
מה ההבדל בין "ישיבישער" ל"פרומר"? האם הסגנון החיצוני קובע אם אדם נחשב שייך לעולם הישיבות? בשיחה לילית בתוכנית "רוני בלילה", עלה לשידור מאזין מחדרה והעלה שאלה פשוטה אך עמוקה: מהי בעצם ההגדרה של "ישיבישער"?
"תגיד לי, ישיבישער – זה מתבטא בלבוש חיצוני? במה מתבטא? מה ההגדרה של הדבר הזה?", שאל משה מחדרה.
רוני ענה מיד: "אתה שואל שאלה מעניינת. ישיבישער – כן, זה מתבטא גם בלבוש חיצוני. אבל אני רוצה להגיד משהו חשוב: יעקב ועשיו מגיעים ליצחק אבינו, ורבקה מלבישה את יעקב בבגדי עשיו. עכשיו תשאל את עצמך – האם גדול הדור, גם אם הוא כבד ראייה, לא מזהה את הסגנון? את הדיבור? מסתבר שחיצוניות גם משפיעה על פנימיות. אפילו יצחק אבינו הושפע מזה."
עוד באתר:
רוני המשיך והסביר: "לכן, האם הכל נמדד בישיבישער רק לפי לבוש? לא. האם יש לזה משמעות? כן. אני תמיד אומר – זה משפיע, זה לא מכריע."
בהמשך השיחה שאל המאזין: "מה ההבדל בין פרומר לישיבישער?".
רוני הגיב בחיוך: "פרומר? זו מילה בעייתית. אומרים שרבי שלמה זלמן אויערבך אמר פעם: 'אם יהודי ירא שמיים – רק אשתו יודעת'."
הוא הוסיף בהסבר ציורי: "פרומר, או כמו שאומרים חניוק, זה מישהו שההופעה שלו מראה הקפדה יתרה. אני לא בטוח שזה אומר שהוא יותר שומר על רמ"ח ושס"ה, או שהוא עושה יותר נחת רוח לקדוש ברוך הוא. לפעמים זה פשוט מישהו עם 'פסים חרושים במצח'."
ולסיכום, הגדיר פאלוך את הטיפוס בצורה שנונה: "צו"ל".
האזינו לשיחה המלאה מתוך 'רוני בלילה' ב'קול חי':