מתפללים בכותל

ליום שלמחרת יו"ט קוראים ברחוב "אחרי החגים" אבל בפינו הוא נקרא "אסרו חג". דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על "אסרו חג".

א.  בכ"ג תשרי, היום שאחרי "שמחת תורה", בכ"ב ניסן היום שאחרי שביעי של פסח, בז' סיון היום שאחרי חג השבועות, ימים אלה נקראים "אסרו חג".

ב.  מקור השם "אסרו חג" הינו הפסוק בתהלים פרק קי"ח, בו נאמר: "אסרו חג בעבותות עד קרנות המזבח". פסוק המסמל קשירת קרבן החג כאילו בשלשלאות לפינות המזבח.

ג.  ערוך השולחן מסביר כי כיוון ששלמי החג, שהיו מובאים ביום האחרון של החג, זמן אכילתם מסתיים בסוף היום שלאחר החג, הרי קרבנות רבים שהוקרבו בחג היו נאכלים ביום שלאחריו ובכך היו ממשיכים את שמחת החג.

ד.  בתלמוד הירושלמי (מסכת עבודה זרה דף ל"ט) נקרא "אסרו חג" בשם בריה דמועדא, דהיינו בנו של המועד. אמר רבי יודן: קרייא מסייע ליה, דאמרי חברייא משום בריה דמועדא, וביום העשרים וארבעה לחודש זה (הכוונה לחודש תשרי) נאספו בני ישראל בצום ובשקים ואדמה עליהם (כאמור בספר נחמיה פרק ט' פסוק א') ומדוע לא אמר בעשרים ושלושה (בכ"ג תשרי) משום בריה דמועדא.

ה.  יש הסוברים כי מנהג "אסרו חג" נוצר בגין אלה הגרים בארץ ישראל שרצו להביע את הזדהותם עם אחיהם, בני הגולה, החגים ביום האסרו חג "יום טוב שני של גלויות".

ו.  גדולי מנהיגי החסידות כגון הרבי מאלכסנדר ורבי צדוק הכהן מלובלין דברו על מנהג של "כעין קדושה" של אסרו חג כצורך בחיבור החוטים. השג הקדושה והשמחה של יום החג עצמו, שלא יפוג ולא יתפורר. באמצעות מנהגי ה"אסרו חג" נמשיך את קדושת ווהתעלות של החג לימי החולין. הם המשילו את אסרו חג למנהג ה"מלווה מלכה" שהועיד את מוצאי השבת להמשיך את קדושת השבת לתוך ימי החולין.

ז.  איכא דסברי כי מנהג "אסרו חג" נבע מקיום ההמונים את מצוות העליה לרגל לבית מקדשנו בשלוש הרגלים. העולים נהגו להישאר בירושלים ובקרבת בית המקדש גם ביום שלמחרת החג.

ח.  הרמ"א פסק כי אין להתענות באסרו חג ואדרבא יש להרבות ביום זה באכילה ובשתיה. הבסיס לפסיקתו של הרמ"א היה אכילת קורבנות החג בביהמ"ק גם ביום שלמחרתו.

ט.  באסרו חג אין נוהגים לומר תחנון, אולם בתפילת שחרית בימים שיש בהם קריאה בתורה אומרים "אל ארך אפיים" וכן "למנצח מזמור לדוד, יענך ה' ביום צרה וגו' ".

י.  בקהילות רבות באירופה היו נוהגים באסרו חג לקיים בחירות לנושאי משרה של שליחות ציבורית כגון: וועד הקהילה, ועד בית הכנסת, גבאים וכד'. בקהילות יוצאי צפון אפריקה היו נוהגים באסרו חג של פסח לקיים מנהג המימונה.

אחזור ואציין, כדי למנוע ספק, אסרו חג נוהג אך ורק בארץ ישראל. בתפוצות ובגולה, יום האסרו חג הינו יום טוב שני של גלויות .











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בדברים

"בגלל ההסתה בתקשורת - כל החילונים הם תינוקות שנשבו"

אבי יעקב
צפו בקטע הקצר

יש בסביבתכם אדם ציני? הוא לא באמת כזה אמיץ

מערכת אמס
לאורך הלילה

צפו: הפעילים חסמו את משאיות הסיוע לחמאס

שמעון כץ
המגפה השקטה

אימה בחצר בית הכנסת: ילדים איתרו גופת אדם

גדי פוקס
הסיכול נמשך

יותר משלושה טון אמצעי לחימה אותרו בגבול סוריה–לבנון

קובי פינקלר
מזעזע

מטוס נוסעים התרסק לאחר המראה ועלה בלהבות

קובי אליה
תיעוד

צפו: השיטפונות הציפו את תחנות הרכבת התחתית

שמעון כץ
סוריה

עשרות הרוגים: מהומות בין דרוזים לבדואים

אבי יעקב
חושש לחייו?

תיעוד נדיר: ראש הממשלה נתניהו באימון ירי עם אקדח

אלי יעקובוביץ
צפו

שתיקה, קנאות ושלום; מסע הנס והפלא של איש האמת

הרב אייל אונגר
יצא קיצוני יותר

ישראל פריי מגיב ממעצר הבית: "נתנגד ונשנה"

אבי יעקב
נשיא פוליטי

לא מפסיק להתערב: הרצוג תופס צד ומגבה את היועמ"שית

שמעון כץ
צפו

חסר תקדים: הפלמינגו החליטו להישאר באגמון

קובי פינקלר
קידוש השם

שיחה בהפתעה: מנחם טוקר חייג למגי טביבי

מנחם טוקר
התוכנית המלאה

משה קליין חושף ומפתיע: "אבא, אני שונאת שאתה זמר"

שולמלייכם
תמונת מצב

נתניהו בסרטון: "סקרים מהונדסים, מטעים את הציבור"

קובי אליה
גימיק תיירותי

נתניהו טס באוספריי הנשיאותי • בדרך לישראל?

אלי יעקובוביץ
יצית מהומות?

עימות קטלני: שני פלסטינים נהרגו, חייל מילואים נעצר

קובי אליה
בהוראת גדולי ישראל

עכשיו זה סופי! דגל ואגודה פורשים מהממשלה ומהקואליציה

אלי יעקובוביץ
צפו בתקיפה

מחבל שהחזיק בחטופה חוסל; "פני הרוע שלא אשכח לעולם"

קובי פינקלר