
סגן נשיא ארצות הברית ג'יי די ואנס הציג היום (שני) תמונת מצב אופטימית לאחר סבב שיחות שנערך בפסגת אגם לוצרן שבשווייץ. לדבריו, הושגו פריצות דרך במספר מוקדים מרכזיים, ובהם הסדרת הפעילות במצר הורמוז, קידום המגעים סביב תוכנית הגרעין האיראנית והקמת מנגנונים שנועדו למנוע הידרדרות ביטחונית בזירות השונות במזרח התיכון.
לדברי ואנס, אחת המטרות המרכזיות של וושינגטון הייתה להבטיח את המשך חופש השיט במצר הורמוז ולבסס מערך תיאום שיאפשר טיפול באיומים ימיים ובאירועי חיכוך בטרם יתפתחו למשברים רחבי היקף. הוא ציין כי המנגנון כבר הוקם וכי הצדדים פועלים ליצירת ערוצי תקשורת שיאפשרו תגובה מהירה לכל תקרית עתידית.
במוקד דבריו עמדה גם ההתקדמות מול איראן. ואנס חשף כי טהרן הסכימה לאפשר מחדש את כניסת פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), צעד שאותו הגדיר כ"אבן דרך משמעותית". לדבריו, מדובר בשלב ראשון בדרך להסדר ארוך טווח שיבטיח את סיום תוכנית הנשק הגרעיני האיראנית. עוד הוסיף כי הוא מצפה שהפקחים ישובו לפעול בשטח כבר במהלך השבוע הקרוב.
עוד באתר:
במקביל הודיע סגן הנשיא על המשך המשא ומתן הטכני בין ארצות הברית, איראן, קטאר ופקיסטן. לדבריו, צוותי העבודה ימשיכו לדון בפרטים המעשיים של ההבנות שהושגו, גם לאחר שובם של בכירי הממשל האמריקני לוושינגטון. הוא הדגיש כי המגעים יימשכו תחת פיקוח הדוק במטרה לקדם פתרונות קבועים ויציבים.
התבטאות נוספת של ואנס עוררה עניין רב כאשר התייחס למצב בלבנון ולהקמת מנגנון מניעת החיכוך החדש, שנועד לטפל במהירות באירועים ביטחוניים בין ישראל לחיזבאללה. במהלך דבריו טען כי לא כל תקרית משקפת בהכרח החלטה של הנהגת ארגון הטרור, ואמר: "לפעמים מפקד זוטר בחיזבאללה יורה ללא אישור". לדבריו, במצבים כאלה נדרש מנגנון תיאום שיאפשר לצדדים לנהל שיח מיידי ולמנוע הידרדרות לעימות רחב.
ואנס התייחס גם לנוכחות צה"ל בדרום לבנון והבהיר כי ארצות הברית אינה מבקשת לכפות הסדרים על הצדדים. הוא ציין כי ישראל הבהירה שאין לה שאיפות טריטוריאליות באזור וכי החשש המרכזי שלה נוגע לפעילות חיזבאללה סמוך לגבול. לדבריו, ניתן להגיע למציאות שבה ריבונות לבנון נשמרת לצד ביטחון ישראל, אך הדבר ידרוש מאמץ ממושך ושיתוף פעולה מצד כלל הגורמים המעורבים. הוא אף ציין כי היממה האחרונה הייתה, לדבריו, מהשקטות שנרשמו בלבנון בתקופה האחרונה.
























