
נתונים חדשים שמפרסמת עמותת אור ירוק על בסיס נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) חושפים תמונת מצב מדאיגה בנוגע לבטיחות הולכי הרגל בישראל. בשנת 2024 נהרגו 120 הולכי רגל בתאונות דרכים, זאת לעומת 102 בשנת 2023 – עלייה של 18%. על פי הניתוח של העמותה, שנת 2024 הייתה הקטלנית ביותר בעשור האחרון עבור הולכי הרגל בישראל.
בין השנים 2015-2024 נפגעו כ-30 אלף הולכי רגל בתאונות דרכים ברחבי הארץ. מתוכם, 1,030 נהרגו (103 בממוצע לשנה) ו-6,261 נפצעו קשה.
עוד באתר:
הערים בישראל מהוות מוקד סיכון משמעותי עבור הולכי הרגל. בשנת 2024 נהרגו 80 הולכי רגל בכבישים עירוניים, לעומת 68 בשנת 2023 – עלייה של 18%. כ-66% מכלל הולכי הרגל שנהרגו בתאונות דרכים בישראל ב-2024 מצאו את מותם בכבישים עירוניים. בנוסף, 2,177 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בערים, מתוכם 561 נפצעו קשה.
העיר ירושלים רשמה את מספר הולכי הרגל הגבוה ביותר שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024. אלו הערים הקטלניות ביותר בישראל עבור הולכי הרגל:
ירושלים – 236 הולכי רגל נפגעו, 11 נהרגו ו-89 נפצעו קשה.
תל אביב-יפו – 168 נפגעים, מתוכם שישה נהרגו ו-42 נפצעו קשה.
פתח תקווה – 137 נפגעים, שלושה נהרגו ו-23 נפצעו קשה.
חיפה – 127 נפגעים, שניים נהרגו ו-27 נפצעו קשה.
נתניה – 103 נפגעים, אחד נהרג ו-14 נפצעו קשה.
אשדוד – 87 נפגעים, שניים נהרגו ו-22 נפצעו קשה.
חולון – 71 נפגעים, מתוכם 17 נפצעו קשה.
בת ים – 68 נפגעים, שניים נהרגו ותשעה נפצעו קשה.
ראשון לציון – 66 נפגעים, אחד נהרג ו-21 נפצעו קשה.
אשקלון – 52 נפגעים, שניים נהרגו ו-14 נפצעו קשה.
שיעור הולכי הרגל ההרוגים בישראל גבוה בהשוואה לממוצע מדינות ה-OECD. ישראל מדורגת במקום ה-26 מתוך 32 מדינות במדד שיעור הולכי הרגל ההרוגים ל-100,000 תושבים. הסיכון הגבוה ביותר נרשם בקרב ילדים בגילאי 0-14 ובקרב בני 65 ומעלה.
מחקרים מראים כי להולכי רגל שנפגעים על ידי רכב יש סיכוי של 90% לשרוד כאשר המהירות היא 30 קמ"ש ומטה. אך כאשר המהירות עולה ל-50 קמ"ש, שיעור ההישרדות יורד לכ-50%-80%, ובמהירויות של 70 קמ"ש ומעלה, הסיכון למוות עולה משמעותית. נמצא כי על כל קמ"ש מעל 30 קמ"ש, הסיכון למוות של הולך רגל עולה ב-11%.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתריע כי הליכה ברגל הפכה לפעולה מסוכנת בישראל. לדבריו: "מסוכן ללכת ברגל בישראל. כל חציית כביש הפכה לפעולה מסוכנת ונהגים רבים לא נותנים זכות קדימה להולכי הרגל. בנוסף, תכנון תשתיות הכבישים נעשה עבור נהגי כלי הרכב הפרטיים. במקרים רבים התכנון לא מתחשב בהולכי הרגל ובצרכים הבטיחותיים שלהם."
עוד הוסיף עו"ד יעקב: "במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להפוך את סדרי העדיפויות ולשים את בטיחות הולכי הרגל בערים בראש. יש לעודד את ראשי וראשות הערים לקדם הסדרי מיתון וריסון תנועה, בעיקר ברחובות ואזורים מרובי הולכי רגל. פסי האטה, הגבהת מעברי חציה ועוד מגוון שינויים תשתיתיים יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות ולמנוע את הפגיעה בהולך הרגל."