
קטאר ופקיסטן פרסמו הודעה משותפת בתום סבב השיחות הראשון בין ארצות הברית לאיראן בשווייץ, והגדירו את הדיונים ככאלה שהתנהלו “באווירה חיובית ובונה” והובילו ל”התקדמות מעודדת”. השיחות התקיימו באתר הנופש בורגנשטוק הסמוך לאגם לוצרן, במסגרת מזכר ההבנות שנחתם באיסלאמאבאד, ובהשתתפות נציגים מארצות הברית ומאיראן לצד שתי המתווכות — קטאר ופקיסטן.
על פי ההודעה, הצדדים הסכימו להקים ועדה בדרג גבוה שתפקח על ההיבטים הפוליטיים של מאמצי הגישור. שני ראשי צוותי המשא ומתן יגישו דוחות תקופתיים לוועדה ויובילו קבוצות עבודה ייעודיות בנושאי הגרעין, הסנקציות ומעקב אחר יישום ההבנות. הוועדה הסכימה על מפת דרכים שמטרתה להגיע להסכם סופי בתוך 60 יום, לצד פתיחה מיידית של סבב שיחות טכניות נוסף. בהודעה נאמר כי השיחות הטכניות יימשכו לאורך השבוע בשווייץ ויעסוקו בכל הסוגיות הרלוונטיות.
הסעיף הרגיש ביותר מבחינת ישראל נוגע לזירה הלבנונית: לפי ההודעה, הצדדים הסכימו להקים קבוצת עבודה להפחתת הסלמה, בה יהיו שותפות ארצות הברית, איראן ולבנון, בהנחיית קטאר ופקיסטן, במטרה להבטיח את קיום הפסקת הלחימה בלבנון. ישראל אינה מוזכרת בהודעה כצד במנגנון, אף שמדובר בזירה שבה צה״ל פועל מול חיזבאללה בדרום לבנון, ובשעה שבישראל מדגישים כי צה״ל ימשיך להחזיק באזור הביטחון ולפעול להסרת איומים.
עוד באתר:
בנוסף, הצדדים הסכימו על הקמת ערוץ תקשורת שנועד למנוע תקריות ואי הבנות במצר הורמוז, ולהבטיח מעבר בטוח של כלי שיט מסחריים. הסוגיה הזו עמדה במוקד המגעים לאחר איומים איראניים חוזרים סביב סגירת המצר והשלכותיה על מחירי הנפט והכלכלה העולמית.

שר החוץ האיראני עבאס עראקצ׳י הציג את תוצאות הפסגה כהישג דיפלומטי משמעותי. לדבריו, “תיווך בלתי נלאה בין פקיסטן לקטאר הביא להתקדמות משמעותית בסיום מלחמת לבנון”. הוא הוסיף כי בוטלו מגבלות על יצוא נפט ופטרוכימיה, הוסר המצור, חלק מהנכסים המוקפאים שוחררו, והושקה תוכנית שיקום ופיתוח נרחבת עבור איראן. עראקצ׳י הגדיר את המנגנון הלבנוני כמבחן הראשון של ההבנות: “המבחן האמיתי הראשון: תא פתרון סכסוכים בלבנון”.
מוקדם יותר הלילה מסר דיפלומט אמריקני בכיר כי סגן הנשיא ג׳יי די ואנס הגיע לשווייץ בשעות הבוקר, וכי המשלחת האמריקנית ניהלה מאז פגישות ומשא ומתן מתמשכים. לדבריו, בניגוד לדיווחים מוקדמים, האיראנים נותרו במקום והדיונים נמשכו לאורך הלילה.
הדיפלומט ציין כי נושאי הדיון כללו הבהרת מסרים איראניים בנוגע למצר הורמוז, בניית מנגנוני מניעת חיכוך שישמרו על המצר פתוח, וכן מנגנונים לאכיפת הפסקת האש בדרום לבנון. לדבריו, התקיימו גם דיונים מעמיקים על כל מרכיבי הסכם הגרעין.
קטאר ופקיסטן בירכו בהודעתן את ארצות הברית ואיראן על “מחויבותן המתמשכת לפתרונות דיפלומטיים” ועל חתירתן לפתרון הסכסוך בדרכי שלום. מבחינת ישראל, לעומת זאת, ההודעה מדגישה את עומק האתגר המדיני: ההסכם המתגבש מתקדם — אך מנגנוני הפיקוח בזירה הלבנונית נבנים מעל ראשה של ירושלים.
























