
בין חודשי פברואר לאפריל 2025, הוציאו הצרכנים בישראל יותר כסף באמצעות כרטיסי האשראי, אך השינוי לא מתבטא רק בגידול הכללי אלא גם במבנה ההוצאות עצמו. לפי נתונים שפרסמה היום (שלישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חלה עלייה שנתית של 2.5% בסך ההוצאות בכרטיסי אשראי – אך מאחורי המספר הזה מסתתר סיפור מעניין על סדרי עדיפויות משתנים בקרב משקי הבית בישראל.
תחום השירותים התבלט ככוכב הצמיחה, עם עלייה משמעותית של 11.4% בקצב שנתי. בתוך קטגוריה זו, בלטו רכישות של שירותי ממשלה ועירייה, שעלו ב-11.8%. תחום הטיסות והתיירות רשם אף הוא גידול ניכר של 6.7%, כאשר גם ההוצאות על שירותי פנאי ובילוי טיפסו ב-2.7% ועל שירותי ביטוח נרשמה עלייה של 2.6%.
גם בכל הנוגע למזון ומשקאות, לרבות שירותי הסעדה – המגמה כלפי מעלה נמשכת. ההוצאות בתחום זה עלו ב-5.8%, המשך ישיר לקפיצה של 8% שנרשמה בשנת 2024. מזון ומשקאות מהווים נתח של כ-16% מסך ההוצאות, על פי התפלגות הרכישות בשנה החולפת.
עוד באתר:
הקטגוריה הגדולה ביותר, "מוצרים ושירותים אחרים", שמכסה כ-45% מכלל ההוצאות, עלתה בשיעור מתון של 1.0% בלבד. עם זאת, בחלוקה פנימית ניתן להבחין באזורים שבלטו בגידול: הוצאות על מחשבים ותוכנה קפצו ב-9.5%, וספרים, פרסום וציוד משרדי עלו ב-7.2%. ציוד תחבורה ושירותי תחבורה הציגו גידול של 5.6%, שירותי רפואה ותרופות – 1.9%, תקשורת – 1.7%, ודלק, חשמל וגז – 1.2%. מנגד, ענף "שונות" דווקא ירד ב-4.4%.
לעומת תחומים שצמחו, בקטגוריית מוצרי התעשייה – הכוללת בגדים, נעליים, מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וריהוט – דווקא נרשמה ירידה מצרפית של 1.2%. כאשר מביטים פנימה, התמונה מתפצלת: מוצרי חשמל ואלקטרוניקה עלו ב-3.7%, הלבשה והנעלה ב-1.4%, אך תחום הרהיטים צנח ב-0.3%.
למרות העליות הנקודתיות, הדו"ח החדש מצביע על האטה כללית בצריכה בהשוואה לתקופה הקודמת – נובמבר עד ינואר. אז, שיעור הגידול הכולל עמד על 9.8%, כאשר ההוצאות על שירותים זינקו ב-21.3% ומוצרי התעשייה ב-15.4%.