תמונה בדף הבית: חנוכת ארון הקודש עטרת שלמה צילום: שלומי כהן

בדרשה מלאת השראה שנשא ראש ישיבת עטרת שלמה, רבי שלמה בער סורוצקין, בפני תלמידיו, הוא התייחס לאתגרי חוק הגיוס, לסנקציות האישיות והכלכליות המאיימות, ולרדיפות מערכת המשפט, תוך שהוא מדגיש את מעלת לימוד התורה כמקור הניצחון במלחמות וכערובה לפרנסה. בלשונו הציורית והעסיסית הוא חיזק את תלמידיו באמונה עמוקה בהבטחת הקדוש ברוך הוא ובכוחם של בני הישיבה כשרים בממלכתו.

הרב סורוצקין פתח בסיפור על מפגש עם יהודי בארצות הברית, שתמך בישיבה אך התלונן על כך ש"לא הולכים לצבא, בורחים מהצבא", והזמין אותו לשיחה לפני המשך התמיכה. הרב השיב: "בשמחה רבה, אין לי פחד מזה, בבקשה." כשהגיע, גילה שהיהודי הביא "מומחה" להתעמת עמו. אותו יהודי, ש"שומר תורה ומצוות" אך אינו מבני התורה, חזר על טענות מוכרות: "שוויון בנטל, אחריות, ערבות", מילים ש"חוזרים עליהן חזור ושנון בלי להבין אפילו את המשמעות שלהם." הרב סירב להתווכח על דברי גדולי הדורות הקודמים, ושאל שאלה אחת: "לפחות צדוקי אתה כן? אתה מאמין שתורה שבכתב היא מן השמיים?"

הרב הציג שאלה על יעקב אבינו מפרשת ויחי: "ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך, אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי." הוא ציין שיעקב לא נלחם, וגם לא ידע על מלחמת שמעון ולוי בשכם. כיצד, אם כן, יעקב אמר "לקחתי בחרבי ובקשתי"? הוא הסביר באמצעות רש"י: "בצלותי ובעותי, בתורה שלי ובתפילה שלי." הרב הדגיש: "המלחמה שקרתה בשכם, הניצחון ושלא נפל שם יהודי מבני יעקב – זה אך ורק בגלל 'לקחתי מיד האמורי בצלותי ובעותי' של יעקב אבינו." הוא שאל את ה"מומחה" כיצד ייתכן שיעקב לא נתן קרדיט לשמעון ולוי, שלחמו וסיכנו חייהם, והשיב: "לא, לא, לא! לקחתי מיד האמורי אך רק בצלותי ובעותי – זה מה שקובע בשדה הקרב." הוא הוסיף כי גם אם יש מצוות השתדלות, "האמת הברורה הצרופה שמי שמנהל את כל מה שקורה זה רצון השם, והצלותי ובעותי זה מה שלקחתי מידי אמורי".

הרב המשיך עם דוגמה ממשה רבינו במלחמת עמלק: "ידו של מושה זה גמורי הפוסק… כשמשה ישב שם והרים ידו, ויהושע וחור הרימו ידו." הוא הסביר כי כאשר ישראל הסתכלו כלפי מעלה, הם ניצחו, ואם לא – נפלו. הוא שאל את ה"מומחה": "מי גורם לאנשים שנופלים בקרב? אלה שממעטים בישיבה בבית המדרש – הם אלה שגורמים שיפלו אנשים בשדה הקרב." הוא תקף את טענת השוויון בנטל: "איפה השוויון בנטל שלך? אתה גורם במיעוט של ישראל מסתכלים כלפי מעלה! אתה זה שגורם חס ושלום שיפלו עוד יהודים בשדה הקרב, ועוד מספיק להאשים אחרים במעשה שלך, בעוון שלך?" הרב סיים את הסיפור: "הייתם צריכים לראות איך זה נגמר שם. זה היה 'עוינג' אמיתי, עונג שבת זה היה".

הרב התייחס לתקופה הקרובה של "סנקציות אישיות וכלכליות", כפי שמכנים אותם, והצהיר: "אין להם את הכוח. יש לנו בורא עולם, שהמליך אותנו להיות השרים בממלכה שלו, אלה שקובעים איך נראה העולם, איך מתפרנס העולם". הוא הדגיש: "כל מה שקורה בעולם מסתובב סביב הסטנדר של הבן תורה שיושב ולומד… גם מה שאתה עושה מגיע מכוח הבית מדרש."

הרב הזהיר כי התקופה הקרובה תהיה מאתגרת, אך קרא לתלמידיו לקבל אותה "ברוממות ובליצנותא דעבודה זרה". הוא ציטט את המדרש על יתרו, שזכה לפרשת תורה בזכות קבלתו את התורה בשמחה, לעומת בני ישראל במצרים שקיבלו תורה בעבדות ובטיט ולבנים. הוא הסביר: "ההבדל אם יש טיט ולבנים ואין טיט ולבנים זה לא שהם מחליטים משהו – אין להם אפשרות להחליט כלום, בוודאי לא על השרים בממלכתו של הקדוש ברוך הוא." הוא הוסיף כי הקדוש ברוך הוא בחר בדור זה לקבל תורה יותר מדורות קודמים: "בנו בחר השם מכל הדורות… לכם אני נותן תורה יותר, אותכם אני מקרב יותר."

