
סערת "מזכר ההבנות" של ממשל טראמפ מול איראן, לצד המלכוד המבצעי המתוח בגזרת הצפון, ממשיכים לטלטל את הציבור. בריאיון למהדורה המרכזית ב'קול חי', סיפק שר המורשת הרב עמיחי אליהו הגנה מוחלטת לציוץ הסוער של יו"ר מפלגתו, השר איתמר בן גביר ("לבנון צריכה לבעור"), הציג את "מודל ספטמבר השחור" כפתרון היחיד להרתעת ביירות, ושיגר אזהרה לעבר הבית הלבן.
השר אליהו הדף לחלוטין את הביקורת, גיבה את בן גביר, וטען כי האמירה המוסרית הזו היא הטריוויאלית ביותר בעת הזו: "הפסוק אומר בצורה מפורשת: 'איך ירדוף אחד אלף ושניים יניסו רבבה'. אי אפשר להמשיך לשחק בכללי משחק מטופשים שבהם הם הורגים לנו אחד או שניים ואנחנו הורגים להם פי עשרה, אך לא עוצרים ולא מכריעים את המערכה. כל עוד אנו מעניקים להם בדל של תקווה, לא נשיג שלום".
"צבא לבנון וממשלת לבנון נושאים באחריות מלאה. חיזבאללה הוא כבר לא מיליציה מקומית בדרום, אלא ארגון צבאי באדיבות איראן שנטמע בתוך מוסדות המדינה הלבנונית. אני מזכיר לכולם את אירועי 'ספטמבר השחור' בשנת 1970: כשארגון הטרור של ערפאת פעל מתוך שטח ירדן ופגע בישראל, ממשלת ישראל הבהירה אז למלך חוסיין – אם אתה לא מנקה אותם, אנו תוקפים ומחריבים את הממלכה שלך. הממשל הירדני הבין את המסר, לקח אחריות, ניקה את המדינה בכוח בתוך תקופה קצרה, והארץ שקטה. זה בדיוק מה שצריך לקרות בלבנון: ביירות חייבת להבין שהיא תשלם את המחיר המלא, ואז יהיה פה שקט כמו בירדן".
עוד באתר:
בהתייחסו למשא ומתן שמנהל הנשיא דונלד טראמפ, יצא שר המורשת במתקפה, והשווה את מדיניות המעצמות הנוכחית להסכמים ערב מלחמת העולם השנייה:
"האם זה נשמע למישהו הגיוני לעשות שלום עם משטר רצחני שטובח בבני עמו, ושעשרות אלפים מאזרחיו נהרגו בהפגנות נגדו? חוץ מאנשים שהמוח שלהם מעוות, אין לאף אחד בעולם שאלה שמדובר במשטר רשע מוחלט. למרבה הצער, ארצות הברית דוהרת למסלול של טעות איומה ונכנעת לאינטרסים צרים. אני מזכיר לכולם את לקחי ההיסטוריה – אם ערב מלחמת העולם השנייה העולם היה יוצא למלחמה נחרצת ולא חותם על הסכמי חרפה ושלום מזויפים עם אדולף היטלר, לא היינו מגיעים לשואה. מי שיבחר כעת בחרפה המדינית הזו, יקבל בסוף גם חרפה וגם מלחמה קשה בהרבה".
המגיש תהה מדוע מפלגתו, המחזיקה בכוח פוליטי משמעותי בקואליציה, אינה מציבה אולטימטום פוליטי ומאיימת בפירוק הממשלה מול שתיקתו הציבורית של נתניהו לנוכח הסכם טראמפ:
"אין שום סיבה לאיומים פוליטיים, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא כעת בכיוון הנכון לחלוטין ומציב עמדה ישראלית תקיפה וקשוחה מול המתווה. אנו נמצאים שם יחד איתו, דוחפים ומחזקים אותו מבפנים. הציבור צריך להסתכל על שינוי הגישה הדרמטי שהתחולל מאז שהשר איתמר בן גביר נכנס לחברות מלאה בקבינט המצומצם. אלמלא הנוכחות של 'עוצמה יהודית' בממשלה, המערכת מזמן הייתה נשברת. אני מזכיר למאזינים שלכם שאם לא היינו שם – המערכת לא הייתה מאשרת כניסה לרפיח, לא הייתה מאשרת תמרון בלבנון, ולא היינו מגיעים לחיסול יחיא סינוואר וחסן נסראללה".
אליהו דחה את הטענות לפיהן ידיו של צה"ל בלבנון כבולות לחלוטין בשל קווי "הקו הצהוב": "אני לחמתי בעצמי במלחמת לבנון השנייה ב-2006, ושם באמת חווינו ידיים כבולות ומחדלים קשים. כרגע צה"ל פועל, יוזם ועושה מעשים אדירים. כמובן שבעיניי תמיד צריך לשאוף להרתעה עוצמתית יותר, אך בנסיבות המורכבות שנוצרו אנו מעניקים גיבוי מלא לצבא. הממשלה הנוכחית היא הממשלה הימנית והאמונית ביותר בתולדות המדינה, והיא מצליחה להציג עמידה איתנה וחסרת תקדים, גם במציאות מורכבת שבה אנו נאלצים להתמודד מול תכתיבים של ידיד ענק כמו דונלד טראמפ. שום ממשלה אחרת מהמרכז או השמאל לא הייתה מסוגלת לעמוד בלחצים האלו מבלי להתקפל".
האזינו לריאיון המלא, מתוך המהדורה המרכזית בהגשת אריה ארליך ב'קול חי':
























