חנוכה הוא זמן שבו היוונים ביקשו “להחשיך עיניהם של ישראל” – לא רק בגזירות מעשיות, אלא בהנחלת תפיסת עולם שלפיה אין אלא טבע, חוקיות חומרית, סיבה ותוצאה. דווקא מכאן נפתחת הזדמנות לדבר על היחס האמיתי בין תורה למדע. רבים סבורים שיש ביניהם סתירה, אך זו טעות יסודית: התורה והמדע אינם עוסקים באותו מישור. התורה שואלת למה ו-מי – משמעות, תכלית, ערך, מוסר ואחריות. המדע שואל איך ו-כיצד – תהליכים, חוקים ומדידות. סתירה נוצרת רק כאשר צד אחד מנסה לענות על שאלות שאינן בתחום עיסוקו.
התורה אינה ספר פיזיקה, והמדע אינו ספר משמעות. המדע מתאר את פעולת העולם; התורה מגלה את מקורו ואת תכליתו. כך למשל בבריאת העולם: התורה קובעת שיש התחלה – “בראשית ברא אלוקים”, והמדע עצמו מודה שליקום יש נקודת התחלה, שבה החומר, הזמן והאנרגיה החלו להתקיים. המדע יכול לתאר את מה שקרה אחרי ההתחלה, אך אין לו כלים להסביר מי גרם לה. הרמב״ן כבר דיבר על “חומר היולי” – חומר יסודי שממנו התפתח הכול – רעיון שאינו סותר את תיאור המפץ הגדול, אלא משתלב בו. המדע מתאר את הרגע שאחרי; התורה מדברת על המקור.
כך גם ביחס לאבולוציה. גם אם נתייחס אליה כתיאור של תהליך התפתחותי, היא אינה מסבירה מי ברא את החומר הראשוני, מי הטמיע בו מידע, ומי קבע חוקיות שמובילה לחיים. מערכות מורכבות – כמו עין אנושית – אינן תוצאה של שינוי מקרי בודד, אלא של תיאום מדויק בין רכיבים רבים הפועלים יחד. לדבר על “המקרה שבחר” או “הטבע שיצר” הוא שימוש בלשון שמכניסה תבונה בדלת האחורית, בלי להסביר מי העניק אותה. המדע יכול לתאר מנגנונים, אך אינו יכול לברוא משמעות או תכלית.
עוד באתר:
הטבע עצמו מעיד על סדר. אם יש חוקיות – יש מחוקק. חוק אינו מבטל מחוקק; הוא מוכיח תכנון. חוקי הטבע הם דרכי הנהגת הבורא, והמדע מגלה את ה“לבוש” של המציאות, בעוד שהתורה מגלה את פנימיותה. ככל שהמדע מתקדם, מתגלה יותר מורכבות, יותר סדר ופחות אקראיות – מה שמעמיק את ההשתאות ולא מבטל אותה. “מה רבו מעשיך ה'”.
גם שאלת גיל העולם אינה סתירה אלא הבדל הנחות. התורה מתארת עולם שנברא בשלמותו, “עולם בצביונו”, ולכן הוא נראה כבעל עבר ארוך. המדע מודד קצבי התפתחות בהווה ומסיק לאחור, אך אין הכרח שקצבים אלו היו זהים בראשית הבריאה. המדע עוסק במה שנמדד כיום; התורה מדברת על אופן הבריאה והכוונה שמאחוריה.
טעות נפוצה נוספת היא הזיהוי בין חוקי טבע לבין היעדר השגחה. להפך: חוקיות מעידה על חכמה, לא על העדר מנהיג. המדע יכול לתאר תהליכים גופניים, אך אינו יכול להסביר תודעה, רצון חופשי, מוסר או אחריות. כאן נכנסת התורה: האדם אינו רק תגובת שרשרת כימית, אלא בעל צלם אלוקים – יכולת לבחור, ליצור משמעות, ולהעדיף את הנכון על פני הנוח. בעולם חומרי טהור אין בחירה; רק באדם מופיעה חירות בתוך הטבע.
לכן אין סתירה בין תורה למדע – יש סתירה רק בין תורה לבין מדע שמתחזה לפילוסופיה. המדע מגלה את חכמת ה' בבריאה; התורה מגלה את רצונו ותכליתה. חנוכה מזכיר לנו שהמאבק אינו בין אמונה לידע, אלא בין ראיית המציאות כעיוורת וחסרת משמעות – לבין הכרה בעולם שיש בו חוק, סדר, תכלית ואחריות. זהו אור חנוכה: אור שמאיר לא רק את החושך, אלא גם את המחשבה.
























