קניות. אילוסטרציה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לקראת חג השבועות, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפרסמת סקירה מקיפה החושפת פערים ניכרים במחירי מוצרי החג בין רשתות הקמעונאות הגדולות. הסקירה בדקה עשרות מוצרים ב-10 רשתות עם פריסה ארצית, בהן כלול סל מוצרים מובילים לצד מוצרים תחליפיים זולים יותר – והתוצאות מפתיעות.

פערים של עשרות אחוזים – גם באותה רשת

מהבדיקה עולה כי סל המותגים המובילים היקר ביותר לחג השבועות נמצא ברשת "מעיין 2000" עם עלות כוללת של 312.3 שקלים, בעוד אותו סל בדיוק נמכר ברשת "רמי לוי" ב-259.5 שקלים בלבד – פער של 20%.

הרשות בדקה גם את מידת החיסכון שניתן להשיג כאשר הצרכן מחליף מוצרים ממותגים ידועים במוצרים תחליפיים דומים מאותה רשת. הממצאים מראים פוטנציאל חיסכון של בין 17% (ברשת רמי לוי) ל-37% (ברשת שופרסל), גם בלי לצאת מהרשת הקבועה של הצרכן.

גם הסלים התחליפיים: פער של 16%

בדיקה נפרדת של סלי המותגים התחליפיים בלבד מצאה כי גם ביניהם קיימים פערים משמעותיים. סל תחליפי זהה כמעט לחלוטין ברכיביו עלה ב"מעיין 2000" 252.5 שקלים, ואילו ביוחננוף – רק 218.2 שקלים. כלומר, הבדל של 16% בין יקר לזול גם כשמדובר במוצרים שאינם מותגי פרימיום.

איך בוחרים חכם?

ד"ר דליה שיליאן, הכלכלנית הראשית ברשות, מסרה בעקבות פרסום הסקירה: "בסקירה הנוכחית אנו מציעים לצרכנים כלים מעשיים לצמצום ההוצאה לחג השבועות הבא עלינו לטובה. הפערים בין מותגים מובילים למוצרים תחליפיים מגיעים לעשרות אחוזים – זהו כסף שנמצא ממש על המדף. צרכנים שמוכנים לוותר על המותג המוכר, יכולים לחסוך סכומים משמעותיים בכל קנייה. אנחנו לא קוראים לוותר על איכות – אלא לבדוק, להשוות ולבחור בחוכמה. פעמים רבות, המוצר התחליפי כמעט זהה למותג, רק יותר משתלם. צרכנות נבונה מתחילה בבחירה מודעת, לא כל מה שיקר – טוב יותר. ההבדל במחיר לפעמים לא מצדיק את הפער."

הרגלים צרכניים – והמחיר שכולנו משלמים

הסקירה מצביעה גם על תופעה צרכנית מעניינת: חיבה מובהקת של הצרכנים הישראלים למותגים מוכרים, גם כשמדובר בהפרשים של עשרות אחוזים. צרכנים רבים רגילים להושיט יד אוטומטית למדף – ולהעדיף את המוכר על פני המשתלם. התוצאה: "פרמיה מותגית" שמוערכת בעשרות אחוזים מעלות המוצר החלופי.

בממוצע, ההוצאה החודשית של משקי בית בישראל על מזון ומוצרי צריכה מסתכמת בכ-3,300 שקלים, שהם כ-20% מסך ההוצאות. המשמעות: שינוי בהרגלי הצריכה יכול להוביל לחיסכון של מאות שקלים מדי חודש.

איך בוצעה הבדיקה?

הרשות בחרה מוצרים שנמצאים במרכז שולחן החג של הציבור הישראלי: גבינות שמנת, מוצרלה, גבינה צהובה, יוגורטים, שמנת, בצקי עלים וגבינות למאפה. לצד המותגים המובילים כמו תנובה, שטראוס, גד ודנונה, נבחנו גם מוצרים תחליפיים של מותגים פרטיים ושל יצרנים קטנים וזולים יותר.

הבדיקה התקיימה בין התאריכים 12.5 ל-15.5, וכללה מבצעים תקפים עד ל-1.6 לפחות.











עוד כתבות שיעניינו אותך

גלריה

12 שנים להסתלקותו: מרן הראש"ל על קבר אביו; צפו

נתי קאליש
האם הבטיחה ותקיים

בני ברק נערכת: המסלול בו יעבור החטוף האהוב בדרכו הביתה

פנחס בן זיו
צפו באירוע המלא

גדולי התורה עם גדולי הזמר: הוכתר חתן שמירת הלשון

פנחס בן זיו
צפו בדבריו

סמוטריץ' מתנצל בפני סעודיה: "אמירה לא מוצלחת"

שלמה ריזל
להרעיש עולם ומלואו

ראשי הישיבה קבעו בשיחת טלפון: עצרת ענק ביום ראשון

נתי קאליש
צפו בתיעוד

נתניהו לזיני: "כל אחד רוצה אותך לידו בקרב"

שלמה ריזל
הפרובוקציה החודשית

שערוריית הכניסה לכותל בראש חודש: "כמו אחרון המחבלים"

קובי סגל
צפו בתוכנית

פותחים זמן חורף בשולמלייכם: שלומי גרטנר ויהודה גלילי

קובי ברומר ומנדי וייס
שוד נועז

צפו: כך ברחו הגנבים עם השלל מהמוזיאון המפורסם

שמעון כץ
השיעור המלא

מה בין תיבת נח ליום הכיפורים? הרב רוזנבלום מסביר

הרב ברוך רוזנבלום
הקלה פורתא

המפכ"ל מודה: הסיבה שהמשטרה הפסיקה לעצור בני ישיבה

אבי יעקב
אם החטוף האהוב

ג'ולי קופרשטיין הפתיעה באולפן; ברזל פרצה בבכי

אפרת ברזל
תיעוד מטלטל

הראב"ד הקליט מסר לעצרת ופרץ בבכי; צפו

נתי קאליש
תיעוד טורדני

בקול רעש גדול: 14,000 עגורים נחתו בישראל

קובי פינקלר
הוצאו מהקשרם?

ראש עיריית צפת בראיון תמוה: "לא אתן שהעיר הזו תתחרד"

פנחס בן זיו
הקרב על הסקופ

טעות אנוש: תמונת החטוף שהביכה את המגזינים

קובי סגל
מזל טוב

איך ביבי קשור? הפלייליסט לשבת עם כל שירי פרשת נח

אלי ממונסי
הראש"ל יפרוש מהמועצת?

הקלטות חברי המועצת: "אם מרן היה חי; היה צועק על דרעי"

פנחס בן זיו
לצפייה מלאה

כשבני ישיבה מאחורי סורג ובריח, הרב ליאור גלזר לא שותק

יענקל'ה פרידמן
"שיהיה לו אומץ"

תוקף את ש"ס ונכנס בהרצוג: צפו בדברי סמוטריץ'

פנחס בן זיו