
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה את תקנות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להתאמת שיטת הניקוד ליישום חוק הפרות תעבורה מנהליות, שנכנס לתוקף בפברואר השנה. האישור הגיע לאחר שהוועדה דרשה ממשרד התחבורה לעמוד בהתחייבותו להקל בענישת נהגים המבצעים עבירות קלות, לצד החמרה בעבירות המוגדרות כמסכנות חיים.
הדיון התקיים לאחר שלפני כשבועיים סירב יו"ר הוועדה לאשר את התקנות, בטענה שמשרד התחבורה לא השלים את ההקלות שעליהן התחייב במהלך חקיקת החוק. במהלך הדיון נשאל המשרד האם עמד בהתחייבותו, ונציגת המשרד, עו"ד חוה ראובני, השיבה כי הדבר בוצע "לא ב-100 אחוז, אבל קרוב לזה".
הקלות לנהגים: נקודות יימחקו מהר יותר
עוד באתר:
במסגרת השינויים שאושרו נקבע כי נהגים שיצברו עבירות בשווי של עד 6 נקודות ייהנו מתקופת תוקף מקוצרת של הנקודות. במקום שהנקודות יישארו בתוקף במשך שנתיים, הן יימחקו לאחר שנה בלבד ממועד ביצוע העבירה.
בעבירות המזכות ב-8 או 10 נקודות יעמוד תוקף הנקודות על שנתיים.
בנוסף, נקבע כי כאשר נהג נתפס באותו אירוע בגין מספר עבירות תנועה, יירשמו לחובתו רק הנקודות של העבירה החמורה ביותר, ולא צבירת נקודות עבור כל אחת מההפרות בנפרד.
הוועדה אישרה גם הפחתת ניקוד במספר עבירות קלות, ובהן נהיגה עם רישיון נהיגה שאינו בתוקף. כמו כן, הניקוד על עבירת כניסה לצומת כאשר לא ניתן לפנותו הופחת מ-6 נקודות לאפס.
החמרה בעבירות מסכנות חיים
לצד ההקלות, אישרה הוועדה את בקשת משרד התחבורה להחמיר את הענישה בנוגע לעבירות תנועה חמורות.
לפי התקנות החדשות, הניקוד בגין שורה של עבירות יעלה מ-8 ל-10 נקודות, ובהן: אי ציות לרמזור אדום, אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חצייה, שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה ונסיעה בשולי הדרך.
במשרד התחבורה הסבירו כי מדובר בעבירות בעלות פוטנציאל גבוה לגרימת תאונות קשות ופגיעה בחיי אדם.
מתי ייכנסו השינויים לתוקף?
חלק מהשינויים, ובראשם קיצור תקופת תוקף הנקודות, ייכנסו לתוקף רק כשנה לאחר פרסום התקנות ברשומות, בשל הצורך בהתאמות טכנולוגיות ומנהליות במערכות משרד התחבורה.
לעומת זאת, השינויים במספר הנקודות המוטלות על העבירות – בין אם הפחתה ובין אם החמרה – ייכנסו לתוקף כ-30 יום לאחר פרסום התקנות.
ביקורת מצד נהגים מקצועיים וארגוני בטיחות
במהלך הדיון העלו נציגי ציבור וארגונים מקצועיים שורה של הסתייגויות מהמהלך.
משה בקר קרא לבצע מחקר שיבחן את השפעת המעבר להפרות מנהליות על הבטיחות בדרכים ועל שיטות האכיפה, והזהיר מפני פגיעה במרכיב החינוכי שנוצר במפגש הישיר בין שוטר לנהג.
סמנכ"ל עמותת אור ירוק, עוז דרור, ביקש לפרסם לציבור נתונים שיאפשרו לבחון את השפעת החוק החדש על התנהגות הנהגים.
גם נציגי ענף ההובלה וההסעות הביעו דאגה. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, טען כי החמרת שיטת הניקוד עלולה להחריף את המחסור החמור בנהגים מקצועיים. נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד כפיר דור, טען כי חלק מההבטחות שניתנו לוועדה – ובהן הקלות נוספות לנהגים מקצועיים והבחנה ברורה בינם לבין נהגים פרטיים – לא קיבלו מענה מספק.
מחלוקת סביב העברת מידע לקציני בטיחות
נושא נוסף שעלה בדיון נגע ליכולתם של קציני בטיחות לקבל מידע מלא על עבירות שמבצעים נהגים מקצועיים.
עו"ד ניסים אזרן, המייצג את איגוד קציני הבטיחות, טען כי יש להסדיר את הנושא כדי לאפשר פיקוח יעיל יותר על נהגים המועסקים בחברות תחבורה והובלה.
מנגד, במשרד התחבורה הסבירו כי קיימת מחלוקת ארוכת שנים מול משרד המשפטים סביב שאלות של פרטיות ומסירת מידע פלילי. בעקבות הדברים ביקש היו"ר ביטן מהמשרדים להעביר לוועדה תשובות בכתב ואף לבחון צורך בתיקון חקיקה.
























