parasha

בפרשתנו מתוארת ההתגלות הראשונה של הקב"ה לאברהם:

וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה: וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר, וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה[1]:

 מטרת ההליכה והציווי אינם ברורים. לשם מה מצטווה אברהם לעזוב את ארצו וללכת לארץ כנען? אמנם התורה מתארת את הברכה שבה יזכה הוא, וממנו כל משפחות האדמה; אולם עדיין רוצים אנו להבין מהי בדיוק התכלית של ההליכה מארץ מולדתו לארץ כנען.

חז"ל במדרש עסקו בשאלה זו:

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם" – רבי ברכיה פתח (שיר השירים א, ג): "לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ". אמר רבי ברכיה: למה היה אברהם אבינו דומה? לצלוחית של אפופילסימון (שמן אפרסמון) מוקפת צמיד פתיל ומונחת בזוית, ולא היה ריחו נודף. כיון שהיתה מיטלטלת היה ריחו נודף. כך אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו: טלטל עצמך ממקום למקום – ושמך מתגדל בעולם[2].

מטרת הליכתו של אברהם מאור כשדים לארץ כנען אינה רק להגיע לנקודת היעד, ארץ כנען; המטרה היא הטלטול ממקום למקום, כדי להפיץ את ריחו של אברהם בעולם. כיוון ההליכה הוא מהפינה, מקרן הזווית, אל מרכזו של העולם, כדי לפזר את הריח הטוב, לגדל את שמו של אברהם, המגדל את שמו של הקב"ה בעולם.

בניגוד לתפיסה זו, נראה שפתיחה אחרת באה לבטא תהליך הפוך:

ר' עזריה פתח (ירמיה נא, ט): "רִפִּאנוּ אֶת בָּבֶל, וְלֹא נִרְפָּתָה, עִזְבוּהָ וְנֵלֵךְ אִישׁ לְאַרְצוֹ". רפינו את בבל – בדור אנוש, ולא נרפאתה – בדור המבול, עזבוה – בדור הפלגה, ונלך איש לארצו – "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ לְךָ"[3].

ר' עזריה אינו רואה בהליכתו של אברהם לארץ כנען תהליך של יציאה מן הפינה אל המרחב, אלא תהליך הפוך, תהליך של התכנסות: "נֵלֵךְ אִישׁ לְאַרְצוֹ". הניסיון לתקן עולם כשל בדור אנוש, בדור המבול ובדור הפלגה. המסקנה היא שאי-אפשר לתקן את העולם בבת-אחת, ולכן יש לפנות לתהליך מדורג, תהליך שתחילתו התכנסות בארץ כנען, וסופו: "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה".

* מתוך הספר "הפרשה" – בין פשט לדרש, מאת הרב אביחי קצין.


[1] בראשית יב, א-ג.

[2] עץ יוסף שם ב.

[3] שם ה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
תיעוד מרגש

 ברכת כהנים בקונגרס: "אתה עוזר לעם ישראל"

אבי יעקב
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