תמונה בדף הבית: הרב אייל אונגר

לשון "ראה" מלמדת שהברכה והקללה אינן מופשטות, אלא מציאות נראית לעין. כפי שמבאר ספר באר יוסף, התורה אינה מדברת על רעיונות תיאורטיים, אלא על השגחת ה' שמתגלה בחיים: שמירת התורה מביאה ברכה מוחשית (שפע, שלום, הצלחה), והפרתה גוררת קללה ממשית (משברים, כישלונות). זו קריאה לפקוח עיניים ולראות כיצד מעשים משפיעים על המציאות, כדברי חז"ל: "לעולם יראה אדם עצמו כאילו חציו זכאי וחציו חייב" (קידושין מ'). מצווה אחת יכולה להכריע את האדם ואת העולם לכף זכות, ועבירה אחת – לכף חובה.

המעבר מ"ראה" (יחיד) ל"לפניכם" (רבים) מלמד שכל אדם ניצב מול בחירה אישית, אך השפעתה חורגת לעם כולו. מעמד הברכה והקללה, שבו שישה שבטים על הר גריזים ושישה על הר עיבל (סוטה ל"ב-ל"ז), ממחיש זאת: העולם מחולק לשניים – זכאי וחייב – ומעשהו של כל יחיד יכול להטות את הכף. חלוקת השבטים משקפת את האיזון בין טוב לרע, ומדגישה שרק מתוך הכרה באפשרות הקללה יש משמעות לבחירה בברכה, כפי שנאמר: "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" (דברים ל', י"ט).

לשון "היום" מלמדת שהבחירה אינה חד-פעמית, אלא מתחדשת בכל יום. מעמד הר גריזים והר עיבל אינו רק אירוע היסטורי, אלא שיעור לדורות: בכל בוקר האדם עומד מחדש מול הברכה והקללה. כפי שמלמדים חז"ל, "אין שמחה כהתרת הספיקות" (משלי ט"ו, ל'), והבחירה בטוב נותנת ודאות ושמחה פנימית. התורה קוראת לאדם לראות בכל יום הזדמנות חדשה לעצב את גורלו הרוחני.

הגמרא (סוטה ל"ז) מתארת את הכהנים והלויים עומדים למטה, בעוד השבטים על ההרים, בניגוד לנוהג שבו הדוברים עומדים למעלה. זו רמיזה למעמדו של ישראל כעם נבחר, השוכן במרומים תחת השגחת ה'. כפי שמסופר בכתובות (ס"ו) על בתו של נקדימון בן גוריון, אפילו בשפלות ישראל ניכרת ההשגחה המיוחדת עליהם. המהרש"א מבאר ש"אשריכם ישראל" נאמר גם בעליה וגם בירידה, כי ההשגחה האלוקית מייחדת אותם בכל מצב.

התורה מדגישה את הצורך להכיר בטוב כטוב וברע כרע, כפי שזועק הנביא ישעיהו: "הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע" (ישעיהו ה', כ'). ערפול מוסרי משבש את זהות האדם, שנברא בצלם אלוקים עם דעת להבדיל בין טוב לרע. התורה קוראת "וּבֵעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ" (דברים י"ג, ו'), אך לשם כך יש לזהות את הרע תחילה. בחירה בטוב אינה רק הימנעות מאיסור, אלא פעולה מודעת לקרבת האמת, כפי ש"ועשית הישר והטוב" דורש התעלות מעבר לדין.

מעמד הברכה והקללה הוא שיעור לדורות: על האדם לראות את השפעת מעשיו כמציאות מוחשית, להכיר באחריותו האישית והכללית, ולבחור מחדש בכל יום בדרך הברכה. היכולת להבדיל בין טוב לרע היא יסוד זהותו של האדם כבן לה', והיא נותנת לו כיוון ושמחה, כדברי משלי: "מְאוֹר עֵינַיִם יְשַׂמַּח לֵב". על ידי בחירה מודעת בטוב, האדם הופך לשותף בהשגחת ה', ומביא ברכה לעצמו ולעולם.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעודים

סופת ביירון הגיעה במלוא העוצמה: הצפות נרחבות וחילוצים

שמעון כץ
לאורך הלילה

בדאגה גוברת: הורחבו החיפושים אחרי הצעיר החרדי הנעדר

אבי יעקב
חילוצים וחסימות

סופת 'ביירון' מתקרבת לשיאה; כוננות ספיגה במרכז הארץ

אבי יעקב
הסודות מאחורי הקלעים

מנחם טוקר ומנהל התזמורת חשפו פדיחות

מנחם טוקר
מי בשריפה

סוף עצוב לטרגדיה: נפטר הילד שנשרף בירושלים

אבי יעקב
צפו בדברים

מתקפה חריפה נגד חוסמי הכבישים: "אין כפרה לחילול ה'"

אבי יעקב
מטלטל ומצמרר

תיעוד: החטוף מקבל שם יהודי ומצטרף לשירת 'אני מאמין'

פנחס בן זיו
מכת ברק ברכבת

סופת ביירון: לוחמי האש הצילו נהגים שנתקעו בשטפונות

אלי יעקובוביץ
מקומם

הנדרס בהפגנה נאלץ להגיע למשטרה על אלונקה

שמעון כץ
שיחה היסטורית

הזמר שהחליף את שמו בהשראת מרדכי בן דוד

מנחם טוקר
צפו בתיעוד

"נגמרה החגיגה": נהרס האוהל מעל קבר אבי הטרור

אבי יעקב
"איפה החמלה שלך?"

מאמינים שהפצ"רית במצוקה נפשית? צפו בעימות הסוער

נתי שולמן
כולם שרדו

סרטון מטלטל: המטוס התרסק על הטויוטה קאמרי

יוני שניידר
חגיגות 'יום ההצלה'

זוהראן ממדאני חגג עם החסידים, בבית הלבן שלחו מכתבים

נתי קאליש
להאיר מתוך חשכה

תיעוד מצמרר: ששת החטופים בהדלקת נרות חנוכה בשבי

פנחס בן זיו
פרשיית מבוך הכסף

שלושה שוטרים נחקרו במח"ש בחשד לקשרים עם "בכרי"

גדי פוקס
ראויים להוקעה

קשה לצפייה: שני צעירים נאשמים בתקיפת מנקה רחובות

גדי פוקס
האזינו לשירים

אלבום חדש: 'מירקלס 4' - דוד פרלמן עם הנסים שחיכינו להם!

אליעזר חסיד
תיעוד תת קרקעי

צה"ל בתרגיל משותף עם האמריקאים מתחת למים

קובי פינקלר
אסון בירושלים

שייח ג'ראח: בן 50 קפא למוות בשלולית ברחוב

אבי יעקב