אוטובוס, תחבורה ציבורית | צילום: pixabay.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, פרסם את הדוח השנתי בנושאי כלכלה וחינוך, ובו מציג תמונת מצב מדאיגה בנוגע לתכנון, בדיקת כדאיות וניהול ידע בפרויקטים תחבורתיים הממומנים מתקציב המדינה. בשנים 2020–2023 השקיע משרד התחבורה בממוצע כ־20 מיליארד ש"ח בשנה בפרויקטים תחבורתיים – 4% מתקציב המדינה השנתי. מתוכם, 43% הושקעו בתשתיות כבישים, ו־22% בתשתיות רכבת כבדה. המבקר מציין כי בשל הצפיפות הגבוהה בישראל והמחסור בתשתיות תחבורתיות – נמוך ב־35% ממדינות ה‑OECD בכבישים ו־15% ברכבות – יש להקפיד על תכנון מושכל ובחירת הפרויקטים הכדאיים ביותר מבחינת עלות–תועלת.

בדוח מובאים מספר מקרי בוחן שממחישים את הכשלים. קו הרכבת הקלה חיפה–נצרת ("נופית") – עלות הפרויקט עלתה מ־5.75 מיליארד ש"ח (2010, בהצמדה ל‑2024) ל־8.2 מיליארד ש"ח, אך משרד התחבורה לא ערך בדיקת כדאיות מחודשת. תחנת הרכבת בדימונה – תחזיות מספר הנוסעים נאמדו בכ‑965,000 בשנה, בעוד שבפועל עברו בתחנה 3,063 נוסעים בלבד בחודשים אוקטובר–נובמבר 2024, המייצגים 1.9% מהתחזית. בנוסף, בחיבור מסילת מודיעין למסילת הקו המהיר לירושלים, מספר הנוסעים בפועל היה נמוך בכ־10% ביחס לתחזית.

המבקר מציין גם את חוסר היציבות הניהולית במינהל התשתיות. בין השנים 2020–2025 בוצעו חמישה מינויים לתפקיד ראש מינהל תכנון ופיתוח תשתיות, כשחלקם לממלאי מקום זמניים. מאז יולי 2024 לא אוישה משרת מנהל אגף תכנון מערכתי, סגנית ראש המינהל עזבה במרץ 2025, וחלו שינויים תכופים במבנה המינהל ובצוות העובדים. המבקר קובע כי התחלפותה התדירה וחוסר האיוש בתפקידים בכירים פוגעים בהמשכיות הניהולית, גורמים לאובדן ידע חיוני ומסכנים את התקדמות הפרויקטים.

לסיכום, מבקר המדינה קובע כי משרדי התחבורה והאוצר חייבים ליישם את ההמלצות המופיעות בדוח על מנת לשפר את תהליכי תכנון תשתיות התחבורה בישראל, להגביר את השקיפות בקבלת החלטות לגבי אישור ותיעדוף פרויקטים, להתאים את התכנון התחבורתי לצורכי הציבור ולנצל באופן יעיל יותר את המשאבים הציבוריים.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעוד

נתניהו לזיני: "כל אחד רוצה אותך לידו בקרב"

שלמה ריזל
מזל טוב

איך ביבי קשור? הפלייליסט לשבת עם כל שירי פרשת נח

אלי ממונסי
צפו באירוע המלא

גדולי התורה עם גדולי הזמר: הוכתר חתן שמירת הלשון

פנחס בן זיו
צפו בדברים

פרוש התפרץ במליאת הכנסת: "לעצור יתום? איפה ההיגיון?"

שמעון כץ
תיעוד מטלטל

הראב"ד הקליט מסר לעצרת ופרץ בבכי; צפו

נתי קאליש
האם הבטיחה ותקיים

בני ברק נערכת: המסלול בו יעבור החטוף האהוב בדרכו הביתה

פנחס בן זיו
לצפייה מלאה

כשבני ישיבה מאחורי סורג ובריח, הרב ליאור גלזר לא שותק

יענקל'ה פרידמן
צפו בתוכנית

פותחים זמן חורף בשולמלייכם: שלומי גרטנר ויהודה גלילי

קובי ברומר ומנדי וייס
תיעוד טורדני

בקול רעש גדול: 14,000 עגורים נחתו בישראל

קובי פינקלר
אם החטוף האהוב

ג'ולי קופרשטיין הפתיעה באולפן; ברזל פרצה בבכי

אפרת ברזל
הקרב על הסקופ

טעות אנוש: תמונת החטוף שהביכה את המגזינים

קובי סגל
שוד נועז

צפו: כך ברחו הגנבים עם השלל מהמוזיאון המפורסם

שמעון כץ
גלריה

12 שנים להסתלקותו: מרן הראש"ל על קבר אביו; צפו

נתי קאליש
הראש"ל יפרוש מהמועצת?

הקלטות חברי המועצת: "אם מרן היה חי; היה צועק על דרעי"

פנחס בן זיו
להרעיש עולם ומלואו

ראשי הישיבה קבעו בשיחת טלפון: עצרת ענק ביום ראשון

נתי קאליש
הדברים המלאים

מרן הגרמ"ה מתריע: "מקווה שלא נצטרך להגיע לשם"

פנחס בן זיו
הפרובוקציה החודשית

שערוריית הכניסה לכותל בראש חודש: "כמו אחרון המחבלים"

קובי סגל
הקלה פורתא

המפכ"ל מודה: הסיבה שהמשטרה הפסיקה לעצור בני ישיבה

אבי יעקב
הוצאו מהקשרם?

ראש עיריית צפת בראיון תמוה: "לא אתן שהעיר הזו תתחרד"

פנחס בן זיו
תיעוד מרהיב

השיירה של ואנס: עשרות מכוניות שועטות בכביש

קובי אליה