
לאחר שנתיים וחצי של עבודות נמרצות מתחת לרחובות תל אביב, הושלמה השבוע כריית המנהרות של "הקו הירוק" של הרכבת הקלה. מכונת ה-TBM (מכונת כריית מנהרות) פרצה את הקיר האחרון בתחנת קרליבך, בסמוך לרציף "הקו האדום" שנותר פעיל לאורך כל התקופה. על פי הדיווח ב'מעריב', העבודות, שהתקיימו לאורך כ-4.5 קילומטרים (9 ק"מ של מנהרות בסך הכל), התבצעו בשני מקטעים: מלוינסקי לקרליבך ומשדרות נורדאו לקרליבך, מתחת לרחוב אבן גבירול.
חברת נת"ע, האחראית על הפרויקט, הדגישה כי הכרייה התבצעה תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ובסטנדרטים בינלאומיים, תוך הקפדה על בטיחות התושבים ומשתמשי הדרך מעל תוואי החפירות. במהלך העבודות הופעלו אלפי מכשירי ניטור כדי לוודא יציבות המבנים והתשתיות. "הקו הירוק", שצפוי להתחיל לפעול בחלקו בשנת 2028, יחבר בין ראשון לציון וחולון בדרום, דרך תל אביב, ועד להרצליה בצפון. הקו, באורך כולל של 39 ק"מ, כולל 4.5 ק"מ תת-קרקעיים, 62 תחנות (מתוכן ארבע תת-קרקעיות) ושבעה גשרים, והוא צפוי לשרת למעלה מ-250,000 נוסעים מדי יום.
הקו ישרת ארבע רשויות מרכזיות: תל אביב-יפו (33 תחנות), חולון (18 תחנות), ראשון לציון (שש תחנות) והרצליה (חמש תחנות). לאחר היציאה מאבן גבירול, הוא יתפצל לשתי זרועות – אחת להרצליה ואחת לאזור העסקים רמת החיל בתל אביב. הקו נחשב למרכיב מרכזי ברשת הרכבות הקלות של גוש דן, שתכלול גם את "הקו הסגול", המתוכנן להתחיל לפעול ב-2028 ויחבר בין יישובי בקעת אונו, רמת גן, גבעתיים ותל אביב.
עוד באתר:
השלמת כריית המנהרות מהווה ציון דרך משמעותי בפרויקט, שצפוי להפחית משמעותית את עומסי התנועה בגוש דן ולשפר את הנגישות התחבורתית באזור. נת"ע ציינה כי העבודות התת-קרקעיות התנהלו בדיוק ובמקצועיות, תוך שמירה על הסביבה העירונית העמוסה, וכי השלב הבא יתמקד בהקמת התחנות והתשתיות הנדרשות להפעלת הקו.