
בתפילות שלנו אנו מביאים שפע טובה וברכה לעולם משני סוגים ובשני שלבים:
השלב הראשון:
תפילה שיוצרת ומחדשת כזאת שיוצרת 'יש מאין', כוח תפילה שיש בכוחו לשדד מערכות טבע וליצור שפע עליון מאת ה' יתברך הגם שאיננו קיים כלל ללא התפילה.
עוד באתר:
השלב השני:
גם השפע החדש שנוצר יש מאין צריך תפילה נוספת: לאחר 'שחידש' האדם ברכה ושפע חדש, יש צורך בתפילה נוספת 'להוריד' את השפע לעולם הזה. וכפי שמבואר בתורת הקבלה: להוריד את השפע מגן עדן עליון לגן עדן תחתון.
יתירה מכך: גם הברכה והשפע ממידת טובו יתברך שכבר מוכנים מאת ה' יתברך, אלא שהאדם צריך 'להוריד' את השפע וברכה הנ"ל על ידי תפילתו.
כפי שנאמר: "וכל עשב השדה טרם יצמח כי לא המטיר ה' אלוהים על הארץ ואדם אין לעבד את האדמה" (בראשית ב' ה') מבאר רש"י כי עשב השדה אכן קיים מתחת לפני האדמה אלא שהעשב טרם יצמח אל מעל פני האדמה, וזאת משום שצריך את תפילות האדם שטרם נברא, ללא תפילה האדם לא שייך שיקרא פעולה כל שהוא בעולם.
כלומר לעיתים מוכן לאדם שפע רב של ברכה מן השמים, אלא שהאדם צריך להתפלל על כך בכדי שהברכה הגדולה תצא מן הכח אל הפועל אפילו שהברכה כבר קיימת בעולם, ואין זה בבחינת 'יש מאין' אלא בבחינת 'יש מיש'.
שתי מערכות, שתי שלבים, שעוברים דרך האימהות הקדושות רחל ולאה:
רחל אמנו הייתה זווגו הראוי ליעקב מעת בריאתו. ואילו לאה אמנו הייתה זווגו של עשו לפי מה שנגזר, אך על ידי תפילותיה של לאה שבקשה מהקב"ה לא להיות רעייתו של עשו הרשע, הצליחה לשנות את זווגה. לאה אמנו הצליחה ליצור 'יש מאין' ולהיות גם כן זווגו של יעקב אבינו.
מסיבה זו בספרים הקדושים נקראות שתי הבחינות 'בחינת לאה' – יש מאין, 'בחינת רחל' – יש מיש. לאה אמנו מסמלת את השפע של יש מאין ורחל אמנו את השפע יש מיש.
האמור מובא בשו"ת 'רב פעלים' לרבינו יוסף חיים בעל ה'בן איש חי' בו הוא מבאר כי גם מי שאינו מבין בתורת הקבלה יכול לכוון כוונות אלו באמירת תיקון רחל ותיקון לאה, לתקן ולהוריד שפע רוחני יש מיש ויש מאין.
גם המקובל רבי מנחם עזריה-הרמ"ע מפאנו מוסיף סגולה בדוקה בכוונת התפילה ואומר כי יש לכוון את שתי הכוונות הללו באמירת פרק תהילים שיר למעלות אשא עיני אל ההרים מ"אין יבוא עזרי"-תפילה לישועה 'יש מאין' ולאחר מכן שהשפע החל לרדת אך צריך תפלה נוספת להביאו 'יש מיש' "עזרי מעם ה" ומי שמכוון כוונה זו תפילתו מתקבלת.
לכן נאמר במדרש רחל אמנו נקברה על אם הדרך בשביל שעם ישראל התפלל לישועה בדרך לגלות, הגאולה הובטחה לעם ישראל והיא וודאי בא תבוא, אלא שיש צורך להביאה אל העולם הקדם ויפה שעה אחת קודם.
וכפי שאמר הגאון מוילנא כי יש שתי המקומות בהם השכינה הקדושה שורה והתפילה מתקבלת הם: הכותל המערבי וקבר רחל. וכאמור.
שזכות רחל אמנו תעמוד לנו לקבלת הברכה והשפע אל העולם הזה.
























