
מיכל ירושלמי שוחה בתכניתה השבועית 'אשת חיל' עם הסופרת והיוצרת גיטי מאירוביץ', שהפתיעה את המאזינות בקריאה לא שגרתית: ללמוד דווקא בימי תמוז את מגילת אסתר – ולא רק בחודש אדר.
לדברי מאירוביץ', האירועים המתחוללים כיום בזירה המדינית והביטחונית מזכירים במובנים רבים את המציאות המתוארת במגילה. "הרבה זמן לא היינו בכזו אקטואליה מדויקת למגילת אסתר", אמרה.
במהלך השיחה חזרה מאירוביץ' אל סיפור המגילה ותיארה את תחושת חוסר האונים של יהודי שושן כאשר גזירת המן הפכה לעובדה מוגמרת. לדבריה, היהודים ניסו לפעול בכל הכלים המדיניים והפוליטיים שעמדו לרשותם, אולם המן הצליח לעקוף את כל המנגנונים ולקבל צו מלכותי שלא ניתן היה לבטלו.
עוד באתר:
"בשלב הזה נשארה ליהודים תקווה אחת – אסתר המלכה", הסבירה. "אבל אז קורה דבר מפתיע. כאשר מרדכי מבקש ממנה להיכנס אל המלך ולהתחנן על עמה, היא משיבה שאינה יכולה לעשות זאת, משום שלא נקראה אליו זה שלושים יום".
מאירוביץ' ציינה כי מפרשי המגילה מסבירים שאסתר לא פעלה מתוך אדישות חלילה, אלא מתוך הבנה עמוקה יותר. "היא הבינה שהקב"ה מצפה מעם ישראל לביטחון מוחלט בו. כל עוד העם יסמוך על קשרים, על מעמד או על 'אחות בבית המלך', הגאולה לא תוכל לבוא בשלמותה".
לדבריה, דווקא סירובה הראשוני של אסתר נועד לנתק את העם מהישענות על בשר ודם ולהפנות את מבטם כלפי שמים בלבד.
בהמשך השיחה קישרה מאירוביץ' בין המסר הזה לבין המציאות העכשווית. היא התייחסה לתחושות האכזבה והבלבול שחשים רבים לנוכח התפתחויות מדיניות שונות בעולם, ואמרה כי ייתכן שגם כיום יש כאן קריאה דומה.
"אולי הסיפור של טראמפ נועד להגיד לנו את מה שאסתר אמרה אז – תפסיקו לסמוך על כולם. הקב"ה הוא המגן שלנו", אמרה.
בסיום הדגישה כי מגילת אסתר איננה רק סיפור היסטורי, אלא מסר נצחי לכל דור. "כתוב 'והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור ודור'. סיפור אסתר הוא סיפור של הסתר פנים, ולכן אנחנו צריכים לחזור אליו שוב ושוב. גם בתמוז. אם נלמד את המגילה בימים האלה, נבין שאנחנו בפרק הנכון, גם כשנדמה שאין על מי להישען".
ירושלמי חתמה את השיחה באמירה כי בימים אלו חשוב במיוחד לזכור ש"אין בלתך", ולהפנות את האמון והתקווה אל הקב"ה בלבד.
האזינו לדברים המלאים מתוך 'אשת חיל' ב'קול חי':
























