קניות. אילוסטרציה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לקראת חג השבועות, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפרסמת סקירה מקיפה החושפת פערים ניכרים במחירי מוצרי החג בין רשתות הקמעונאות הגדולות. הסקירה בדקה עשרות מוצרים ב-10 רשתות עם פריסה ארצית, בהן כלול סל מוצרים מובילים לצד מוצרים תחליפיים זולים יותר – והתוצאות מפתיעות.

פערים של עשרות אחוזים – גם באותה רשת

מהבדיקה עולה כי סל המותגים המובילים היקר ביותר לחג השבועות נמצא ברשת "מעיין 2000" עם עלות כוללת של 312.3 שקלים, בעוד אותו סל בדיוק נמכר ברשת "רמי לוי" ב-259.5 שקלים בלבד – פער של 20%.

הרשות בדקה גם את מידת החיסכון שניתן להשיג כאשר הצרכן מחליף מוצרים ממותגים ידועים במוצרים תחליפיים דומים מאותה רשת. הממצאים מראים פוטנציאל חיסכון של בין 17% (ברשת רמי לוי) ל-37% (ברשת שופרסל), גם בלי לצאת מהרשת הקבועה של הצרכן.

גם הסלים התחליפיים: פער של 16%

בדיקה נפרדת של סלי המותגים התחליפיים בלבד מצאה כי גם ביניהם קיימים פערים משמעותיים. סל תחליפי זהה כמעט לחלוטין ברכיביו עלה ב"מעיין 2000" 252.5 שקלים, ואילו ביוחננוף – רק 218.2 שקלים. כלומר, הבדל של 16% בין יקר לזול גם כשמדובר במוצרים שאינם מותגי פרימיום.

איך בוחרים חכם?

ד"ר דליה שיליאן, הכלכלנית הראשית ברשות, מסרה בעקבות פרסום הסקירה: "בסקירה הנוכחית אנו מציעים לצרכנים כלים מעשיים לצמצום ההוצאה לחג השבועות הבא עלינו לטובה. הפערים בין מותגים מובילים למוצרים תחליפיים מגיעים לעשרות אחוזים – זהו כסף שנמצא ממש על המדף. צרכנים שמוכנים לוותר על המותג המוכר, יכולים לחסוך סכומים משמעותיים בכל קנייה. אנחנו לא קוראים לוותר על איכות – אלא לבדוק, להשוות ולבחור בחוכמה. פעמים רבות, המוצר התחליפי כמעט זהה למותג, רק יותר משתלם. צרכנות נבונה מתחילה בבחירה מודעת, לא כל מה שיקר – טוב יותר. ההבדל במחיר לפעמים לא מצדיק את הפער."

הרגלים צרכניים – והמחיר שכולנו משלמים

הסקירה מצביעה גם על תופעה צרכנית מעניינת: חיבה מובהקת של הצרכנים הישראלים למותגים מוכרים, גם כשמדובר בהפרשים של עשרות אחוזים. צרכנים רבים רגילים להושיט יד אוטומטית למדף – ולהעדיף את המוכר על פני המשתלם. התוצאה: "פרמיה מותגית" שמוערכת בעשרות אחוזים מעלות המוצר החלופי.

בממוצע, ההוצאה החודשית של משקי בית בישראל על מזון ומוצרי צריכה מסתכמת בכ-3,300 שקלים, שהם כ-20% מסך ההוצאות. המשמעות: שינוי בהרגלי הצריכה יכול להוביל לחיסכון של מאות שקלים מדי חודש.

איך בוצעה הבדיקה?

הרשות בחרה מוצרים שנמצאים במרכז שולחן החג של הציבור הישראלי: גבינות שמנת, מוצרלה, גבינה צהובה, יוגורטים, שמנת, בצקי עלים וגבינות למאפה. לצד המותגים המובילים כמו תנובה, שטראוס, גד ודנונה, נבחנו גם מוצרים תחליפיים של מותגים פרטיים ושל יצרנים קטנים וזולים יותר.

הבדיקה התקיימה בין התאריכים 12.5 ל-15.5, וכללה מבצעים תקפים עד ל-1.6 לפחות.











עוד כתבות שיעניינו אותך

מושפל ומובס

יצא מהבור: חמינאי נראה לראשונה בפומבי

פנחס בן זיו
אל תחמיצו

שולמלייכם בשעה חדשה: זה מי שמגיע להתארח

קובי ברומר ומנדי וייס
אל תחמיצו

הקול החדש בפרק קשוח: 8 יתמודדו על המקומות האחרונים

מנחם טוקר
חשיפה מפתיעה

"באופוזיציה העלו את חוק פיזור הכנסת - לבלום את בנט"

הקבינט
נוסטלגיה במיטבה

צפו: כשאבי פיאמנטה ניגן בקומזיץ של מרדכי בן דוד

אליעזר חסיד
דרמה בארה"ב

מכה קשה לטראמפ: אילון מאסק מקים מפלגה חדשה

פנחס בן זיו
הצטרפו

בלעדי: גדול הזמר יעקב שוואקי בראיון על האלבום החדש

מוצ"ש חי
המגעים לעסקה

נתניהו: "השינויים שמבקש חמאס אינם מקובלים על ישראל"

שלמה ריזל
צפו

בלי ציפיות אין אכזבות? אין חיים

הרב אייל אונגר
תיעודים מזעזעים

הרבנים הראשיים: "מעשה גס וברוטלי; פגיעה בקדשי ישראל"

נתי קאליש
סאגת הגיוס

הראש"ל קורא: "צריכים לדון במועצת חכמי התורה"

נתי קאליש
זעם ברשתות

לצד תמונת נסראללה: בלבנון חילקו טופי ישראלי

אבי יעקב
ללא רישיון נהיגה

מרדף דרמטי: רוכב אופנוע התנגש במעקה ונעצר

אבי יעקב
צפו

"ישבו שם אנשי שב"כ על אזרחי, עמית הביא אותם"

הקבינט
צפו

תיעוד דרמטי: כך חוסל המחבל דרומית לביירות

קובי פינקלר
כישלון חרוץ

"גנץ סיפור עצוב, כבר פעם שנייה שזה קורה לו"

הקבינט
לקראת העסקה

דובר צה"ל: אחיזה מבצעית ב-65% משטחי הרצועה

קובי פינקלר
צפו בתיעוד

פיצוץ מחריד בתחנת דלק ברומא; לפחות 20 פצועים

אבי יעקב
"עינב, אכזבת"

בשמאל מזנקים על הטרף: צנגאוקר 'העזה' להיפגש עם רה"מ

פנחס בן זיו
צפו

ראיתם דגלי ארה"ב על רכבי מד"א? זו הסיבה

אבי יעקב