תמונה בדף הבית: הרב אייל אונגר חנוכה

הרמב״ן כותב בפרשת ויחי כי בני חשמונאי – על אף שהיו חסידי עליון ובלעדיהם הייתה תורה משתכחת מישראל – נענשו, משום שנטלו את המלוכה משבט יהודה והמשיכו להחזיק בה גם לאחר שעת החירום. ואכן, סופם היה טרגי: עבדיהם עלו עליהם, והורדוס השמיד את שושלתם. אולם הרמב״ם מציג מבט אחר: הוא מונה את העמדת מלך מן הכהנים כחלק מן הישועה עצמה – “וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה”. גם רש״י, המדרש והגמרא מדגישים שגבורת החשמונאים לא הייתה רק צבאית, אלא מלכותית־רוחנית, כזו שנשענה על כוח התורה, ובפרט תורה שבעל פה. נמצא שאין כאן מחלוקת על גודל מעלתם, אלא הבחנה: מלכותם לא הייתה מלכות טבעית ומדינית, אלא מלכות של נס ושל אור.

שורש הדבר נטוע כבר בברכת יעקב לבניו. הנהגת ישראל נחלקה לשלושה צירים: מלכות, כהונה ותורה. שבט לוי נשלל מן המלכות המדינית והכלכלית, ונשאר ככוח רוחני טהור – “ה’ הוא נחלתו”. דווקא משום שאין לו אחיזה טבעית בעולם, נעשה שבט לוי הכלי הראוי לעמוד מול מלכות יון, שאינה רק שלטון חרב אלא שלטון תרבות, חכמה וליצנות. המאבק לא היה על אדמה, אלא על מקור הסמכות: האם השכל האנושי הוא הקובע, או שהשכל כפוף לברית אלוקית. לכן הניצחון לא יכול היה לבוא דרך מלכות יהודה, אלא דרך כהונה – הנהגה של קודש ולא של שררה.

נס חנוכה עצמו מבטא זאת: לא הוקמה כאן מלכות אידיאלית נצחית, אלא נוצרה הארה – נר. המלחמה הייתה על התודעה, על אור התורה, ובעיקר על תורה שבעל פה – על הסמכות לפרש, להמשיך ולחדש. “כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל” לא היה שלילת התנ״ך, אלא שלילת הברית החיה שבין ישראל לתורתם. והכהנים, ממשיכי מסורת התורה מדור לדור, הם שנשאו את הכוח הזה. לכן מלכות חשמונאי צמחה מן הישיבה ולא מן הארמון, מן המסורת ולא מן החרב.

עומק נוסף מתגלה במידת העזות. עזות היא מידה מסוכנת: במעשה שכם הייתה זו עזות של חרב, ולכן נשללה משבט לוי המלכות. אך אותה מידה עצמה, לאחר זיכוך, נהפכה לעזות דקדושה – עמידה בלתי מתנצלת מול ליצנות, זלזול וערעור הסמכות. כך ביאר הגר״א: “הוי עז כנמר” נאמר רק כנגד המלעיגים על עבודת ה’. מלכות יון פעלה בכוח הלעג והציניות; היא נפלה מול מי שאינו מתבייש. לכן דווקא כהן־מלך – ולא מלך של כוח ולא חכם של תרבות – הוא ההנהגה הראויה כנגדה: כהן שעצם עמידתו היא אמירה.

כך נסגר המעגל: שבט לוי, שאיבד את המלכות בגלל עזות בלתי מזוככת, זוכה לנצח את יון דווקא בזכות עזות מתוקנת. נס חנוכה אינו רק זיכרון של גבורה צבאית, אלא גילוי לדורות שכאשר הכפירה באה בליצנות ובזלזול – התיקון בא בעזות דקדושה, בעמידה נאמנה על הברית, בלי התנצלות ובלי פחד. זוהי מורשתם הנצחית של בני לוי.











עוד כתבות שיעניינו אותך

הלוויתו הערב

במשטרה מאשרים: אליהו אבא שאול ז"ל אותר בתוך המים

אלי יעקובוביץ
לקראת תפנית בחוק הגיוס?

האדמו"ר של השמאל מפתיע: "צריך לתת פטור, ללא הגבלה"

אלי יעקובוביץ
זה נגמר

הפורץ הסדרתי לפלאפל ולמספרה תועד במצלמות

קובי אליה
צפו

פגישה חריגה בבית המשפט: "אני מעריץ שלך"

אבי יעקב
אנטישמיות מחליאה

התפרעויות מחוץ לאירוע חנוכה בבירת הולנד

שמעון כץ
תיעוד

הפסקת אש? כך נראית הלחימה ברפיח

קובי פינקלר
צפו

למה אתה לא צריך לב מושלם כדי לעשות מעשים טובים

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון
בדרך למסיבה

אסון בכביש: מתנדב איחוד הצלה נהרג בתאונה, 5 יתומים

אלי יעקובוביץ
זכרונו לברכה

סוף עצוב לחיפושים אחרי הבחור הנעדר: גופתו אותרה בנחל

אלי יעקובוביץ
תיעוד מפלורידה

מרגש: בן ה-56 נכנס בברית ונקרא על שם השליח שנרצח

אלי יעקובוביץ
רעות שבעה נפשי

נפגעים רבים בפיגוע טרור רצחני נגד יהודים באוסטרליה

פנחס בן זיו
צפו

תיעוד מטורף: גיבור מזנק על המחבל באוסטרליה

פנחס בן זיו
צפו

תיעוד חדש חושף: חמאס תכנן לחטוף את השר בן גביר לעזה

פנחס בן זיו
צפו בפעילות

ערבי גנב כלב וסחט את בעליו; המשטרה הפתיעה בלילה

אבי יעקב
אירוע חמור

צפו: עשרות קליעים נורו לבית יהודי בקליפורניה

שמעון כץ
מתמודד בן 54

האם אביו של הזמר המוכר, הוא המלחין הבא? צפו

המלחינים
צפו

"אנחנו מנצחים": נתניהו בהדלקת נר חנוכה בכותל

שלמה ריזל
גיבור

פרס כספי למוסלמי שזינק על המחבל מאוסטרליה

יוני שניידר
המלחינים 4

האודישן הפשוט שהצית ויכוח פילוסופי בשולחן • צפו

המלחינים
החוק יבוטל

מהלך ממשלתי חדש צפוי להוזיל את מחירי החניה בישראל

קובי אליה