
מעבר החצייה, המקום שאמור לשמור על הולכי הרגל, הפך דווקא לאחד המקומות המסוכנים ביותר עבורם. לפי נתונים שפרסמה עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2024 נפגעו 1,507 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה – כ-80% מכלל הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש. זהו נתון שיא של עשור.
מתוכם, 66% נפגעו במעברי חצייה ללא רמזור ו-14% במעברי חצייה עם רמזור. הנתונים ממשיכים את מגמת העלייה שנרשמה גם בשנת 2023.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מזהיר: "הולכי הרגל הפכו לשקופים. הנתון לפיו הרוב נפגעים במעבר החצייה חייב להוביל לשינוי אסטרטגיה. יש לשים את הולכי הרגל במרכז במקום את נהגי כלי הרכב הפרטיים. מסוכן ללכת ברגל בישראל".
עוד באתר:
שיא של עשור: 33 הרוגים במעברי חצייה בכבישים עירוניים
שנת 2024 הייתה קטלנית במיוחד: 33 הולכי רגל נהרגו בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה בכבישים עירוניים – עלייה של 32% לעומת השנה הקודמת. מדובר בשיא של עשור.
בנוסף, 1,459 הולכי רגל נפגעו בכבישים עירוניים כאשר חצו את הכביש במעבר חצייה. מתוכם: 217 נפצעו קשה, 1,209 נפצעו קל.
עו"ד יעקב מוסיף: "לעיתים פס האטה או הגבהת מעבר חצייה יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. יש למתן ולרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב ברחובות ואזורים שיש בהם ריבוי הולכי רגל. במקביל, יש להגביר את האכיפה נגד נהגים שאינם נותנים זכות קדימה להולכי רגל".
הנתונים מתארים מציאות מטרידה במיוחד בערים המרכזיות בישראל:
ירושלים: 136 נפגעים, מתוכם חמישה הרוגים ו-34 פצועים קשה
תל אביב-יפו: 91 נפגעים, שישה הרוגים ו-12 פצועים קשה
פתח תקווה: 115 נפגעים, הרוג אחד ו-15 פצועים קשה
חיפה: 98 נפגעים, הרוג אחד ו-16 פצועים קשה
אשדוד ונתניה: 71 נפגעים בכל אחת, הרוג אחד בכל עיר
בת ים: 50 נפגעים, שישה פצועים קשה
חולון: 45 נפגעים, חמישה פצועים קשה
ראשון לציון: 43 נפגעים, הרוג אחד ו-13 פצועים קשה
חדרה: 41 נפגעים, שני הרוגים וחמישה פצועים קשה
120 הרוגים בשנת 2024 – שיא שלילי
בסך הכול נהרגו בשנת 2024 בישראל 120 הולכי רגל בתאונות דרכים – 27% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים באותה שנה. זהו המספר הגבוה ביותר בעשור האחרון.
בישראל, מערך התחבורה עדיין מתוכנן בעיקר עבור משתמשי הרכב, בעוד הולכי הרגל נותרים מאחור. עו"ד יעקב מזהיר: "יש למפות את מעברי החצייה האדומים ולשפר בהם את התשתית כך שתגן על הולכי הרגל ולא תהווה עבורם מלכודת מוות. האחריות היא של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ביחד עם ראשי וראשות הערים".
ומה קורה בעולם? לפי המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC), אחת הדרכים היעילות ביותר לצמצום תאונות היא הגבלת מהירות נסיעה באזורים עירוניים ל-30 קמ"ש. בפריז, בריסל וערים נוספות כבר יושמה מדיניות זו. מחקר בשווייץ מצא כי הורדת המהירות המותרת הפחיתה את שיעור התאונות ב-38%.