ממרה שחורה (מופיע בדברי  הברטנורא פרקי אבות פרק ב משנה יא והתוס' יום טוב פרקי אבות ב מ"א )=    האדם שסובל ממרה שחורה הוא אדם שהוא מואס בחברת האנשים, אוהב להישאר  יחידי, אומר התוס' יום טוב עוד מדברי הרמב"ם, 'רוע הנפש הוא חולי המרה שחורה שיביא את האדם למאוס ראות עיניו, וייטב לו חברת החיות והתבודד במדברות וביערות, זה לא בגלל הפרישות, לא!   אלא בגלל קנאתם בזולתם, ממש מתקיים בהם הקנאה מוציאה את האדם מהעולם, ועוד אומר הרמב"ם  כי 'יכלה גופו וימות טרם זמנו'.

הבית אפרים(אבן העזר סימן פט) אומר שאדם שיש לו מרה שחורה, הוא שרוי בפחד מאנשים הוא בודד ולא מדבר עם הבריות, הוא 'שוטה' הוא אומר אמנם נכון שהוא לא עושה מעשה של משוגעים, אבל הוא 'נמנע' באופן 'משוגע' הוא הורס את החיים שלו על ידי ההימנעות שלו. הפחד או הדיכאון שלו השפיע והגביל את החיים שלו, לכן אומר הבית אפרים שהוא נחשב כמו 'שוטה', אם הוא כמו שוטה, אז הגט שלו לא גט! בכל אופן אומר הבית אפרים, אפשר להיקל שאם נמצא בו שאר התנהלויות הגיניות למרות הסגירות שלו, אפשר להיקל שהוא יכול לגרש את אשתו. אז עושים לו בדיקה בזמן נתינת הגט, מדברים אתו לראות שהוא מדבר לעניין, מדברים אתו על נושא מסויים ורואים שהוא מגיב לעניין, אז אפשר להיקל שייתן את הגט וזה בגלל שאנו יכולים גם להיקל לפי האומרים שהשוטה שהגט שלו לא גט זה רק הסימנים המופיעים בגמרא, ועוד לפי הדעות שאומרות שמרה שחורה ודיכאון זו לא מחלת נפש , ועוד גם לפי הרמב"ם שאומר ששוטה זה מי שעושה כל מעשים של שטות ולא רק מה שמופיע בגמרא בכל אופן אומר הרמב"ם שהוא עושה מעשה שטות! המדוכא – הוא לא עושה מעשה שטות, הוא רק נמנע, לכן הגט שלו יהיה גט.

ומה יהיה עם אדם שיש לו פיגור קל, הוא יודע מה קורה סביבו, אבל הוא מגיב כמו ילד קטן, הוא רואה שמשהו מגיע מולו, במקום להתייחס כמו מבוגר, לדוגמא לשאול 'מה שלומך' הוא עלול להתלהב ולחבק את אותו אדם באופן שלא מתאים לכללי החברה.

אז הרמב"ם מביא  בהל' עדות (פרק ט) וגם מופיע בשו"ע  חו"מ הל' עדות (סימן לה י) הפתי הוא מי שדבריו סותרים זה את זה ולא מבין מה קורה מסביבו בכלל, אומר השו"ע דבר זה אי אפשר לכוון בצורה ברורה בכתב אלא זה לפי ראות עיני הדיין. יש מהפוסקים שאומרים שה'פתי' הזה הוא פסול לעדות, אבל בשאר דברים אפשר שכן יש מקום להכשיר את המעשה שלו. כך מביא המהרי"ט שבעדות יש לפסול אותו בגלל שהוא לא מעיד עדות אמתית. ולפי זה אפשר לאמר, שכל הפסול של פתי, הוא לא שהוא 'משוגע' הוא לא מספיק מבין את המציאות, אז לעניין עדות הוא לא ראוי, אבל בעניין גט או משא ומתן אם מסבירים לו את הדברים כראוי אז הוא כן מבין, והוא כן יכול לתת גט. (רדב"ז על הרמב"ם הל' עדות פרק ט הלכה י, ועוד אגרות משה אבן העזר חלק א סימן קכ) אז אדם שהוא עם דעה אלא שהיא קלושה אבל יש לו דעה, אפילו חלשה מאד, הוא יכול לגרש. ועוד הבאר היטב (אבן האזר סימן קסט  – סדר חליצה ס"ק כא בשם המהרי"ט) כתב שהפתאים שהעדות שלהם לא עדות, לעניין עדות הם פסולים, אבל לעניין חליצה , החליצה שלהם כשרה.

עוד דנו הפוסקים בעוד סוגיה מעניינת האשה רוצה גט כי הבעל בדיכאון והיא חוששת שהוא יזיק לה וייפגע בה והבעל לא רוצה לתת גט כי הוא אומר שהאשה תעזור לו לטפל בו עצמו. הבעל אומר אם היא הייתה חולה, הייתי מטפל בה, אז שגם היא תעזור לי.

