
האתגרים העומדים בפני מערכת בריאות הציבור בישראל עמדו במרכז הכינוס השנתי של חילי"ק – החברה הישראלית לרפואת הילדים בקהילה. למעלה מ-300 רופאים, בהם מומחים, מתמחים ורופאי ילדים מהקהילה ומבתי החולים, השתתפו באירוע שעסק בשורה של סוגיות רפואיות, כאשר אחת הבולטות שבהן הייתה הירידה בשיעורי ההתחסנות בקרב ילדים, כך על פי הדיווח בערוץ 14.
במהלך הכנס הציגה פרופ' סיגל סדצקי, שנכנסה השבוע לתפקידה כראש חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות, נתונים המעידים על התרחבות התופעה. לדבריה, שיעור ההורים שאינם מחסנים את ילדיהם עלה בעשור האחרון באופן משמעותי. "הנושא מטריד אותנו מאוד", אמרה, והדגישה כי לא מדובר רק בהתנגדות אידיאולוגית לחיסונים, אלא גם בבעיות מערכתיות שמקשות על קבלת השירות.
לדברי סדצקי, מחסור בכוח אדם, זמינות מוגבלת של שירותי טיפת חלב ושחיקת צוותים רפואיים משפיעים על היכולת של משפחות לעמוד בלוחות הזמנים של תוכנית החיסונים. היא הביאה כדוגמה את בני ברק, שם קיים לעיתים קושי במציאת תורים זמינים בשעות המתאימות למשפחות עובדות. "אם בעיר כמו בני ברק אין מספיק תורים בטיפות החלב ואימהות עובדות מתקשות להגיע בשעות הפעילות – זו סיבה לאיחור במתן החיסונים", הסבירה.
עוד באתר:
נושא נוסף שעלה בכנס הוא השפעת תקופת הקורונה על מערכת הבריאות ועל אמון הציבור. לדברי סדצקי, המשבר הותיר אחריו פגיעה מסוימת באמון כלפי מוסדות הבריאות, אך במקביל נרשמה התאוששות מסוימת בשיעורי ההתחסנות בעקבות הרחבת השירותים והנגשתם. "אנחנו רואים עלייה בכיסוי החיסוני, וזו בשורה טובה", אמרה. "הצלחנו להגיע לאוכלוסיות רבות פשוט באמצעות הנגשת השירות".
במסגרת המאמצים לשפר את שיעורי ההתחסנות, הודיע משרד הבריאות על הפעלת מערכת ממוחשבת חדשה שתאפשר איתור ילדים שלא השלימו את תוכנית החיסונים במועד. המערכת תאפשר שליחת הודעות להורים ופנייה יזומה במקרים שבהם נדרש מעקב פרטני. "המערכת מאפשרת לנו לעבוד בפינצטה – החל מהודעות SMS להורים ועד פנייה יזומה של נציגים במידת הצורך", ציינה סדצקי.
בכנס הוכרז גם על עדכון משמעותי בתוכנית החיסונים הארצית. החל מ-1 ביולי 2026 תוקדם מנת החיסון המשולב MMRV, המגן מפני חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח, לגיל 18 חודשים במקום מתן המנה השנייה בכיתה א'. ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מקצועית מקיפה ונועדה לספק הגנה מוקדמת יותר לילדים, במיוחד על רקע התפרצויות חצבת שנרשמו בישראל בשנים האחרונות. לצד זאת, הדגישו משתתפי הכנס כי שיתוף פעולה הדוק בין בתי החולים, קופות החולים, לשכות הבריאות וטיפות החלב יהיה חיוני להתמודדות עם האתגרים העתידיים בתחום רפואת הילדים.
























