מתפללים בכותל

ליום שלמחרת יו"ט קוראים ברחוב "אחרי החגים" אבל בפינו הוא נקרא "אסרו חג". דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על "אסרו חג".

א.  בכ"ג תשרי, היום שאחרי "שמחת תורה", בכ"ב ניסן היום שאחרי שביעי של פסח, בז' סיון היום שאחרי חג השבועות, ימים אלה נקראים "אסרו חג".

ב.  מקור השם "אסרו חג" הינו הפסוק בתהלים פרק קי"ח, בו נאמר: "אסרו חג בעבותות עד קרנות המזבח". פסוק המסמל קשירת קרבן החג כאילו בשלשלאות לפינות המזבח.

ג.  ערוך השולחן מסביר כי כיוון ששלמי החג, שהיו מובאים ביום האחרון של החג, זמן אכילתם מסתיים בסוף היום שלאחר החג, הרי קרבנות רבים שהוקרבו בחג היו נאכלים ביום שלאחריו ובכך היו ממשיכים את שמחת החג.

ד.  בתלמוד הירושלמי (מסכת עבודה זרה דף ל"ט) נקרא "אסרו חג" בשם בריה דמועדא, דהיינו בנו של המועד. אמר רבי יודן: קרייא מסייע ליה, דאמרי חברייא משום בריה דמועדא, וביום העשרים וארבעה לחודש זה (הכוונה לחודש תשרי) נאספו בני ישראל בצום ובשקים ואדמה עליהם (כאמור בספר נחמיה פרק ט' פסוק א') ומדוע לא אמר בעשרים ושלושה (בכ"ג תשרי) משום בריה דמועדא.

ה.  יש הסוברים כי מנהג "אסרו חג" נוצר בגין אלה הגרים בארץ ישראל שרצו להביע את הזדהותם עם אחיהם, בני הגולה, החגים ביום האסרו חג "יום טוב שני של גלויות".

ו.  גדולי מנהיגי החסידות כגון הרבי מאלכסנדר ורבי צדוק הכהן מלובלין דברו על מנהג של "כעין קדושה" של אסרו חג כצורך בחיבור החוטים. השג הקדושה והשמחה של יום החג עצמו, שלא יפוג ולא יתפורר. באמצעות מנהגי ה"אסרו חג" נמשיך את קדושת ווהתעלות של החג לימי החולין. הם המשילו את אסרו חג למנהג ה"מלווה מלכה" שהועיד את מוצאי השבת להמשיך את קדושת השבת לתוך ימי החולין.

ז.  איכא דסברי כי מנהג "אסרו חג" נבע מקיום ההמונים את מצוות העליה לרגל לבית מקדשנו בשלוש הרגלים. העולים נהגו להישאר בירושלים ובקרבת בית המקדש גם ביום שלמחרת החג.

ח.  הרמ"א פסק כי אין להתענות באסרו חג ואדרבא יש להרבות ביום זה באכילה ובשתיה. הבסיס לפסיקתו של הרמ"א היה אכילת קורבנות החג בביהמ"ק גם ביום שלמחרתו.

ט.  באסרו חג אין נוהגים לומר תחנון, אולם בתפילת שחרית בימים שיש בהם קריאה בתורה אומרים "אל ארך אפיים" וכן "למנצח מזמור לדוד, יענך ה' ביום צרה וגו' ".

י.  בקהילות רבות באירופה היו נוהגים באסרו חג לקיים בחירות לנושאי משרה של שליחות ציבורית כגון: וועד הקהילה, ועד בית הכנסת, גבאים וכד'. בקהילות יוצאי צפון אפריקה היו נוהגים באסרו חג של פסח לקיים מנהג המימונה.

אחזור ואציין, כדי למנוע ספק, אסרו חג נוהג אך ורק בארץ ישראל. בתפוצות ובגולה, יום האסרו חג הינו יום טוב שני של גלויות .











עוד כתבות שיעניינו אותך

דרמה בארה"ב

מכה קשה לטראמפ: אילון מאסק מקים מפלגה חדשה

פנחס בן זיו
כישלון חרוץ

"גנץ סיפור עצוב, כבר פעם שנייה שזה קורה לו"

הקבינט
צפו בתיעוד

'גל צונאמי' התקרב לחוף: המונים נמלטו בבהלה

אבי יעקב
צפו

ראיתם דגלי ארה"ב על רכבי מד"א? זו הסיבה

אבי יעקב
צפו בתיעוד

פיצוץ מחריד בתחנת דלק ברומא; לפחות 20 פצועים

אבי יעקב
חשיפה מפתיעה

"באופוזיציה העלו את חוק פיזור הכנסת - לבלום את בנט"

הקבינט
לע"נ מחותנו

הבחורים סיימו ש"ס: הראש"ל התקבל בכבוד בישיבה הליטאית

נתי קאליש
צפו

בלי ציפיות אין אכזבות? אין חיים

הרב אייל אונגר
צפו

תיעוד דרמטי: כך חוסל המחבל דרומית לביירות

קובי פינקלר
"עינב, אכזבת"

בשמאל מזנקים על הטרף: צנגאוקר 'העזה' להיפגש עם רה"מ

פנחס בן זיו
סאגת הגיוס

הראש"ל קורא: "צריכים לדון במועצת חכמי התורה"

נתי קאליש
מושפל ומובס

יצא מהבור: חמינאי נראה לראשונה בפומבי

פנחס בן זיו
צפו

"ישבו שם אנשי שב"כ על אזרחי, עמית הביא אותם"

הקבינט
לקראת העסקה

דובר צה"ל: אחיזה מבצעית ב-65% משטחי הרצועה

קובי פינקלר
אל תחמיצו

הקול החדש בפרק קשוח: 8 יתמודדו על המקומות האחרונים

מנחם טוקר
אל תחמיצו

שולמלייכם בשעה חדשה: זה מי שמגיע להתארח

קובי ברומר ומנדי וייס
הצטרפו

בלעדי: גדול הזמר יעקב שוואקי בראיון על האלבום החדש

מוצ"ש חי
תיעודים מזעזעים

הרבנים הראשיים: "מעשה גס וברוטלי; פגיעה בקדשי ישראל"

נתי קאליש
זעם ברשתות

לצד תמונת נסראללה: בלבנון חילקו טופי ישראלי

אבי יעקב
ללא רישיון נהיגה

מרדף דרמטי: רוכב אופנוע התנגש במעקה ונעצר

אבי יעקב