
"איך אהבת ישראל קשורה לעבודת המידות"
מה אהבת ישראל גורמת לנו
למה התורה אומרת כי תצא בלשון יחיד למרות שבהמשך ממשיכה התורה בלשון הרבים "ונתנו…"
עוד באתר:
לעיתים נדמה כי המסירות למצוות אהבת ישראל כרוכה באיסורים ובתמיכה במחללי שבת ובמי שאינם שומרי תומ"צ, מה היא דרך האמת האם אהבת ישראל מכילה שאר עבירות ?
הכח הרוחני שיש לכל יהודי מעם ישראל הוא כח רוחני אדיר בגלל הכח האלוקי שיש בו: צלם אלוקים.
מהו הכח של צלם אלוקים ואיך האדם מקבל אותו ?
יש קשר מהותי בין אהבת ישראל להתגברות על היצר:
ככל שהאדם מתגבר על תאוותו ויצרו כך הוא מצליח להתחבר לכלל ישראל, ובאותו הרגע של חיבור, מקבל האדם צלם אלוקים ששייך לעם ישראל בכללותו.
יתירה מכך: בגלל שצלם האלוקים שייך לכלל ישראל אזי כאשר עם ישראל אינו עושה את רצון ה' אזי צלם האלוקים עובר לאומות העולם רחמנא ליצלן.
מסיבה זו יש חשש גדול ביציאה למלחמה כי צלם האלוקים שנותן עוז ותעצומות נפש עבר מעם ישראל לאויבי ישראל רחמנא ליצלן ולכן יש צורך בעשיית תשובה ובחזרת החוטאים לביתם.
כפי שהתורה מצווה לתקוע בחצוצרות"…והרעתם בחצצרת ונזכרתם לפני ה' אלהיכם ונושעתם מאיביכם" החזרה בתשובה מהחצוצרות מחזירה את צלם האלוקים מהאויב לעם ישראל.
לכן במעמד הר סיני נאמר כי בטלה מהם זוהמת הנחש לאחר שקיימו בעצמם "כאיש אחד בלב אחד" ואזי זכו להטהר רוחנית ולקבל צלם אלוקים מיוחד שלפני חטא אדם הראשון.
אך בקריעת ים סוף היה פחד וחשש גדול כי "נתחלקו עם ישראל לארבע כיתות, אחת אומרת ניתנה ראש ונשובה מצרים.. וכו" והיה חשש כי הצלם אלוקים הועבר למצרים
הקשר עם כלל ישראל איננו ערך חברתי סוציאלי בלבד בין האדם לחבירו, אלא גם בין האדם לעצמו, עמו ורק כך לקונו. וכאשר אהבת ישראל כרוכה בתמיכה בשאר איסורים היא מאבדת מהערך התוכן והמטרה הרוחנית שלה.
רק כאשר האדם משיל את תאוותו מנשמתו הוא יכול וראוי להתחבר לעם ישראל וגם זאת בדרך זכה וטהורה.
נכתב על פי משנתו של רבי שמואל בורנשטיין מסוכטשוב בספרו 'השם משמואל' פרשת כי תצא אות ב' וזה לשונו: "…בכללות האומה שהצלם אלקים הוא מחבר את כל ישראל לעשותם כאיש אחד חברים, וכל כמה שאדם שליט הוא לכבוש את כוחותיו להכנע אל נשמת חיים שבקרבו להיות הם והוא דבר אחד…"