הרב התייחס לשאלה כיצד דור זה מעז לחלוק על דורות קודמים, והסביר באמצעות דברי הרמב"ם והאגדות: "נכון, אנחנו ננסים לעומת הדורות הקודמים… אבל אם תיקח ננס ותשים אותו על גבוה, הננס יראה יותר." הוא הדגיש כי הקדוש ברוך הוא זיכה את הדור לראות יותר: "חזו חזו בני חביבי, בני תורה המתוקים מדבש, המרוממים הכי גדולים שיש בעולם."

הרב התייחס לחששות מפני סנקציות כלכליות, והבטיח: "כל בעיה שתהיה, אני אהיה בעזרת השם בשבילכם." הוא ציטט את הרמב"ם: "כל איש ואיש מישראל אשר נדבה לבו לעמוד לפני ה' ולשמשו… הרי זה נתקדש קדש קדשים ויספק לו השם דבר מספיק לו לעולם ועד." הוא הסביר כי כמו שהכהנים קיבלו פרנסה כחלף עבודתם, כך בני התורה מקבלים פרנסה דרך "תורתו אומנותו": "הקדוש ברוך הוא מבטיח לך פה פרנסה… זו האומנות שלנו, תורה." הוא הדגיש כי הכלכלה החרדית היא נס: "מי שרואה את הניסים, איך עולם התורה מתקיים… זה בא מהבית מדרש".

הרב סיפר על מפגש במעלית במנהטן עם יהודי, סטנלי פישר, ששאל אם הוא "שנורר". הרב השיב: "אני שנורר על התורה". לאחר שיחה של ארבע שעות, פישר שאל כיצד הכלכלה החרדית מתקיימת, והרב השיב: "אם אתה לא מבין את זה, תבין שיש מישהו שזן ומפרנס לכהן."

הרב קרא לתלמידיו להימנע מוויכוחים עם חילונים ולהתרחק מאנשי השלטונות, והבטיח: "אם חס ושלום קורה משהו, לעדכן, ובעזרת השם אני פה." הוא סיים בציטוט ממשה רבינו: "יוסף השם עליכם ככם אלף פעמים".











עוד כתבות שיעניינו אותך

סרטוני הזוועה

רה"מ מגיב לתיעודים: "חמאס רוצה לשבור אותנו"

שלמה ריזל
לצפייה ישירה

צפו כעת בפרק הראשון: שמוליק סוכות מגיע ל'אוטוטוקר'

מנחם טוקר
צפו בתיעודים

הלוחמים מסכמים חודשיים: מאות תשתיות ועשרות פירים

קובי פינקלר
התיעוד שריגש המונים

מרגיש את החורבן: ילד קטן מתייפח בבכי

אבי יעקב
צפו

האב השכול סירב להשתתף: ריקוד שיקם לב שבור

גיל ישראלוב
במה היה חולה?

אמו של אוריאל מתחננת: "אל תעשו שיימינג לנמר"

אבי יעקב
"ענוים הגיע זמן גאולתכם"

רבבות נהרו לכותל המערבי בצום ט' באב. צפו ברגעי הנעילה

אלי יעקובוביץ
צפו

בילוי בוקר: נער ערבי לקח את הנשק ויצא לירות

אבי יעקב
צפו בסיפור

הילדה הטיחה: "אתה כבר הולך? אתה חסר לי"

גיל ישראלוב
צפו

תיעוד: "אלי ציון ועריה" בחברון והיכל יצחק

נתי קאליש
כעת בשידור חי

קובי ומנדי בעימות סוער: אז מי בעצם הדרייבר?

קובי ברומר ומנדי וייס
רוכב על גלי השנאה

בט' באב, יאיר לפיד מכליל: "לחרדים מותר הכול"

אלי יעקובוביץ
געגועים

מרן מתייפח בבכי: "למה החרבת את בית המקדש?"

פנחס בן זיו
צפו

צעקתו של הרב רוזנבלום: מה איבדנו כשאין לנו בית מקדש?

הרב ברוך רוזנבלום
'התנערי מעפר קומי'

על גמלים, גירושין, והקול הפנימי שצף מחדש

הרב אריה אטינגר
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
מרגש

"ביום שה' לקח לי את הילד, עזבתי הכל"

גיל ישראלוב
תיעוד שובר לב

החטוף מהשבי: "3 גרעיני פלאפל ביום, אני על סף מוות"

יוני שניידר
עדות מטלטלת

הזדקפתי מול הקצין הנאצי: "אני לא מביא תועלת?" | צפו

פנחס בן זיו