
חודש חלף מאז התרסק מטוס הנוסעים של חברת אייר אינדיה זמן קצר לאחר שהמריא מנמל התעופה באחמדאבאד שבהודו בדרכו ללונדון, באסון שבו נספו 260 בני אדם – מהם 241 נוסעים ואנשי צוות. כעת נחשפים ממצאים חדשים מחקירת התאונה, שעלולים להצביע על טעות אנוש חמורה.
תיעוד מהקופסה השחורה של המטוס חושף שיחה בין שני הטייסים בתא הטייס, שבה הקצין הראשון פונה לקברניט ושואל אותו מדוע העביר את מתגי הדלק למצב "ניתוק" – ממש שניות ספורות לאחר ההמראה. בתגובה, נשמע הקברניט עונה: "לא עשיתי את זה."
על פי הדיווח, לאחר שהדלק למנועים נותק, המטוס החל מיד לאבד מכוחו. הוא הצליח להגיע לגובה של 650 רגל בלבד – ואז החל לצנוח. למרות שהמערכת ניסתה להפעיל מחדש את המנועים ברגע שמתגי הדלק חזרו לפעול, זה כבר היה מאוחר מדי: המטוס היה נמוך ואיטי מכדי להתאושש, והתרסק.
עוד באתר:
מומחה בטיחות תעופה, ג'ון ננס, התראיין לסוכנות הידיעות רויטרס ואמר: "המטוס ניסה אוטומטית להפעיל מחדש את המנועים, אך המטוס היה נמוך מדי ואיטי מדי מכדי שיוכל להתאושש."
ברשת הקשר של מגדל הפיקוח באחמדאבאד, ממנו המריא המטוס, נשמעה קריאת מצוקה שהעביר אחד מהטייסים. על פי הדיווחים, הוא נשמע היסטרי, קרא לעזרה במשך מספר שניות, ואז הקשר נקטע באחת.
שני הטייסים – הקפטן סומיט סבהארוואל והקצין הראשון קלייב קונדר – נחשבו לבעלי ניסיון משמעותי. הקברניט צבר 15,638 שעות טיסה, והקצין הראשון 3,403 שעות. בשל כך, החוקרים התקשו להבין תחילה כיצד טעות כזו יכלה לקרות בעת ההמראה – אך כעת נראה שהמסקנה הברורה היא שמדובר בטעות אנוש קשה.
באופן כמעט בלתי נתפס, מבין 242 בני האדם שהיו על סיפון המטוס, רק אחד שרד את ההתרסקות – נוסע שישב במושב 11A. הוא יצא מהאירוע כשהוא סובל מפגיעות קלות בלבד, כמעט ללא פגע.