
הקלה ראשונה מורגשת בענף הספנות העולמי לאחר חודשים ארוכים של אי-ודאות במפרץ הפרסי. ארגון הספנות הבין-לאומי של האו"ם הכריז על מבצע רחב ממדים שמטרתו לחלץ כ-11 אלף מלחים שנותרו על כלי שיט באזור בעקבות המשבר שנוצר במהלך המלחמה בין ארצות הברית לאיראן.
המהלך מתאפשר לאחר כניסתו לתוקף של ההסכם בין וושינגטון לטהראן, שבמסגרתו נפתח מחדש מצר הורמוז לתנועת כלי שיט. המעבר האסטרטגי, שנחשב לאחד מנתיבי הסחר החשובים ביותר בעולם, היה סגור במשך יותר משלושה חודשים וחצי, מה שגרם לשיבושים נרחבים בתנועת הסחורות ובפעילות חברות הספנות.
מזכ"ל הארגון, ארסניו דומינגז, מסר כי המבצע יבוצע בשיתוף פעולה עם איראן, עומאן, ארצות הברית וגורמים מרכזיים בענף הספנות. לדבריו, "השגנו את ערבויות הבטיחות הנדרשות וביצענו בדיקה מקיפה של התנאים לשיט בטוח כדי לתמוך במבצעים הללו". ההיערכות כוללת הרחבת התנועה הימית באזור והפעלת מסלולים ייעודיים לשיט בטוח.
עוד באתר:
על פי הנתונים שנאספו בימים האחרונים, מאות כלי שיט עדיין ממתינים באזור המפרץ. הערכות האו"ם מדברות על כ-600 ספינות שנותרו מושפעות מהמשבר, בעוד שחברת המעקב הימי Kpler דיווחה כי לפחות 172 כלי שיט כבר עשו שימוש במצר הורמוז מאז פתיחתו המחודשת. במסגרת התוכנית יופעלו שני נתיבי מעבר מרכזיים בתיאום עם הרשויות בעומאן.
למרות ההתפתחויות, עתידו של מצר הורמוז עדיין אינו ברור לחלוטין. לפי ההבנות שנחתמו בין ארצות הברית לאיראן, המעבר יהיה פתוח ללא תשלומים מיוחדים למשך 60 ימים. לאחר מכן צפויות איראן ועומאן, יחד עם מדינות נוספות באזור, לקבוע את מתכונת הפעילות העתידית. במקביל, הנשיא דונלד טראמפ הבהיר כי לדעתו "לא יהיו עמלות במצר הורמוז גם לאחר 60 יום, אלא אם ארה"ב תגבה אותם".
























