
סימני שאלה חדשים מרחפים מעל המשא ומתן המתנהל בין איראן לארצות הברית, לאחר שבטהרן פרסמו הודעה הסותרת באופן ישיר את אחת ההצהרות המרכזיות שנמסרו רק יום קודם לכן על ידי הממשל האמריקני. הסוגיה שבמוקד היא עתיד הפיקוח הבינלאומי על תוכנית הגרעין האיראנית.
דובר משרד החוץ האיראני, אסמאעיל בקאיי, הודיע כי איראן אינה מתכוונת בשלב זה לאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להיכנס למתקני הגרעין שנפגעו במהלך העימותים האחרונים מול ישראל וארצות הברית. ההצהרה מציבה סימן שאלה משמעותי על ההתקדמות שעליה דווח בימים האחרונים.
העמדה האיראנית מגיעה לאחר שסגן נשיא ארצות הברית ג'יי די ואנס הצהיר כי טהרן הסכימה להזמין מחדש את פקחי סבא"א למתקניה הגרעיניים. ואנס אף הציג את המהלך כצעד ראשון בדרך לפיקוח הדוק יותר ולבלימת התקדמותה של תוכנית הגרעין האיראנית.
עוד באתר:
למרות האופטימיות שהפגין, ואנס עצמו הודה כי טרם הושגו הסכמות מלאות. "בנינו יסודות טובים מאוד, עדיין לא בנינו את הבית", אמר, והבהיר כי הדרך להסכם כולל עוד ארוכה. לדבריו, נותרו מחלוקות משמעותיות הן בתחום הגרעין והן בסוגיות כלכליות הקשורות להסכמות המתגבשות.
במקביל להצהרות הסותרות, ממשיכים הצדדים לקדם את מסלול השיחות. מוקדם יותר היום הודיע כאזם גריבאבאדי, העומד בראש צוות המשא ומתן הטכני, כי הדיונים המקצועיים בין איראן, ארצות הברית, קטאר ופקיסטן הסתיימו בהצלחה. לדבריו, הושלמה ההיערכות לקראת השלב הבא של המגעים בדרג המדיני הבכיר.
























