קניות. אילוסטרציה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לקראת חג השבועות, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפרסמת סקירה מקיפה החושפת פערים ניכרים במחירי מוצרי החג בין רשתות הקמעונאות הגדולות. הסקירה בדקה עשרות מוצרים ב-10 רשתות עם פריסה ארצית, בהן כלול סל מוצרים מובילים לצד מוצרים תחליפיים זולים יותר – והתוצאות מפתיעות.

פערים של עשרות אחוזים – גם באותה רשת

מהבדיקה עולה כי סל המותגים המובילים היקר ביותר לחג השבועות נמצא ברשת "מעיין 2000" עם עלות כוללת של 312.3 שקלים, בעוד אותו סל בדיוק נמכר ברשת "רמי לוי" ב-259.5 שקלים בלבד – פער של 20%.

הרשות בדקה גם את מידת החיסכון שניתן להשיג כאשר הצרכן מחליף מוצרים ממותגים ידועים במוצרים תחליפיים דומים מאותה רשת. הממצאים מראים פוטנציאל חיסכון של בין 17% (ברשת רמי לוי) ל-37% (ברשת שופרסל), גם בלי לצאת מהרשת הקבועה של הצרכן.

גם הסלים התחליפיים: פער של 16%

בדיקה נפרדת של סלי המותגים התחליפיים בלבד מצאה כי גם ביניהם קיימים פערים משמעותיים. סל תחליפי זהה כמעט לחלוטין ברכיביו עלה ב"מעיין 2000" 252.5 שקלים, ואילו ביוחננוף – רק 218.2 שקלים. כלומר, הבדל של 16% בין יקר לזול גם כשמדובר במוצרים שאינם מותגי פרימיום.

איך בוחרים חכם?

ד"ר דליה שיליאן, הכלכלנית הראשית ברשות, מסרה בעקבות פרסום הסקירה: "בסקירה הנוכחית אנו מציעים לצרכנים כלים מעשיים לצמצום ההוצאה לחג השבועות הבא עלינו לטובה. הפערים בין מותגים מובילים למוצרים תחליפיים מגיעים לעשרות אחוזים – זהו כסף שנמצא ממש על המדף. צרכנים שמוכנים לוותר על המותג המוכר, יכולים לחסוך סכומים משמעותיים בכל קנייה. אנחנו לא קוראים לוותר על איכות – אלא לבדוק, להשוות ולבחור בחוכמה. פעמים רבות, המוצר התחליפי כמעט זהה למותג, רק יותר משתלם. צרכנות נבונה מתחילה בבחירה מודעת, לא כל מה שיקר – טוב יותר. ההבדל במחיר לפעמים לא מצדיק את הפער."

הרגלים צרכניים – והמחיר שכולנו משלמים

הסקירה מצביעה גם על תופעה צרכנית מעניינת: חיבה מובהקת של הצרכנים הישראלים למותגים מוכרים, גם כשמדובר בהפרשים של עשרות אחוזים. צרכנים רבים רגילים להושיט יד אוטומטית למדף – ולהעדיף את המוכר על פני המשתלם. התוצאה: "פרמיה מותגית" שמוערכת בעשרות אחוזים מעלות המוצר החלופי.

בממוצע, ההוצאה החודשית של משקי בית בישראל על מזון ומוצרי צריכה מסתכמת בכ-3,300 שקלים, שהם כ-20% מסך ההוצאות. המשמעות: שינוי בהרגלי הצריכה יכול להוביל לחיסכון של מאות שקלים מדי חודש.

איך בוצעה הבדיקה?

הרשות בחרה מוצרים שנמצאים במרכז שולחן החג של הציבור הישראלי: גבינות שמנת, מוצרלה, גבינה צהובה, יוגורטים, שמנת, בצקי עלים וגבינות למאפה. לצד המותגים המובילים כמו תנובה, שטראוס, גד ודנונה, נבחנו גם מוצרים תחליפיים של מותגים פרטיים ושל יצרנים קטנים וזולים יותר.

הבדיקה התקיימה בין התאריכים 12.5 ל-15.5, וכללה מבצעים תקפים עד ל-1.6 לפחות.











עוד כתבות שיעניינו אותך

האזינו

סקקובסקי ישפוט ב'קול החדש'? שיחה משעשעת

מנחם טוקר
הצטרפו

רגע לפני הגמר הגדול: אלחנן ענבל מצטרף לאוטוטוקר

מנחם טוקר
צפו

מחאה סוערת בכביש 4: עימותים בין המפגינים לשוטרים

אבי יעקב
זו הסיבה

ראיון סוער: בצלאל קאהן הוריד את טלי גוטליב מהשידור

בצלאל קאהן
כאוס חסר תקדים

כבישים מרכזיים נחסמו בהפתעה; הוכרז 'ויחזור לתלמודו'

פנחס בן זיו
מסר חד וברור

דולרים, יורו ודינרים: המימון למחבלים הוחרם

שמעון כץ
צפו

האדמו"ר מפיטסבורג בראש: מאות מפגינים מול הכלא

נתי קאליש
זה קורה במוצ"ש

טוקר חושף: הזמר האהוב הוא השופט האורח בגמר

מנחם טוקר
כאייל תערוג

משמעת עצמית: ברכה כוודאות, קללה כתנאי

הרב אייל אונגר
לקראת הגמר

צפו כעת: מנחם טוקר ויהודה בורן נוסעים, מדברים ושרים

מנחם טוקר
בהצלחה

מתמודד 'הקול החדש' זאבי קמיאנסקי בקליפ חדש • ימים של אהבה

אליעזר חסיד
צפו

יו"ר ועדת חוץ וביטחון: "ריבונות חשובה מנורמליזציה"

אבי יעקב
צפו

שב"חים משכם וג'נין: צו סגירה לאתר בנייה

אבי יעקב
צפו

נתניהו הורה לצמצם לוחות זמנים; צה"ל חושף את המפות

קובי פינקלר
לצפייה כעת

הכרעה דרמטית בפתח: שר שלום מהצרי מגיע לאוטוטוקר

מנחם טוקר
צפו

"עומדים מאחוריך": הגר"ד נפגש עם הבחור ששוחרר

שלום שטיין
צפו בתיעוד

פשיטה משטרתית: החתן נעצר ביום חופתו

שמעון כץ
צפו בקטע המלא

הביצוע שהזניק את יהודה בורן היישר אל הגמר

מערכת הקול החדש
באירוע של סאטמר

לאחר שנות נתק: איחוד דרמטי בירושלים

נתי קאליש
תיעוד מזעזע

מפגיעת טיל: בית העלמין היהודי עלה באש

שמעון כץ