
בתוכנית מרתקת ב'קול חי' בהגשת בצלאל קאהן, התארח הרב דודי ברוורמן, מרצה בכיר בארגון "ערכים", לשיחה על אתגרי החינוך בתקופת תשעת הימים, תוך התמקדות במשמעות האבלות על חורבן בית המקדש וכיצד להנחיל אותה לדור הצעיר. השיחה הציגה גישה מעמיקה ומרגשת לחיבור הרגשי והרוחני לימים אלו.
הרב ברוורמן פתח בסיפור מישיבת 'אור אלחנן' בירושלים, שם בחור צעיר הראה לו את הנוף המרהיב של העיר הנשקף מהיכל הישיבה, ושאל: "האם זו ירושלים האבלה והשוממה שמתוארת בתפילת 'נחם' של תשעה באב?" הוא הצביע על הסתירה לכאורה בין התפילה המתארת עיר חרבה לבין ירושלים התוססת של ימינו, מלאת ישיבות ואברכים.
כדי להמחיש את החיבור הרגשי לחורבן, הרב ברוורמן השתמש במשל על חתן שנמלט מחתונתו, והותיר את האורחים באולם עם תזמורת ואוכל, אך ללא שמחה אמיתית. "כך גם ירושלים שלנו", הוא הסביר, "היא מלאה חיים, ישיבות ושוקקת תורה, אבל העיקר חסר – בית המקדש, ה'חתן' שמאחד את הכל". הוא הדגיש כי האבלות בתשעה באב אינה רק על חורבן פיזי, אלא על היעדר השראת השכינה.

עוד באתר:
הרב ברוורמן הציע דרכים לחבר את הדור הצעיר לאבלות זו. לדבריו, יש להתאים את השפה למציאות של הילדים: "צריך לדבר בשפה שהם מבינים, לא לכעוס על אדישותם, אלא לעורר אותם דרך סיפורים ורגשות". הוא סיפר על סמינרים של "ערכים" לקהל חילוני, שבהם 70% מהמשתתפים נשארו לשבת על הרצפה ולקרוא את מגילת איכה, מתוך תחושת סולידריות וחיבור להיסטוריה היהודית. הוא הביא את סיפור נפוליאון, שראה יהודים בוכים על חורבן בית המקדש, ואמר: "עם שחי כך את ההיסטוריה שלו – יש לו עתיד".
הרב הדגיש כי האבלות צריכה להיות "בכי של תיקון" – געגוע לקרבת ה' ולעולם טהור שבו היצר הטוב יגבר. הוא תיאר עולם עתידי שבו החומרנות תפחת, והרחובות יהפכו למקומות של קדושה. "הקדוש ברוך הוא רוצה שנבקש אותו", הוא אמר, והוסיף כי כל תפילה ודמעה מכשירה את הקרקע לגאולה.
לסיום, הרב ברוורמן קרא להורים להעביר את המסר לילדים דרך אמונה ותקווה, ולא דרך כפייה. "אם נהיה משוכנעים שהגאולה קרובה, הילדים יושפעו מאיתנו", הוא אמר, והזכיר את המנהג של הנחת ספרי קינות בגניזה לאחר תשעה באב, מתוך תקווה שהמשיח יגיע לפני השנה הבאה.
האזינו לשיחה המלאה והמרתקת, מתוך התוכנית 'חינוך עם ערכים' בהגשת בצלאל קאהן: