
על רקע הדיווחים על שני ישראלים המאושפזים בבידוד בחשד להידבקות בנגיף האבולה, ביקש פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, להרגיע את הציבור והבהיר כי נכון לעכשיו אין בישראל חולים מאומתים.
בריאיון לאבי מימרן במהדורה המרכזית ב'קול חי' הסביר גרוטו כי מדובר בשני מטופלים שהגיעו מאזורי הסיכון באפריקה ופיתחו מחלת חום, ולכן הופעל לגביהם נוהל אבולה המקובל במקרים כאלה.
"חשוב להדגיש שאין לנו כרגע מקרים מאומתים של אבולה בישראל", אמר גרוטו. "אלו מקרים שנמצאים בבירור בלבד. כל אדם שמגיע מאזורי ההתפרצות וסובל מחום או מתסמינים מתאימים נכנס להגדרה של מקרה חשוד, ומיד מתחילים הליכי בידוד ובדיקות. יש בהחלט אפשרות שהבדיקות ישללו את החשד".
עוד באתר:
לדבריו, מוקדי ההתפרצות הנוכחיים של הנגיף נמצאים בעיקר בקונגו ובאוגנדה, ובשלב זה לא דווח על התפשטות משמעותית למדינות נוספות.
גרוטו הדגיש כי בניגוד לנגיפים נשימתיים כמו קורונה, האבולה אינה מועברת באוויר. "ההדבקה דורשת מגע הדוק עם אדם חולה או עם הפרשות ונוזלי גוף שלו. לכן מדובר במחלה שההתפשטות שלה מוגבלת הרבה יותר, ואין כאן מצב של הדבקה המונית דרך האוויר", הסביר.
באשר לחשש הציבורי, אמר כי אין בשלב זה הנחיות מיוחדות לציבור הרחב. "מערכת הבריאות היא זו שנדרשת להיערך, והיא אכן ערוכה לכך. הוגדרו בתי חולים ייעודיים לקליטת חשודים ונקווה כמובן שהבדיקות יחזרו שליליות ולא יתגלו מקרי אבולה בישראל".
בהמשך הריאיון התייחס גרוטו גם לפרשת מחיות הפירות שהסעירה את הציבור לאחר שכמה ילדים אושפזו בעקבות צריכת מוצרי מזון שנבדקים בחשד לזיהום או להחדרת חומר אסור.
לדבריו, מדובר באירוע מדאיג המחייב בדיקה מקיפה. "מהמידע שקיים כעת נראה כי ייתכן שחומר אסור הוחדר למחיות הפירות באחד משלבי השיווק או המכירה. למרבה המזל לא נצפו תסמינים חמורים במיוחד אצל הילדים שנפגעו, אך מדובר במקרה שדורש חקירה יסודית".
גרוטו ציין כי החקירה מתנהלת בשיתוף משרד הבריאות ומשטרת ישראל, במטרה לאתר את מקור האירוע, להבין כיצד התרחש ולמנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.
האזינו לראיון המלא במהדורה המרכזית ב'קול חי':
























