15|unnamed (2)

כמידי שנה אני טס לציון רבי נחמן מברסלב לראש השנה. השנה נחתתי בעיר קייב ביום ראשון בערב – יום א' דסליחות כשפניי מועדות לאומן.

רעש, המולה, התמקחות עם נהגי מוניות רוסים, קשוחים חסרי מבע.

אחרי משא ומתן מתיש במיוחד, התיישבתי במונית, ריח עז של סולר היכה באפי, הנהג קילל משהו, או שבעצם סתם הוא היה נראה כך.

התחלנו לנוע ברחובות קייב. העיר יפה, בניינים גבוהים ומרשימים, חשוכים כולם.

בצידי הדרכים, מרוחים על הבניינים שלטי החוצות. כפרסומאי ומעצב, נצמדו עיניי לשלטים אולי אזכה לקבל איזשהו השראה…

שמתי לב לכך שרוב הפרסומות בתוצרת 'קייב' מכילים ברובם טקסטים קצרים, תמונות, ללא שום קראייטיביות או יצירתיות. ובשפת העם: מודעות משעממות לחלוטין, בקיצער, 'לא נפלתי' מהם.

ככל שהתרחקנו בנסיעה משדה התעופה, התחלתי לקלוט תופעה מעניינת שקיימת בכל המודעות, קטנות כגדולות.

ובכן: בגופם של כל המודעות, מופיע 'המחיר' – כאילו היה זה בשם החוק. 71,000 גריבנה (מטבע מקומי) לרכב, 1.7 גריבנה ללבנה אדומה.

תהיתי, מדוע משרדי הפרסום בקייב לא מחברים לפרסומים שום דבר שקשור לעלות מול תועלת, על מסר חזותי, או על אסטרטגיה של בניית קמפיין?

ואם תטענו בפני שהעם האוקראיני נבער מידי בשביל להפנים את המסרים האלה, ובשבילהם – רק המחיר קובע, האם אין בכל קייב מבני המעמד הסוציואקונומי הגבוה יותר – שכן מחובר למותגים או למשהו שמוכר מעבר למחיר עצמו?

וכך מצאתי את עצמי מהרהר ברגשותיו של העם בקייב, ועל איך שהוא מעדיף לקבל את ה'מוצר' החדש שלו, עד.. שהגעתי לרחוב פושקינא, רחוב המרכזי המוביל לציון רבינו נחמן.

לאחר שהשטחתי על הציון הקדוש, יצאתי לקנות 'סים' אוקראיני לטלפון הנייד שלי. בעבר הייתה חברה אוקראינית זולה בשם 'לייף' שמכרה מוצרי סים, ולאחרונה הצטרפה חברה אוקראינית חדשה בשם 'קייב סטאר'.

כשפגשתי את דוכן המכירות של חברת 'לייף' הוותיקה, הבנתי את עומקה של התחרות בין החברות האוקראיניות.

חברת 'לייף' עשתה הכל להתחבר לצרכן היהודי, פתאום המסרים השתנו, פתאום הרגשתי בארץ או בכל מקום אחר בעולם. סגנון העיצוב האוקראיני פתאום נעלם.

למרות שאמצע הרחוב, אנשים מסתכלים ואני נבוך, אבל אני לא יכול לפספס את הסקופ
למרות שאמצע הרחוב, אנשים מסתכלים ואני נבוך, אבל אני לא יכול לפספס את הסקופ

מה הם עשו?
לקחו תמונה של צעיר, גיירו אותו בפוטושופ, וזהו, הוא נראה משלנו, הטקסטים כתובים בעברית, השפה ממש כשפתם של החרדים הבאים לציון באומן.

ונעזוב לרגע את הניואנסים הקטנים של סוג המשקף, העיקר הוא נראה יהודי דובר אידיש. נעזוב גם שהבחורצ'יק שבתמונה לא מנסה לומר שום מסר, אלא עומד וחושב כאחד הגוילעמים, אולם בכל זאת הוא משלנו, וזה דיבר, ועבד, ואנשים הרגישו ש'לייף' עושה למענם משהו בזה שהיא שהיא מתחברת אליהם ולתחושותיהם.

ולסיכום:

האוקראינים יודעים שיווק, אך העם האוקראיני רוצה לשמוע מחיר לפני הכל, ורק אחר כך מעניין אותו במה בכלל מדובר. הישראלים ואנשי העולם, רק תצחיק אותם קצת, והם יפנימו. .. תדבר רק על מחיר? הם יברחו!

אגב, אני קניתי מהחברה המתחרה, לא קונה פרסומת:-)











עוד כתבות שיעניינו אותך

עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב