
טיסה של חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, שהמריאה מפרנקפורט שבגרמניה בדרכה לסביליה שבספרד ב-17 בפברואר 2024, עברה תקרית יוצאת דופן ומסוכנת – כאשר במשך כעשר דקות המטוס טס ללא שליטה אנושית, לאחר שקברניט המשנה (קופיילוט) התעלף לבדו בתא הטייס.
לפי דו"ח שפורסם השבוע על ידי רשות החקירות לתאונות אוויריות בספרד (CIAIAC), על סיפון המטוס מדגם איירבוס A321 שהו באותה עת 205 איש – 199 נוסעים ושישה אנשי צוות. התקרית אירעה כאשר הקברניט יצא מהקוקפיט לשירותים, והשאיר את קברניט המשנה לבדו.
בעת היעדרותו, התעלף קברניט המשנה בצורה פתאומית וחמורה. "הוקלטו בתא הקול של המטוס קולות התואמים לאובדן הכרה פתאומי וחמור של קברניט המשנה", נכתב בדו"ח. בזמן שהטייס האוטומטי המשיך להטיס את המטוס באופן יציב, נרשמו תנועות בלתי מכוונות של הגאים – ככל הנראה תוצאה של איבוד השליטה של הטייס.
עוד באתר:
פקח טיסה ניסה לפנות לטייס שלוש פעמים – אך לא התקבלה כל תגובה. הקברניט, שחש שמשהו אינו כשורה, שב לשוב אל תא הטייס וניסה להיכנס באמצעות קוד הגישה הרגיל, אשר משמיע צלצול בתוך הקוקפיט. הוא ניסה זאת חמש פעמים, ואף בוצעה שיחת אינטרקום מהצוות, אך לא התקבלה תגובה מתוך הקוקפיט.
לבסוף, השתמש הקברניט בקוד החירום – שמאפשר פתיחה מאולצת של הדלת – נכנס לתא הטייס ונטל את הפיקוד על המטוס.
לדברי רשות החקירה, הטייס המתעלף קיבל טיפול ראשוני מהצוות – וכן מרופא שהיה בין הנוסעים. הוא שב להכרה, והעיד מאוחר יותר כי הוא זוכר את הטיפול שקיבל באוויר.
הקברניט קיבל החלטה מיידית לסטות ממסלול הטיסה ולנחות בשדה התעופה אדולפו סוארס מדריד-בראחס. המטוס נחת בשלום כעשרים דקות לאחר תחילת האירוע. קברניט המשנה פונה לבית חולים, שם שהה למספר שעות בלבד.
הדו"ח קובע כי מדובר במקרה של "נסיבות יוצאות דופן", וציין כי הקברניטים בחברות תעופה עוברים הכשרות למצבים של אובדן כשירות פתאומי של טייס נוסף. בדיקות רפואיות מאוחרות העלו כי מדובר בתסמין של מצב נוירולוגי קודם שלא אובחן בזמן בדיקות הכשירות הרפואיות האוויריות, ושקברניט המשנה כלל לא ידע על קיומו. בעקבות המקרה, רישיון הכשירות הרפואית של קברניט המשנה הושעה.
מלופטהנזה נמסר לרשת CNN כי החברה מכירה את ממצאי הדו"ח ושיתפה פעולה באופן מלא עם הרשויות בספרד. החברה הוסיפה כי מחלקת בטיחות הטיסות הפנימית שלה ביצעה גם היא חקירה בנושא, אך סירבה להתייחס לממצאים בפרטיהם.
לפי CIAIAC, מקרים של אובדן כשירות טיסה באמצע טיסה – כולל מקרי מוות פתאומיים – הם נדירים, אך מתועדים. מאגר הדיווחים של נציבות התחבורה האירופית מונה 287 מקרים כאלה בין השנים 2019 ל-2024. רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב דיווחה על 39 מקרים דומים בין השנים 1993 ל-1998.
למרבה המזל, במקרה זה – לא נרשמה פגיעה בנפש. אך הוא מדגיש עד כמה מערכות הבקרה, הטייסים וההכשרות שמאחוריהם קריטיות לשמירה על חיי הנוסעים, גם כאשר מתרחשות תקלות קיצוניות ובלתי צפויות.