האם הטענה שלו הגיונית? אומרים הפוסקים, הבעל מחוייב לטפל באשתו זה מחיובי האיש לאשה, האשה היא מחוייבת שכל מעשה ידיה יהיו לבעלה ובתמורה הוא מחוייב לטפל בה, אבל אם היא תאמר איני ניזונית ואיני עושה, כלומר אני לא מחוייבת להעניק את מעשיי ידי אליו, ולכן יכולה גם לאמר שלי אין אחריות לטיפול של הבעל. אז לבעל יש יותר אחריות משאשר לאשה, לבעל יש יותר מחוייבות לעשות לאשתו מאשר יש לאשה מחויבות לעזור לבעל.  אז מצידה אם יש לה חשש ופחד ממנו, אפשר שהיא יכולה לעזוב אותו כי היא לא יכולה לגור אתו, בגלל המחלה של, הוא נעשה מאוס עליה, וזה לא 'סתם' מומים שכתוב בשו"ע (אבן העזר סימן קנד)  איש שנולדו לו מומים אחרי הנישואין אפילו חמורים, הוא לא חייב לגרש את אשתו, ואם היא לא רוצה להיות אתו, הדין שלה כמו מורדת.  אבל פה זה לא 'סתם' מום, פה זה דיכאון שהיא חוששת שהוא גם ייפגע בה

יש מום שכאשר היא התחתנה אתו, היא סברה שהיא תוכל להסתדר עם המום הזה, נאמר שאחר זמן התברר שהיא לא מסתדרת עם המום שלו, אז פה אומרים, שהוא לא חייב לגרש אותה, ואם היא רוצה להתגרש היא מאבדת את הכתובה שלה, אבל במקרה של 'דכאון' זה לא מום רגיל, זה מום שאי אפשר לחיות אתו, עם מום רגיל עוד אפשר לחיות, אם דיכאון אי אפשר לחיות, ועוד יותר אם היא חוששת שבגלל הדיכאון הוא ייפגע בה יש עוד צד לנסות לזרז את הפירוד ביניהם. בתשובות הרא"ש (כלל מג ס"ג) כתב שמקרים שהבעל נעשה משוגע יותר מיום ליום, לא כופים על הבעל לגרש את האשה.

הגר"א כותב על זה שרק אם היא ידעה לפני הנישואין שהוא 'לא בריא בנפשו' אז יש צד לאמר שהיא הבינה את המצב וקיבלה, 'סברה וקיבלה' אבל אם זה קרה אחרי הנישואין, אם השיגעון וטירוף הדעת התחיל אחרי הנישואין, אז כן מחייבים אותו לגרש. וגם אם נאמר שלא נחייב אותו לגרש, אבל אי אפשר לחייב אותה להמשיך לחיות אתו, היא יכולה לאמר 'הוא מאוס עלי' וגם היא יכולה לטעון שהוא מסוכן.

ולכן  גם אם לא נחייב את הבעל בגט, אפשר שהאשה תגור בינתיים בנפרד כי יש לה סכנה שמא ייפגע בה, הוא ילך לייעוץ בעניין הדיכאון שלו, הם ילכו לייעוץ בעניין השלום בית, ואם הבעל לא ישתף פעולה אז יהיה כן אפשר לכפות עליו גט.

אַתָּה שָׁלוֹם וּבֵיתְךָ שָׁלוֹם וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ שָׁלוֹם



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

על מה ולמה

המשטרה עצרה "זמר מוכר ולהקתו" והרכב נגרר

גדי פוקס
צפו

המלון עלה באש: 15 בני אדם נהרגו

שמעון כץ
הסכנה בדרכים

תיעוד קשה: רוכב האופנוע התהפך אל הכביש

אבי יעקב
הרוגים ופצועים

הקלטה העליבה את מוחמד: עימותים אלימים בסוריה

אבי יעקב
12 לוחמי אש נפגעו

9 מוקדי שריפה, 163 צוותי כיבוי פועלים בשטח • כל העדכונים

מערכת אמס
אחרי הפינוי

תיעוד מצמרר: פורעים ערבים שרפו תפילין וספרי קודש

אלי יעקובוביץ
הדרמה בעיצומה

תיעוד אווירי מכביש 1: השריפות שנקלטו במצלמות התנועה

גדי פוקס
"יש פה מישהו?"

תיעוד דרמטי: מוודאים שאיש לא נשכח ברכבים

אלי יעקובוביץ
קסם לחיים

תרגיל מיוחד ומטלטל; המתנה שיכולה לשנות לכם את החיים

הרב אריה אטינגר
מחאות סוערות

הדרוזים יצאו למחות: "הגנו על האחים שלנו"

אבי יעקב
השריפה בעיר החרדית

האש מתפשטת במהירות: פונו בניינים בבית שמש

שמעון כץ
חשש כבד

שריפה פרצה בהרי ירושלים: הוכרזה מכת אש, תושבים פונו

שמעון כץ
לצמצם סיכונים

תיעוד חריג: הטרקטור הורס את גדר ההפרדה בכביש 1

אבי יעקב
"סלע על הלב"

"אדם נורמלי לא מעכל את זה; התועבה בטקס עברה כל גבול"

הרב משה בן לולו
באופן שיטתי

הסיר שלטי חטופים - ונאלץ להתפטר מתפקידו

שמעון כץ
פנייה חדה

דרמה בלב ים: מטוס הקרב החליק מהסיפון

שמעון כץ
החרפת המאבק

מחאות סוערות ומחזות חריגים מחוץ ללשכת הגיוס

אלי יעקובוביץ
החקירה נמשכת

הטרגדיה: הותר לפרסום שם הפעוט שנחנק למוות

אלי יעקובוביץ
איבוד שליטה

מדינות שולחות סיוע • מצב חסימות הכבישים עקב השריפות

שמעון כץ
"מכשול חמור"

הרב שלום ארוש מתנגד בתוקף למופע של תלמידו

קובי סגל