שיעבוד מצרים, אילוסטרציה

משה רבינו מסרב ללכת לפרעה בתואנה שפרעה לא יקשיב לדבריו כפי שבני ישראל לא שמעו לדבריו על הגאולה, והקדוש ברוך הוא עונה למשה רבינו ללכת לפרעה בכל זאת,

הדו שיח הזה בין הקדוש ברך הוא למשה רבינו ולהפך לא ברור, אם משה רבינו טוען טענת קל וחומר  מה התשובה בציווי נוסף של הקדוש ברך הוא?

כפי שמובאת הטענה של משה והתשובה בלשון הפסוק "וידבר משה לפני ה' לאמר הן בני ישראל לא שמעו אלי ואיך ישמעני פרעה ואני ערל שפתים, וידבר ה' אל משה ואל אהרן ויצום אל בני ישראל ואל פרעה מלך מצרים להוציא את בני ישראל מארץ מצרים"

אם כן כאמור מה התשובה של הקדוש ברוך הוא?

האדם פועל משתי כוחות:

א. מכוח רצון לעשיית טוב ותחושת מימש עצמית, האדם פועל בשם ערכים שהוא רוצה להאמין בהם בגלל תחושת סיפוק, לכן ניתן למצו אנשים לוחמי צדק שגורמים לפשעים גדולים, מלחמת הצדק ריקה מתוכן וכל מעשיהם היא לתחושת העצמית בלבד.

ב.  מכח האמת והצדק כשלעצמו והציווי האלוהי, עשיית צדק כערך עצמי והמחויבות לצדק ואמת. האמת כמחייבת מציאות ללא כל קשר לתחושה העצמית ולספוק העצמי.

משה רבינו סרב ללכת אל פרעה במחשבה כי מדובר במלחמת צדק של שחרור עבדים או כערך סוציאלי של שיווין בין בני ישראל למצריים ולפיכך חשב שהוא יכול להשיל מעל עצמו את המנהיגות המוצעת לו.

הקדוש ברוך הוא ענה לו תושבה שהיא פתיחה לקיום המצוות: אצלנו ביהדות לא מקיימים מצוות בגלל תחושת עונג ערכי ותחושת לוחם צדק ושיווין, ייתכן שיש בזה מן האמת אבל אך ורק אם הדבר משולב ציווי אלוהי ומחובר לתורת אמת.

הרבה פעמים הרצון לעשיית צדק, לתחושת משמעות של עשיית טוב ולניצחון טוב על הרע גורמים לנו להאמין בדברים שנחים לנו בטווח הקצר הן מבחינה נפשית והן מבחינה גשמית אבל בטווח הארוך האדם מכניס את עצמו לדרך ללא מוצא ולמטרה ללא תוחלת כאשר בסופו של דבר מדובר בערך זול וריק מתוכן.

אגב, זו היא הטעות של העולם המערבי: המעבר ממידות לערכים, מתיקון עצמי לכפיית ערכים ואג'נדה על הזולת. במקום להבין כי האדם צריך לתקן את עצמו, הוא בוחר למרוח ערכים בהפגנות וחסימות שפוגעות בבין אדם לחבירו ובבין אדם למקום תוך כדי ליבוי יצרים אפלים בחסות ערכים ומצוות שנישאות בפיו לשווא

ועוד משהו: ביהדות אנחנו משלבים בין המחויבות לאמת לבין המוסר והערכים, יתירה מכך המוסר והערכים מחויבים לאמת וכך הערך העליון נשמר בשלמותו.

מצד אחד אנחנו מחויבים לאמת ואנו מקיימים את המצוות התורה בגלל שהתורה נקראת תורת אמת ומצד שני האדם לא נברא אלא להתענג על ה'.

ולסיום: יש אנשים שמחלקים את קיום המצוות למוסר וערכים, לדידם יש מוסר חוץ מהדת, זה נשמע אולי אפשרי ומתורץ בהסברים כאלו ואחרים אבל בסוף כאשר המוסר האנושי השיקרי פוגע גם במצוות השם וכשהם מגלים זאת זה כבר מאוחר מידי.

 











עוד כתבות שיעניינו אותך

עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
אחד על אחד

אלחנן משמרתי חושף: כך הפכתי שיר רוסי לפיוט

יוסי חיים
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
לידיעת הציבור

הוסרה השגחת הבד"ץ מהבמבה - זו הסיבה

אבי יעקב
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
צפו בדברים

נתניהו בכלא: "קיבלנו פה הרבה מודיעין לחילוץ חטופים"

פנחס בן זיו
רוח סערה עושה דברו

רעידת אדמה בלב ים: גל צונאמי מתקרב לחופי ארה"ב ויפן

אבי יעקב
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
כנס ראשי הפרלמנטרים

יו"ר הכנסת שלף סרטון שמוכיח: "מוות לאמריקה ולישראל"

שלום שטיין