
בתכנית "אשת חיל" ב'קול חי' שוחחה מיכל ירושלמי עם הסופרת, המשוררת, התמלילנית והיוצרת מרים ישראלי, המוכרת לרבים בשם העט "מריומה". בשיחה אישית ומעוררת השראה סיפרה ישראלי על מסע החיים שהוביל אותה אל הכתיבה, והעניקה למאזינות כלים מעשיים להשתמש במילים ככלי לצמיחה, ריפוי ושחרור רגשי.
"אני מרגישה שכל תחנה שעברתי דייקה אותי לדבר הספציפי שהיום אני עושה, שאני מרגישה שהוא ממש השליחות של הנשמה שלי", סיפרה ישראלי. היא תיארה את התחנות השונות בחייה – מלימודי הוראה, דרך עריכת וידאו, צילום, עיתונות וכתיבה עיתונאית ועד עבודה בתחום בריאות הנפש – עד שבמהלך משבר אישי משמעותי לאחר פוסט־טראומה, התגבשה אצלה השליחות הנוכחית סביב הכתיבה והנפש.
לדבריה, הכתיבה מאפשרת לאדם להגיע אל המקומות העמוקים ביותר בתוכו. "יש משהו בכתיבה שכאשר היא מגיעה מתוך נביעה אינטואיטיבית, אפשר לגלות על עצמך דברים שלא ידעת שקיימים. פתאום את כותבת ואומרת לעצמך: 'וואו, באמת? זה מה שאני מרגישה?'".
עוד באתר:
ישראלי הדגישה כי אין צורך להיות סופרת או משוררת כדי ליהנות מהיתרונות של הכתיבה. "כל אחת יכולה להגיע למקומות האלה, גם אם הכתיבה שלה לא מקצועית ולא מלוטשת. יש משהו בכתיבה שמאפשר גישה למקומות רוחניים ופנימיים מאוד".
אחד הכלים שהציעה הוא "כתיבת רצף" – כתיבה חופשית ואינטואיטיבית במשך מספר דקות, ללא עריכה וללא שיפוטיות. "פשוט לכתוב כל מה שעולה – מחשבות, רגשות, משימות, תחושות. גם אם מתחילים במילים 'אין לי מה לכתוב'. עצם הכתיבה מנקה ומסדרת את מה שמתרוצץ בראש".
בהמשך התייחסה גם להתמודדות עם ביקורת עצמית, תופעה שמוכרת לנשים רבות. במסגרת סדנאות הצמיחה שהיא מנחה, היא מעודדת נשים לכתוב על הדף את כל אותן מחשבות קשות שמסתובבות בראש.
"כשהמחשבות נשארות בראש אנחנו מאמינות להן באופן אוטומטי", הסבירה. "אבל כשכותבים אותן על הדף, פתאום אפשר להתבונן בהן מבחוץ. לגלות שהן לא בהכרח האמת. לתת להן מקום, ואז הן מאבדות מכוחן".
לדבריה, התהליך דומה לילד שמקבל מקום להביע את רגשותיו. "כשנותנים מקום לרגש – הוא נרגע. כך גם המחשבות. דווקא כשכותבים אותן ונותנים להן ביטוי, הן כבר פחות מפחידות".
בסיום השיחה הקריאה ישראלי שיר קצר ומעורר תקווה:
"בסוף תראי כוונה,
בסוף עוד תדעי השגחה.
בסוף האמת תצוף מבעד למסכים.
בסוף האור ישטוף, ימלא את החללים.
בסוף תגלי איך בתוך הכאוס הזה
היה סדר, היה דיוק, היה חיבוק."
ירושלמי סיכמה את השיחה בקריאה פשוטה למאזינות: "קחו דף ועט – או אפילו את הטלפון – ופשוט תכתבו. העיקר תכתבו. זה משחרר, זה מסדר את המחשבות, וזה מרגיע את הלב".
האזינו לשיחה המרתקת המלא מתוך 'אשת חיל' ב'קול חי':
























