
לקראת סיומה של שנת הלימודים והחום הכבד של תחילת הקיץ, הורים רבים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) חשים את המתח הגובר. הילדים מותשים, חסרי סבלנות והמוטיבציה הולכת ופוחתת. בתכניתה "אשת חיל", אירחה מיכל ירושלמי את רינה נירית חורי, מטפלת רגשית ומאמנת קשב, שסיפקה מניסיונה האישי והמקצועי ארגז כלים יקר ערך להורים, כדי להפוך את האתגר להזדמנות.
להוריד ציפיות, להעלות את הקשר
התקופה שלפני החופש, מסבירה חורי, מאופיינת בעומס חושי, עייפות מצטברת ותסכול גדול. "אתמול הגיע אליי ילד מתוק שאמר לי: 'למה אני צריך לעשות שיעורי בית ארבע שעות? אני עוד שבועיים מסיים'", היא מספרת. לדבריה, זהו לא הזמן למלחמות, אלא לרגישות והכלה.
עוד באתר:
"קודם כל, להוריד את הציפיות ולהעלות קשר רגשי. זה לא הזמן למלחמות עכשיו על שיעורי בית. לשאול את הילד: 'מה יעזור לך להרגיש עכשיו טוב בסוף שנה?'. לא נדבר יותר מדי על הציונים, בוא נדבר על הדרך. מה עשית היום טוב? הקשבתי חצי שעה, הגעתי בזמן ללימודים. הילדים מתוסכלים מיום התעודות, וזה לא יום שמח בשבילם, אבל הילדים שלי חוזרים הביתה ביום התעודות, הייתי מכינה ככה את החדר עם בלונים, רושמת להם מעל בריסטול, ואומרת להם, 'אתה המאה שלי, לא התעודה'".
המטפלת ממליצה ליצור "תעודה" אלטרנטיבית, כזו המדגישה את התכונות החיוביות והחוזקות של הילד, כדי להעצים אותו ולתת לו תחושת ערך שאינה תלויה בהישגים לימודיים.
היערכות לחופש: המפתח להצלחה
כדי שהחופש הגדול לא יהפוך לתקופה של כאוס, חורה מדגישה את חשיבות ההיערכות המוקדמת. תכנון נכון, לדבריה, יוצר סדר, ביטחון והופך את החופשה לחוויה חיובית עבור כל בני המשפחה.
"אנחנו עושים את זה כמו איזושהי ישיבה משפחתית. אני מכינה מראש את העלון השכונתי מהעירייה עם כל האטרקציות, מוציאה קופונים, ואז אנחנו יושבים ככה על איזושהי טבלה טובה של כל השלושה שבועות. אנחנו מתחילים למלא מה כל אחד היה רוצה ולאן היה רוצה ללכת. פעם בשבוע אנחנו עושים אטרקציה טובה, ובין לבין אני מוסיפה להם ים כמובן, שזה ללא עלות, וגם פארקים. חשוב לשבת על זה לפני כן, ההורים, ולראות מה התקציב שלנו".
סדר יום קבוע, הכולל שעת תפילה, ארוחות מסודרות וזמן מוגדר לאטרקציות, הוא קריטי. "הם קמים בבוקר, הם יודעים שזה תפילה, הם יודעים שבעשר זו ארוחת בוקר, והם יודעים כמובן מתי האטרקציה תהיה", היא מסבירה.
כוחם של ה"אסימונים": העצמה דרך תגמול
אחד הכלים היעילים ביותר שחורה מציעה הוא שיטת ה"אסימונים" – מערכת תגמולים על התנהגות חיובית. השיטה לא נועדה רק להניע לפעולה, אלא בעיקר לבנות תחושת מסוגלות וערך עצמי.
"כל ילד שבאמת עזר בארוחת בוקר, בסידור הבית כמובן לפני שיוצאים לאטרקציה, אז אנחנו ככה בכיף משפרים אותם באסימונים, ואז דואגים להם שבסוף יהיה להם את האטרקציה שהם רוצים, או משחק שהם רוצים. זה לא רק פעולה, זה ברגע שילד יודע שהנה, קיבלתי משהו עבור משהו שעשיתי, זה משהו שיוצר אצלו: 'הנה, אני טוב במשהו'. ועוד העצמה, ועוד העצמה, ועוד מחמאה. הילדים האלה זקוקים למחמאות".
ללטש את היהלום: המטרה היא לא לשנות, אלא לגלות
חורי מדברת מתוך ניסיון אישי עמוק, כמי שחוותה בעצמה את אתגרי הקשב והריכוז כילדה. החוויה הזו מאפשרת לה להבין לעומק את עולמם הרגשי של הילדים ולראות את הפוטנציאל האדיר הגלום בהם.
"ילדי הקשב הם יהלומים, יהלומים יקרים. הם מלאי פוטנציאל. לא הצלחתי בלימודים, אבל הצלחתי כל כך הרבה בעשייה, כי לילדי הקשב יש המון עשייה. הטבע העניק להם המון איכות וייחודיות, שלא תמיד באות טוב עם הסביבה. אבל אנחנו חייבים לעזור להם לגלות את האור הזה שבו הם יזרחו. העבודה שם זה לא לשנות אותם, אלא לעזור להם לגלות את האור שקיים בהם, ללטש את היהלום הזה".
היא מסכמת באופטימיות: "נהניתי מהגידול של הילדים שלי, מהחופשים. חיכיתי לחופשים. כשאתה בא לזה מסודר, בשמחה, עם אנרגיה חיובית, ולדעת שיש סדר יום, אתגרים וגם תגמולים – הילדים עוברים את זה בחוויה חיובית, וגם אנחנו ההורים".
האזינו לשיחה המלאה מתוך 'אשת חיל' ב'קול חי: