
בלשון בקודש כל מילה שיש לה שתי משמעויות אבל עודנה מילה אחת או שורש אחד, הרי שהדבר מלמד כי יש קשר בין שתי המשמעויות, לכן יש להבין מה הקשר בין שבט גד להמן?
הזוהר הקדוש אומר כי גם המן וגם שבט גד היו אך ורק בחוץ לארץ כלומר המן יכל לרדת רק במדבר מחוץ לארץ ישראל וגם שבט גד קבלו את נחלת עטרות ודיבון מחוץ לארץ ישראל.
"והמן כזרע גד הוא". אמר רבי יוסי לקיימא זרעא וחילין בארעא כד"א "גד גדוד יגודנו". מה זרעא דגד נטלי חולקיהון בארעא אחרא כך מן שריא עלייהו דישראל לבר מארעא קדישא. (בהעלותיך קנה)
עוד באתר:
מה הקשר בין שבט גד לבין ירידת המן וכמו כן יש להבין מדוע המן ירד רק בחוץ לארץ ?
יש כמה דרכים בעבודת השם, דרך אחת היא עבודת השם בדוק המדבר כאשר עמוד הענן מכבס את הבגדים ויש לכל עם ישראל את כל מחסורם ואף וזכים לחוות את השכינה בהליכה במדבר.
ויש את הדרך השניה עבודת השם בארץ ישראל בה צרך לעבוד את האדמה ולקיים מצוות גשמיות בעבודת האדמה ובקיום חיי הארץ.
בנוסף יש דרך שלישית שמביאה את הדרך הראשונה, דרך כח הניגודיות, כפי שאדם המחפש ורוצה לחזק את כוחו ושרירי גופו צריך להתגבר ולהגביר את כח גופו כך גם בדיוק ברוחניות, האדם נושא ליבו להתחזק יותר ויותר וללחום כנגד כח הגוף בשביל להגביר את הכוח הרוחני שבו.
שבט גד חיפש את הכח המתנגד, לכן שבט גד בתנ"ך היו גיבורי כח: 'גד גדוד יגודנו והוא יגוד עקב' וכן בגיבורי דוד המלך עזר, עובדיה, אליאב, יגאל בן נתן ועוד.
שבט גד רצה להיות רוחני בדיוק כמו בדור המדבר
בליל שבועות אנחנו נשארים ערים בדביל להתגבר על כח הגוף ולהיות כמו אוכלי המן בדיוק כמו דור המדבר ולזכות
המן היה מאה אחוז רוחניות כזאת שיכולה להגיע רק לאחר שאדם התגבר ויצא מתוך גבולות מצרים-המצריים.
לימוד התורה דורש התגברות, להיות גיבור ולהאמין כחי הקדוש ברוך הוא זן ומפרנס וכך להשקיע את חיינו בעמל התורה, ולוואי שנזכה.