תמונה בדף הבית: הרב אייל אונגר

לשון "ראה" מלמדת שהברכה והקללה אינן מופשטות, אלא מציאות נראית לעין. כפי שמבאר ספר באר יוסף, התורה אינה מדברת על רעיונות תיאורטיים, אלא על השגחת ה' שמתגלה בחיים: שמירת התורה מביאה ברכה מוחשית (שפע, שלום, הצלחה), והפרתה גוררת קללה ממשית (משברים, כישלונות). זו קריאה לפקוח עיניים ולראות כיצד מעשים משפיעים על המציאות, כדברי חז"ל: "לעולם יראה אדם עצמו כאילו חציו זכאי וחציו חייב" (קידושין מ'). מצווה אחת יכולה להכריע את האדם ואת העולם לכף זכות, ועבירה אחת – לכף חובה.

המעבר מ"ראה" (יחיד) ל"לפניכם" (רבים) מלמד שכל אדם ניצב מול בחירה אישית, אך השפעתה חורגת לעם כולו. מעמד הברכה והקללה, שבו שישה שבטים על הר גריזים ושישה על הר עיבל (סוטה ל"ב-ל"ז), ממחיש זאת: העולם מחולק לשניים – זכאי וחייב – ומעשהו של כל יחיד יכול להטות את הכף. חלוקת השבטים משקפת את האיזון בין טוב לרע, ומדגישה שרק מתוך הכרה באפשרות הקללה יש משמעות לבחירה בברכה, כפי שנאמר: "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" (דברים ל', י"ט).

לשון "היום" מלמדת שהבחירה אינה חד-פעמית, אלא מתחדשת בכל יום. מעמד הר גריזים והר עיבל אינו רק אירוע היסטורי, אלא שיעור לדורות: בכל בוקר האדם עומד מחדש מול הברכה והקללה. כפי שמלמדים חז"ל, "אין שמחה כהתרת הספיקות" (משלי ט"ו, ל'), והבחירה בטוב נותנת ודאות ושמחה פנימית. התורה קוראת לאדם לראות בכל יום הזדמנות חדשה לעצב את גורלו הרוחני.

הגמרא (סוטה ל"ז) מתארת את הכהנים והלויים עומדים למטה, בעוד השבטים על ההרים, בניגוד לנוהג שבו הדוברים עומדים למעלה. זו רמיזה למעמדו של ישראל כעם נבחר, השוכן במרומים תחת השגחת ה'. כפי שמסופר בכתובות (ס"ו) על בתו של נקדימון בן גוריון, אפילו בשפלות ישראל ניכרת ההשגחה המיוחדת עליהם. המהרש"א מבאר ש"אשריכם ישראל" נאמר גם בעליה וגם בירידה, כי ההשגחה האלוקית מייחדת אותם בכל מצב.

התורה מדגישה את הצורך להכיר בטוב כטוב וברע כרע, כפי שזועק הנביא ישעיהו: "הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע" (ישעיהו ה', כ'). ערפול מוסרי משבש את זהות האדם, שנברא בצלם אלוקים עם דעת להבדיל בין טוב לרע. התורה קוראת "וּבֵעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ" (דברים י"ג, ו'), אך לשם כך יש לזהות את הרע תחילה. בחירה בטוב אינה רק הימנעות מאיסור, אלא פעולה מודעת לקרבת האמת, כפי ש"ועשית הישר והטוב" דורש התעלות מעבר לדין.

מעמד הברכה והקללה הוא שיעור לדורות: על האדם לראות את השפעת מעשיו כמציאות מוחשית, להכיר באחריותו האישית והכללית, ולבחור מחדש בכל יום בדרך הברכה. היכולת להבדיל בין טוב לרע היא יסוד זהותו של האדם כבן לה', והיא נותנת לו כיוון ושמחה, כדברי משלי: "מְאוֹר עֵינַיִם יְשַׂמַּח לֵב". על ידי בחירה מודעת בטוב, האדם הופך לשותף בהשגחת ה', ומביא ברכה לעצמו ולעולם.











עוד כתבות שיעניינו אותך

באולם בפנסילבניה

חסידי סאטמר פיזזו במעמד סיום חצי הש"ס

נתי קאליש
ללא ניצולים

דקות לאחר ההמראה: כלל הנוסעים נהרגו בהתרסקות

שמעון כץ
12 שנים בלי מרן

הראשל"צ נשנק מבכי: "לא יודעים מה הפסדנו"

נתי קאליש
צפו בתיעוד

עם בלונים צהובים: ילדי 'עטרת' במחאה מול הכלא

נתי קאליש
נס גדול

דרמה בבני ברק: שריפת ענק איימה על הבתים

אבי יעקב
הנאצים באים?

מדאיג: דגל אנטישמי נתלה בסמוך לציון הצדיק

נתי קאליש
לפנות בוקר

צפו במבצע המורכב: נפל לבור בעומק 7 מטר וחולץ

פנחס בן זיו
משעשע

נכנס לעוגה בחתונה של טוקר ויצא בחתונה ערבית

אפי סקקובסקי ומני וקשטוק
ויכוח סוער בשידור

הח"כ לא יגיע לעצרת בגלל השלטים, מימרן התעמת

אבי מימרן
צפו בדברים

האב השכול זועק לנתניהו: "שים את ההסכם בצד"

אבי יעקב
אגודה פנו לאגד

תופעה: נהגים ערבים באגד מתעללים בנוסעים חרדים מחיפה

פנחס בן זיו
הלילה ב'גנין

חוליית מחבלים יצאה מהמערה לבצע פיגוע וחוסלה מהאוויר

קובי פינקלר
יוצא דופן

מאזינים לזאנוויל: הרבי שלא תועד מעולם לצד ר' דוב

אליעזר חסיד
צפו בתיעוד

הצגה חולנית: כך 'נמצאו' שרידי הגופה ברצועה

שלמה ריזל וקובי פינקלר
בירכו בפטור

צפו: זה מה שאמר הגר"ד לבחור שנעצר ב'שבעה'

נתי קאליש
לימוד חשוב

המגיד הפתיע בדרשה: מאבטח חזר בתשובה בזכות חיוך

נתי קאליש
כינוס נדיר

בהשתתפות ראש הישיבה הליטאי: החרם שמתגבש ב'עדה'

נתי קאליש
במקום שאין איש

ירושלים: ח"כ סוכות תפס שב"חים והזעיק מג"ב

פנחס בן זיו
ביקור מסוכן

היועץ מספר: "שמעתי את קול חי בסוריה, לא האמנתי"

קובי סגל
חילוץ מורכב

דרמה ביער: הנעדר אותר לכוד בתוך בור עמוק

אבי יעקב