"ויעש כן אהרון": 'מלמד שלא שינה' מדוע הפסוק צריך לומר זאת וכי היה עולה על דעת מאן דהו שאהרון ישנה ממצות ה', מה פסוק והמדרש מגיעים ללמד אותנו?

חייו של האדם שזורים בעליות וירידות, האדם נוטה ורוצה ללכת אחר יצרו הטוב אך יש ולעיתים בהם האדם מתפתה ורצון היצר הרע נהפך לרצון האדם וכך משתנה רצון האדם לעיתים טוב ולעיתים לא טוב.

 יתירה מזאת פעמים רבות יחד עם הרצון הטוב מתגנב ומתמזג לו לעיתים כח אחר, תשוקות ומאווים שונים מידות לא טובות ושאר תאוות אישיות, כך קורה שגם הרצון הטוב מתמלא בנגיעות אישיות ואין הוא זך ונקי כפי רצון יודע תעלומות.

לפעמים יש מי שכבר הוקהו חושיו שאינו יודע מהו רצון טוב ומהו רצון רע, ועליהם אמר הפסוק "הוי האומרים לרע טוב ולטוב רע שמים חשך לאור ואור לחשך שמים מר למתוק ומתוק למר" (ישעיהו ה כ).

השאיפה והמצב האידאלי שלנו לו אנו כוספים ועובדים כל חיינו הוא כי כל מאוויינו ומרצינו יהיה רצון הבורא ועל כך אמרו חז"ל באבות "בטל רצונך מפני רצונו", אך כמעט ולא ימצא אדם שכל רצונו הוא רצון לעשיית רצון ה' ומבטל את רצונו כלפי רצון ה' ביטול גמור.

לזה זכה אהרון שמדתו שלום והוד, שלום מלשון שלמות, מי שנפשו שלימה זוכה להוד והדר מי ששלם עם עצמו זוכה להשכין שלום בין איש לרעהו. וזהו מה שנתכון המדרש באומרו "ויעש כן אהרון" מלמד 'שלא שינה' כל עשיותיו מעשיו ורצונותיו היו כל חייו על פי רצון ה', לא ימצא בו רצון אחר ולא יתגנב לו חרישית נגיעה ותשוקה אחרת, כולו זך ונקי, והכל בכדי לא לשנות.

מסיבה זו רק אהרון הכהן הדליק את הנרות במנורת בית המקדש, בשמן בל ניתן לערב חומרים ונוזלים נוספים, מי שיעשה כן הרי שהנרות לא ידלקו כראוי, שמן זית זך כתית למאור הוא השמן הראוי לבית המקדש והוא המסמל את שלמות מעשיו של הכהן, כפי שהשמן זך טהור ונקי כך שלמות מעשיו של בחיר האנושות הכהן הגדול על צד השלמות.

לא קל לו לאדם לשבת בדד עם עצמו, לפשט לבודד ולהביט אל רצונותיו, מהיכן הם, מדוע אני רוצה לעשות כן, ומדוע קשה עלי לפשפש ולמשמש במעשי גם אלו הטובים, בכדי לדעת כמה טהור ונקי אני. אך זאת החובה עלינו בכדי להגיע אל שלמות הנפש היהודית.

שבת שלום ומבורך!











עוד כתבות שיעניינו אותך

מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב